171 אלף משרות נוצרו בארה"ב באוקטובר; שיעור האבטלה עלה

מדובר בדוח הכלכלי החשוב האחרון לפני הבחירות ■ לאחר שבספטמבר ירד שיעור האבטלה ל-7.8%, לראשונה מאז נכנס אובמה לבית הלבן, באוקטובר הוא עלה ל-7.9%, בהתאם לתחזיות ■ צפי המשרות החדשות: 125 אלף

חדשות טובות לממשל אובמה. דוח התעסוקה לחודש אוקטובר הפתיע לטובה והצביע על יצירת 171 אלף משרות חדשות. עם זאת, שיעור האבטלה עלה לרמה של 7.9% (שנתי) בהתאם לתחזיות האנליסטים. זהו הדוח הכלכלי החשוב האחרון לפני הבחירות ביום שלישי הקרוב ועשוי להטות את הכף לטובתו של אובמה.

כלכלנים צפו כי הדוח יצביע על יצירת 125 אלף משרות חדשות לעומת 114 אלף בחודש ספטמבר, אך מנגד יצביע על גידול של עשירית האחוז בשיעור האבטלה ל-7.9%, לאחר שבספטמבר ירד שיעור האבטלה ל-7.8%, בפעם הראשונה מאז נכנס הנשיא אובמה לבית הלבן ב-2009.

מספר כלכלנים, כמו גם גורמים במפלגה הרפובליקנית, טענו אז כי המספרים "תוקנו" על מנת להעניק לאובמה יתרון לקראת הבחירות. הנתונים של היום, אם כן, מהווים גורם כלכלי חשוב ויקבלו תשומת לב רבה הן מצד השוק והן מצד הבוחר האמריקני הממוצע, בעיקר במדינות המתנדנדות, כגון וירג'יניה וניו המפשייר בהן לא ירד שיעור האבטלה בספטמבר.

מרבית המשרות החדשות נוצרו בסקטור השירותים - כ-150 אלף משרות חדשות - בעוד הסקטור הציבורי המשיך במגמת הצימצומים ורשם ירידה של 13 אלף משרות. בנוסף, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, הנחשב לנתון מהותי המודד את שיעור העובדים ואלה שמחפשים עבודה, עלה לרמה של 63.8%, לאחר שבחודשים האחרונים דישדש סביב שפל של 31 שנים. בסך הכל מספר המעוסקים זינק ב-410 אלף.

"שוק העבודה המשיך להשתפר באוקטובר וייצר 171 אלף משרות חדשות, עניין שעשוי לתרום לצריכה הפרטית וסנטימנט החיובי, בייוד לקראת עונת החגים הקרבה", אומר קן גולדסטיין, כלכלן ממשלתי ב-Conference Board.

כאמור, הדוח מגיע בתקופה רגישה במיוחד, ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, כאשר מצב התעסוקה והאבטלה עומדים במוקד הבחירות. מאז 2009, השפל במצב האבטלה במדינה, ממשל אובמה הצליח לייצר קצת יותר מ-4 מיליון משרות, אולם, מיט רומני, המועמד הרפוליקני, טוען כי קצב יצירת המשרות הוא האיטי ביותר עד כה.

מיט רומני העמיד את שוק העבודה האמריקני המדשדש במרכז קמפיין הבחירות שלו, והוא מבטיח תוספת משמעותית של מקומות עבודה יחד עם הורדת שיעור האבטלה. הדוח שהתפרסם היום עשוי לשחק לטובתו של אובמה. יחד עם זאת, מרבית הבוחרים כבר מחזיקים בדעות מבוססות לקראת ההצבעה.

בספטמבר היה מדובר בנתוני התעסוקה הראשונים לאחר ההכרזה על תוכנית רכישות האג"ח השלישית של הפדרל ריזרב. התוכנית שמה לה למטרה להוריד משמעותית את שיעור האבטלה, אשר עומד מעל 8% כבר למעלה מ-43 חודשים, ולפחות בכך רשמה הצלחה. במסגרת התוכנית רוכש הפדרל ריזרב כל חודש אג"ח מגובות משכנתאות בשווי של כ-40 מיליארד דולר. בכך הוא מקווה לתמרץ את הכלכלה האמריקנית ולגרום ליצירת משרות רבות הרבה יותר.

אתמול פורסם סקר ADP שבוחן את מספר המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי והצביע על יצירת 158 אלף משרות חדשות, והתביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-27.10 הסתכמו ב-363 אלף כשעל פי ההערכות המספר צפוי היה לרשום עלייה קלה לרמה של 375 אלף תביעות מרמה של 369 אלף שנרשמה בשבוע שקדם לו.