גרינפיס: רמת בזבוז החשמל בישראל משתווה לזו של מצרים

מנהל תחום האנרגיות המתחדשות בגרינפיס: המשק הישראלי יוכל לחסוך סכום מצטבר של כ-13 מיליארד דולר עד 2030 אם יבצע רפורמה נרחבת בשימוש בדלקים בתחבורה

רמת בזבוז החשמל בישראל משתווה לזו של מצרים ועולה בהרבה על זו של מדינות אירופה, כך עולה מנתונים שהציג ארגון גרינפיס בוועידת האנרגיה והעסקים השבוע. סוון טסקה, מנהל תחום האנרגיות המתחדשות בגרינפיס, העריך עם זאת כי המשק הישראלי יוכל לחסוך סכום מצטבר של כ-13 מיליארד דולר עד 2030 אם יבצע רפורמה נרחבת בשימוש בדלקים בתחבורה.

לפי נתוני הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה שהציגה גרינפיס עומד כושר ייצור החשמל של ישראל על 6,648 קוט"ש לשנה לנפש. נתון זה מציב את ישראל בצמרת המדינות בעולם קרוב מאוד לגרמניה (6,781 קוט"ש לנפש לשנה), ואחרי יפן (7,833) וארה"ב (12,844).

לעומת זאת, מבחינת יעילות ניצול האנרגיה ממוקמת ישראל באמצע הטבלה. צריכת הנפט לתל"ג של ישראל קרובה לזו של מצרים, שכושר ייצור החשמל שלה עומד על 1,487 קוט"ש לנפש לשנה בלבד וגבוה בכ-30% מהנתון המקביל לגרמניה וליפן.

בהקשר זה טען טסקה כי ישראל אינה מנצלת את השמש כמקור עיקרי לאספקת אנרגיה, למרות שכמות האנרגיה שהיא מספקת כפולה מזו שמקבלות מדינות צפון אירופה מהשמש. "מ"ר בישראל סופג במשך שנה מהשמש כמות אנרגיה השווה לחבית נפט", אמר טסקה, "אתם אומרים שיש לכם רק גז טבעי אבל אתם שוכחים את השמש". בישראל מחוברים כיום לרשת מערכות גג סולאריות בהספק כולל של כ-200 מגה-ואט. להערכת גרינפיס, מדובר בשברירי אחוז מהפוטנציאל הכולל של הגגות בישראל לייצור חשמל מהשמש.

גרינפיס צפויה להציג בעוד כחודשיים דוח מפורט על אפשרויות שיפור ניצול האנרגיה במשק הישראלי. הפרק במרכזי בדוח יעסוק בתחום התחבורה המבוסס עדיין כולו על שימוש בדלקים מזהמים ויקרים - סולר ובנזין. עקרונות התוכנית של גרינפיס שהוצגו השבוע מבוססים על נקיטה של שורת צעדים שיעודדו חיסכון בדלק ובהם היטל גודש, תמריצים לעבודה מהבית והשימוש בתחבורה ציבורית, שדרוג מערכת התחבורה הציבורית, הרחבת שבילי אופנים ותשתיות תקשורת המקלות את העבודה מהבית. להערכת גרינפיס, צעדים אלה יכולים להפחית בכ-50% את צריכת הדלקים לתחבורה ב-2030 לעומת הצריכה בתרחיש של עסקים כרגיל. בנוסף מציעה גרינפיס לעודד מעבר לשימוש בכלי רכב המונעים בגז, במימן ובחשמל, אם כי בהיקפים מוגבלים יחסית ובהדרגה.

גרינפיס
 גרינפיס