"הלהיט של היום נשכח מחר"

האלבום המופתי "בציר טוב" משירי יונה וולך חוגג 30 שנה, במופע מיוחד שיעלה בפסטיבל הפסנתר ■ אילן וירצברג - שיצר את האלבום עם שמעון גלבץ אומר בראיון ל"גלובס"

"מעולם לא חשבנו על השירים של יונה כבסיס ליצירת קונספט. אהבנו את הטקסטים והלכנו עם מה שהכי דיבר אלינו. מי חשב שהתוצאה תזכה להיענות כזו", כך אומר אילן וירצברג על האלבום "בציר טוב" המציין 30 שנה לצאתו. וירצברג, אז מוזיקאי בתחילת דרכו, שיתף פעולה עם חברו מילדות (שפרש לפני שנים מעסקי המוזיקה), שמעון גלבץ באיסוף ובהלחנת יצירות מאת המשוררת יונה וולך. כל חברות התקליטים דחו בשעתו את המיזם, שבסופו של דבר הוקלט בסיוע אולפני טריטון ז"ל והמפיק אשר ביטנסקי יבדל"א, ואכן "בציר טוב" לא זכה בזמן אמת להצלחה מסחרית למרות הביקורות הנלהבות. עדיין, עם השנים זכה להכרה גוברת ושירים כמו "יונתן", "לא יכולתי לעשות כלום" וכמובן "שיר קדמשנתי (סקס אחר)", הפכו לנכסי צאן ברזל ברוק הישראלי.

בימים אלה משלים וירצברג חזרות למופע החגיגי לציון 30 לאלבום, שיועלה במסגרת אירועי פסטיבל הפסנתר 2012 שיתקיימו במתחם סוזן דלל בתל-אביב בין ה-7 ל-11 בנובמבר. יצטרפו אליו על הבמה ערן צור בבס, דניאל סולומון בקלידים, ירמי קפלן בתופים ודנה עדיני בשירה.

"כאשר פנו אליי מהנהלת הפסטיבל בהצעה להעלות מופע, היה לי ברור שלא אפריד בין האמנים המבצעים והרכב הנגנים, אלא אבחר בשותפים שימלאו את שתי הפונקציות", מסביר וירצברג. "ערן צור היה בחירה מתבקשת, מאחר שהוא כבר התחבר בעבר הן לשירי יונה וולך (הלחין וביצע את "תותים", ט.פ), והן לאלבום הספציפי הזה (חידש את "שיר קדמשנתי - סקס אחר" בדואט עם דנה אינטרנשיונל, ט.פ), אבל במהלך השנים אני נפגש כל הזמן עם קולגות ומקבל פידבקים.

"ידעתי איזה מוזיקאים אוהבים את 'בציר טוב' והושפעו ממנו, ולשמחתי, ברשימת האמנים האלה היו כמה וכמה שאני אוהב ומעריך. כל מי שפנינו אליו הסכים מיד, ולא היה אפילו ויכוח אחד בחזרות בשאלה מי יבצע איזה שיר. הם פשוט רצון להיות חלק מהמופע".

- אתה מודע לעובדה שלו "בציר טוב" היה יוצא כיום, סביר שהרדיו היה מתעלם ממנו.

"אי אפשר להתעלם מהקישור בין עיתוי והיענות. למבקרי מוזיקה ושדרני רדיו היו אז הרבה יותר כוח והשפעה, והם חבקו את היצירה ובמידה רבה תרמו להחדרה שלה לתודעה. אני מופיע כל הזמן ברחבי הארץ, בעיקר במועדונים קטנים בחומרים מאלבומי הסולו שלי, אבל ברוב ההופעות אני משלב קטעים מתוך 'בציר טוב' מול קהל של צעירים, שלא נולדו כאשר האלבום יצא, והם מכירים כל מילה".

- עדיין, נדמה שלא נוצר ממשיך דרך ראוי לאלבום. הדור החדש של זמרים, יוצרים לא מחפש חיבור למשוררים עכשוויים, ולא שאין אופציות.

"זה תוצר של כמה שינויים גדולים הן בשוק המוזיקה והן במנטליות הקהל. קודם כל, אין כיום למאזינים אורך הנשימה שהיה אז. הלהיט של היום נשכח מחר, וכתוצאה מכך גם אין כמעט שירים שאתה שומע ויודע שהם ילוו אותך עוד שנים.

"בנוסף, רוב הזמרים החדשים יוצרים בעצמם ולא מחפשים השראה בספרי שירה. אני ושמעון רצינו לעשות מוזיקה יחד ולא היו לנו מילים, עד שהוא קרא כמה ספרי שירה של יונה וולך והדליק אותי על הרעיון. יונה הייתה מעורבת אישית ביצירת האלבום, וגם לזה אין כמעט המשכיות במוזיקה העכשווית. וכן, במידה רבה זה מצער".