ביהמ"ש הוציא עיקול על נכסי גד זאבי עד לסך 9.1 מיליון שקל

זאת לצורך הבטחת קיומו של פסק דין המחייב את זאבי בתשלום 1.5 מיליון דולר לאיש העסקים זאב רום בגין תיווכו בעסקת בזק

בית המשפט המחוזי בחיפה הטיל צו עיקול זמני על כל הכספים, הנכסים והזכויות של איש העסקים החיפאי גד זאבי בארץ ובעולם, עד לסך של כ-9.1 מיליון שקל, וכן אסר עליו למכור, להוציא מרשותו ולעשות כל שינוי בזכויותיו בכל נכס שבבעלותו. זאת, לצורך הבטחת קיומו של פסק דין שניתן כנגד זאבי, המחייב אותו בתשלום 1.5 מיליון דולר לאיש העסקים זאב רום בגין תיווך בעסקת בזק.

פסק הדין ניתן בתביעתו של רום כנגד זאבי, במסגרתו חויב זאבי לשלם לרום 1.5 מיליון דולר בגין תיווכו בעסקה שבה רכש זאבי 20% ממניות חברת בזק בשנת 2000.

השופט אלכסנדר קיסרי פסק כי זאבי אחראי באופן אישי להתחייבות החברה הזרה "זאבי קומיוניקישן", שהייתה בשליטת זאבי, להסכם שבו התחייבה החברה לשלם לרום 7 מיליון דולר בגין מעורבותו בעסקת בזק (5.5. מיליון דולר מסכום זה שולם לרום כבר בשנת 2000).

לדברי השופט, יש לייחס לזאבי אחריות אישית לתשלום, בין בדרך של "הרמת מסך" בין החברה לבינו, ובין על בסיס היותו אורגן בחברה. בית המשפט אף חייב את זאבי בהוצאות בסך 250 אלף שקל.

ב-1999, בעקבות היכרות בין רום לזאבי, התנהל משא-ומתן בין זאבי לבין מיכאל צ'רנוי בקשר לרכישת השליטה בחברת התקשורת הבולגרית מובילטל על-ידי החברה הזרה שבשליטת זאבי. מאוחר יותר באותה שנה התעניין זאבי באפשרות לרכוש את מניות השליטה בבזק, ולשם כך ניהל משא-ומתן עם צ'רנוי לקבלת הלוואה מחברה שבבעלותו, שתאפשר לזאבי להעמיד את ההון העצמי הדרוש לכך.

זאבי טען כי בשתי עסקאות האמורות, בזק ומובילטל, דובר על כך שהחברה תרכוש את השליטה באותן חברות תקשורת. לכן, טען, היה ברור שכל תשלום לרום בגין העסקאות יבוא מהחברה.

בית המשפט דחה את טענת זאבי, שלא כפר בקיומו של ההסכם בינו לבין רום, אך טען כי ההתחייבות לתשלום אינה התחייבות שלו אלא של החברה הזרה.

בשבוע שעבר הוגשה על-ידי רום, באמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, נועה הבדלה ואיתי ויגודה ממשרד ברנע ושות', בקשה דחופה במעמד צד אחד להטלת עיקולים זמניים ולמתן צו איסור דיספוזיציות כנגד זאבי, וזאת לשם הבטחת תשלום סכום פסק הדין.

במסגרת הבקשה נתבקש צו איסור דיספוזיציות, אשר מורה לזאבי באופן אישי להימנע מלמכור ולשנות את המצב המשפטי של זכויותיו בכל הנכסים אשר בבעלותו ובשליטתו בכל רחבי העולם. עוד נחשף במסגרת הבקשה כי זאבי שולט בנכסיו ברחבי העולם באמצעות קרן נאמנות משפחתית המאוגדת בואדוז.

בבקשה צוין כי קיים חשש שזאבי, המצוי בחובות-עתק המגיעים על-פי הפרסומים ל-50 מיליון דולר, ינסה להבריח נכסים, וכי כבר החל למכור את נכסיו הפרטיים. בין היתר פעל זאבי למכור את בית-החולים הפרטי אלישע לקרן הריט סלע קפיטל תמורת 85 מיליון שקל, ימים ספורים לאחר שאיבד את חלקו בגרנד קניון בחיפה מאחר שלא עמד בהחזר הלוואה שנלקחה לפני כשנתיים.

במסגרת החלטת בית המשפט הובהר כי הצו שניתן אוסר על זאבי מלעשות שינוי בזכויותיו גם בקרן הנאמנות המשפחתית. כמו כן, הוצאו צווי עיקול על חשבונות הבנק השונים של זאבי בישראל, וכן הוצאו צווים ביחס לזכויותיו בחברות ישראליות שונות.

עו"ד זוהר לנדה מסר: "אנו מסופקים מהחלטת בית המשפט הנכבד, אשר נותנת את המשקל הראוי לחששות ביחס למצבו הכלכלי המתדרדר של מר זאבי, כפי שהובאו במסגרת הבקשה".

עסקת בזק גם במרכז הליך פלילי

עסקת רכישת מניות בזק בידי זאבי (באמצעות התאגיד שבשליטתו הישירה או האכיפה) עומדת במרכזו של הליך פלילי שמנהלת המדינה נגד גד זאבי, זאב רום, מיכאל צ'רנוי ועו"ד מיכאל קומיסר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בהליך הפלילי טוענת המדינה כי זאבי וצ'רנוי הסתירו מהרשויות את העובדה שצ'רנוי מימן את זאבי לצורך רכישת 20% ממניות בזק וקיבל אופציה לשותפות בחברה. חלק מהראיות שהוצגו בהליך האזרחי שהתנהל בין רום לזאבי הן ראיות שהוצגו בהליך הפלילי.

לפסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה לא תהיה השפעה ישירה על ההליך הפלילי שמתנהל נגד זאבי ורום. עם זאת, העובדה שהשופט קבע כי לא ניתן לתת אמון בעדותו של זאבי, צריכה לשמש תמרור אזהרה לזאבי גם לגבי ההליך הפלילי.