האקטיביזם מגיע עד ראש פינה

מאבק כזה עוד לא ראו בארץ - משקיע מוסדי אמריקני בחברת און-טראק הישראלית מוביל מהלך להחלפת הנהלתה, כשבתור התחלה הוא מבקש למנוע מינויים של שלושה דירקטורים מטעם המייסד, עודד בשן

בזמן ששוק ההון המקומי עסוק כמעט מדי יום בקרבות בין בעלי ומנהלי חברות ציבוריות לבין משקיעים מוסדיים ופרטיים על גודלן של "תספורות", בצפון הארץ הוקם לאחרונה "חדר מלחמה" לקראת אסיפת בעלי מניות גורלית של חברה ציבורית ישראלית שנסחרת רק בנאסד"ק. ולא על "תספורות" יתנהל הקרב בצפון הארץ, אלא על הפקעת הניהול ממייסדי ומנהלי החברה.

מדובר באסיפה שתתקיים ביום שישי בראש פינה במשרדי און טראק אינוביישנס (OTIV), ועשויה להיות תחילתו של תהליך בסגנון אמריקני קלאסי בו משקיעים מוסדיים מתוסכלים, אבל אגרסיביים, לוקחים לידיהם את ניהולה של חברה מידי משפחת המייסדים ההמומה, שעם השנים הנפיקו והנפיקו עד שנשארו עם אחוזים בודדים בחברה.

לא מצאה פטנט להפסיק ההפסדים

מה שמייחד את מאבק ההשתלטות הזה הוא שלראשונה, משקיעים אמריקנים, ללא כל זיקה מיוחדת לישראל, קיבלו החלטה להילחם במלוא העוצמה על ניהולה של חברה ציבורית ישראלית שגרמה להם הפסדים כבדים. ולא סתם ישראלית - חברה שמפעליה והנהלתה ממוקמים הרחק בגליל העליון. בדרך כלל משקיעים מוסדיים אמריקנים שמפסידים כסף רב על מניות ישראליות בנאסד"ק מוכרים את המניות בכל מחיר, אומרים "ברוך שפטרנו", מקזזים את ההפסדים לצרכי מס ועוברים הלאה.

את און טראק הקים לפני יותר מ-20 שנה עודד בשן, איש הגליל, יוצא קיבוץ כפר-בלום ומלוחמי סיירת גולני בקרב תל-פאחר במלחמת ששת הימים. בימים שכל אחד יודע מה זה PayPal, און טראק כבר שנים רבות מפתחת פתרונות תשלום חכמים ויש לה קרוב למאה פטנטים, רובם על שם בשן עצמו, כולל בנישה הכי חמה היום - NFC, כלומר תשלומים באמצעות סמארטפונים.

בתחילת 2013 ייפתח בארה"ב משפט בעקבות תביעה שהגישה און טראק הזעירה נגד T-Mobile הענקית על הפרת פטנטים, בטענה שבחלק מהסמארטפונים שזו משווקת משתמשים בטכנולוגיה של און טראק.

כחברה ציבורית, און טראק תסכלה מאוד את המשקיעים - תמיד הפסידה ותמיד היו חלומות מעבר לפינה שלא התגשמו, ובדרך לחלומות תמיד גייסו עוד כסף מהציבור.

כשנתיים לפני אולימפיאדת בייג'ין המניה נסקה למחיר שיא של 15 דולר, בהערכה ש"אוטוטו לכל סיני יהיה כרטיס חכם לזיהוי על בסיס הטכנולוגיה של און טראק". היום היא משייטת סביב 1 דולר, כאשר לפני פחות משנתיים היא גייסה במחיר של 3 דולרים למניה. מי שהחליט לפעול במלוא העוצמה במטרה להחליף את הנהלת החברה הוא משקיע מוסדי בשם Jerry Ivy, שאסף בשנים האחרונות כמעט 10% מהחברה.

היחידה לניעור הנהלות

מבדיקה ברשת מצאתי שאייבי הנ"ל חבר למומחה ידוע ב"ניעור" הנהלות של חברות בעייתיות, בשם צ'ארלס גילמן, כשהמטרה המיידית היא למנוע את מנויים של שלושה דירקטורים אותם בשן מבקש לצרף. המפורסם שבהם הוא יוסי פלד, אלוף פיקוד הצפון לשעבר ושר עד לאחרונה בממשלת נתניהו.

עד כמה שאני יודע, אייבי מעולם לא היה בישראל, ואת מלחמתו הוא מנהל גם דרך רשת האינטרנט, בין השאר באמצעות סרט וידיאו בו פנה לעובדים והסביר שמלחמתו תטיב עמם ואין בדעתו לפגוע בהם. על פי הרכב בעלי המניות של און טראק, אני לא רואה סיכוי לבשן להעביר את מינוי השלושה, והשלב השני במאבק של אייבי יהיה לבקש כינוס אסיפה נוספת תוך חודשים ספורים, שם הוא יציע רשימת דירקטורים משלו, כולם אמריקנים, שיתנו לו רוב במועצת המנהלים.

השלב השלישי יהיה הדחת ההנהלה הקיימת והפעלת תוכנית עסקית שמטרתה למקסם את שווי החברה לטובת בעלי המניות, אם על ידי מכירתה או חלקים ממנה או במכירת פטנטים. מסתבר שאותו מומחה למאבקי שליטה, גילמן, הוביל מלחמה דומה בחברה טכנולוגית אחרת שהיא חצי ישראלית,MRV (MRVC).

לפי התוצאות שהוא השיג ב-MRV, אני לא צופה טובות לבשן. את MRV הקים ד"ר שלמה מרגלית שהיה יו"ר וניהל אותה על פני כ-20 שנה נועם לוטן. בין קיץ 2007 לקיץ 2009 מניית MRV קרסה ב-אזור ה-90%, ולבקשת משקיעים מוסדיים נכנסו לפעולה גילמן ואנשיו. בדומה לתכניתם לגבי און טראק, הם ניהלו מאבק בשלבים להחלפת הבורד וההנהלה. הם הצליחו, והיום מרגלית ולוטן כבר לא בחברה, ובדרך גילמן גם יזם חלוקת דיבידנדים של מעל 100 מיליון דולר.