"ניסיון יחימוביץ' ללבוש אדרת חברתית הוא חוצפה"

מאיר כהן, מספר 4 ברשימת יאיר לפיד: "פריימריז זה דבר נורא - מריצים שם אנשים עילגים שמגיעים לכנסת רק בגלל שיש להם כסף" ■ "יאיר אולי גר ברמת-אביב ג', אבל הוא מבין את המצוקה" ■ "הביקורת על יעקב פרי - טהרנות"

יום חמישי שעבר, בשעות הערב התקשר יאיר לפיד לראש עיריית דימונה, מאיר כהן, ובישר לו כי החליט לשבצו במקום הרביעי ברשימת מפלגת יש עתיד לכנסת. כהן ידע כמובן שהוא ברשימה, אבל עד לשיחה, לא ממש ידע היכן יהיה בעשירייה הפותחת. "ידעתי רק שאני במקום טוב. כל אחד ברשימה ידע פחות או יותר מה יהיה איתו, בטווח של שני מקומות קדימה ואחורה".

- חברך לרשימה פרופ' איתן חי-עם כנראה התרשם אחרת. הוא פרש כשנודע לו שהוא במקום ה-12. וניצב בדימוס מיקי לוי ששובץ ב-11, שוקל גם הוא את דרכו.

"חי-עם ולוי הם אנשים ראויים מאוד, אבל התחייבנו לארבע נשים בעשירייה הראשונה, ולכן הם נדחקו אחורה. אני מוקיר את יאיר שלקח שני אנשי נגב - אותי ואת חי-עם מקיבוץ מגן - והציע לנו מקומות ריאליים ברשימה. מקום 12 הוא עדיין ריאלי, בטח בהשוואה למקום 28 שמיועד לאנשי הנגב במפלגת העבודה, ולמקום 32 בליכוד. ואנחנו עוד נכנסנו בלי שריונים".

- אין מה לשריין, כשלפיד, לפי התקנון שלכם, ממילא מחליט לבדו על הרכב הרשימה בשתי מערכות הבחירות הקרובות. זה לא מפריע לך? בכל זאת אנחנו חיים בדמוקרטיה.

"זה בסדר גמור. בסוף בכל המפלגות יבינו שהמנהיג צריך לקבוע את הרשימה, ואני דמוקרט גדול. פריימריס זה דבר נורא שצריך להיעלם. בפריימריס מריצים אנשים עילגים שמגיעים לכנסת רק בגלל שיש להם כסף. ואצלנו באמת מדובר בפוליטיקה אחרת, מדובר בחבורה מצוינת שנפגשת ומדברת, בלי שנצטרך לדאוג לדילים ולמי יצביע בשבילי".

- אולי כי הדאגה מתמצית בשאלה מה לפיד חושב עלייך. אין תחרות סמויה ביניכם על הקרבה אליו?

"ממש לא. אני יושב הרבה עם שי פירון, ואחרי שעה של שיח פורה אנחנו אומרים 'רגע, בכלל לא התעסקנו בפוליטיקה'. זה כל-כך מוצא חן בעיניי".

- פירון, מספר 2 ברשימה, השיב לאישה דתייה שהתייעצה איתו לגבי נטייתה המינית כי לסביות היא פגם מוסרי ורוחני.

"נו, ו..."

- אתה מסכים איתו? זו אמירה די חשוכה מפי מספר 2 במפלגה שמבקשת להצטייר כפתוחה וליברלית.

"אני לא מכיר את ההתבטאות הזו, אבל אין אדם שמכיר את שי ומעז להגיד עליו שהוא לא נאור. שי מייצג את כל ההומניזם והשוויון ביהדות. מי שלומד אצלו מלא פתיחות וסובלנות".

- לפיד מתווה את החזון ואתם הביצועיסטים שלו?

"אנחנו והוא מתווים את החזון. ואנחנו והוא נבצע. זה המרתק בכל העניין, שכל קצוות החברה הישראלית נפגשים במפלגה אחת".

"יחימוביץ' לא צלצלה"

כהן, 57, נכנס לפוליטיקה רק בגיל 48, כשנציגים דימונאים מטעם מפלגת ישראל ביתנו, הציעו למי שהיה אז מנהל תיכון מצליח בעיר לרוץ בבחירות המקומיות. הוא ביקש שבוע לחשוב, ובסופו של דבר השתכנע. "כאבה לי התדמית של העיר, לא הייתה אז שום לוקל פטריוטיות. כולם היו על מזוודות". כהן נחשב לראש עיר בולט ומוערך. הוא עשה את דימונה ירוקה יותר, קידם את מערכת החינוך בעיר, הקים חדר מיון מקומי בעזרת תרומות, והזניק את התרבות באמצעות הקמת סינמטק ומעבדת תרבות - תיאטרון מקומי שזכה לפרסום ארצי.

את הצלחתו אפשר לזקוף בין השאר לניצחונות שרשם במאבקו להכניס מפעלים - כמו הקריה למחקר גרעיני - לשטח השיפוט של דימונה, כך שהעיר תוכל ליהנות מדמי הארנונה שלהם. במאבק אחר להורדת מחירי המים, שכהן היה אחד מראשיו, הוא הצליח פחות. ישראל ביתנו, מפלגת האם, לא הושיטה יד.

- במעריב פורסם שניהלת משא ומתן עם ליברמן על מיקומך ברשימה לכנסת בבחירות הקרובות, ומאחר שהציע מקום לא אטרקטיבי, בחרת בלפיד.

"לא נכון. הייתה שיחה מכובדת. ליברמן אמר 'מאיר, אתה בשמחה יכול להיות חבר כנסת אצלנו', אבל לא דיברנו על מקומות. סירבתי כי לא רציתי להיות במקום שאני לא בא לידי ביטוי בו".

- למה רצת איתו מלכתחילה? זה נראה כמו צעד אופורטוניסטי לעבור עכשיו מפלגה.

"אהבתי לעבוד עם החבר'ה המקומיים, אבל הרגשתי שאני לא במקום הנכון. מבחינתי הלכתי אחרי העקרונות".

- ולא שקלת להצטרף לשלי יחימוביץ'? לפחות מבחינה ציבורית היא מצטיירת כיותר חברתית מלפיד חובב הסיגרים.

"יאיר, רק שתדעי, כבר לא מעשן. ולגבי יחימוביץ', הניסיון הפתטי של הרבה אנשים ללבוש את האדרת החברתית הוא חוצפה בלתי רגילה. אני מנהל מאבקים תשע שנים, ויחימוביץ' לא הרימה אפילו פעם אחת טלפון, לא היא ולא אנשיה, לשאול במה אפשר לעזור או סתם לתת גיבוי. כלום. שתיקת הכבשים".

- איך תסביר את זה?

"קשה לה להזדהות איתי במאבק על הארנונה, כי הקיבוצים הם המצביעים שלה. יאיר אולי גר ברמת אביב ג', אבל הוא מבין את המצוקה של הפריפריה ואת הצורך בשוויון הזדמנויות, כמו שהוא מבין את חשיבות הרגולציה לתעשיינים ואת זה שצריך להבהיר לבעלי ההון מה מותר ומה אסור, כדי שלא יוכלו לעשות תספורת".

- קשה לקנות את עמידתו העקשנית נגד הטייקונים, אחרי שבילה תקופה ארוכה עם שרי אריסון בגנקי.

"אפשר לחשוב שלשלי אין חברים כאלה. אני בכלל לא מבין את הטירוף שלה להכות בכל מי שמצליח".

- איך תסביר את זה שפעילי המחאה איציק שמולי וסתיו שפיר, בחרו להצטרף דווקא אליה? כמפלגה שמבקשת לייצג את מעמד הביניים, אתם לכאורה הבחירה הטבעית.

"ביקרתי באוהלים ברוטשילד והגנתי עליהם כשקראו להם אנרכיסטים ואוכלי סושי. יש שם חבר'ה עלא כיפאק, אבל זו לא יותר מנבחרת קדטים נחמדה. כמה סתיו שפיר יכולה להציג מחאה אמיתית כשיש אנשים כמוני וכמו משה כחלון וסילבן שלום, שהיו שם וגדלו שם?".

- גם לפיד מקיים את הפגישות שלו בבית קפה ברמת אביב ג'. ושפיר מדווחת שהיא חורשת את השטח.

"איפה? אם היא לא הייתה בדימונה, אז כנראה שהיא לא מסתובבת. ולמה היא לא באה לגור במקומות האלה? אני מתמודד לכנסת, אחרי שהייתי 25 שנה איש חינוך ואהיה 9.5 שנים ראש עיר. זה קצת זילות של הכנסת לומר 'עשיתי הפגנה ברוטשילד, אני עכשיו מועמד לכנסת'".

- ומה לגבי אהוד אולמרט וציפי לבני? יש סיכוי שהם יתפסו עליכם טרמפ?

"אני אומר לך בוודאות שאנחנו לא רוצים אותם ולא מחזרים אחריהם. עם כל ההערכה לאולמרט שביקר בדימונה שמונה פעמים כשהיה ראש ממשלה ושר, וללבני שהיא אישה מיוחדת עם יכולות; הישיבה שלהם על הגדר, לחכות לראות מה יקרה בארצות הברית ומה יקרה פה, היא הזויה. רוצים להתמודד - תתמודדו".

- גם לפיד ישב על הגדר עד שבחברת החדשות של ערוץ 2 דרשו ממנו להחליט.

"זה לא אותו הדבר, כאן כבר נקבע תאריך סופי לבחירות. יש עוד דבר אחד שמאוד מכעיס אותנו אצל ליבני - תפיסת ה'אתה בחרתנו'. למה כולם צריכים ללכת הצידה? כי היא נבחרה מכוח עליון להיות ראש ממשלה? רק לפני חודשיים הפסדת בפריימריס, קחי פסק זמן, חכי לבחירות הבאות לפני שאת מתמודדת שוב".

- אם זה כל-כך מפריע לכם, למה לפיד בכלל ניהל איתה מגעים?

"אוי לה למפלגה שתסגור את שעריה לפני אנשים. זה מכובד לדבר. ליאיר יש משנה מאוד סדורה בנושא - הוא יוביל, לא יתחבר לאף אחד, ולא יביא אנשים שהיו בכנסת. גם לא שרים לשעבר. וזה אפילו שבכל יום פונים אלינו 'לשעברים'. התקשרו אליי לפחות ארבעה חברי כנסת לשעבר. אחד מהם אפילו שאל אותי אם סגורים כל המקומות. אמרתי לו - אני זוכר אותך כחבר כנסת מאוד נכבד, אפילו נשאתי את עיניי אליך. אמרנו שאנחנו לא מקבלים, תכבד את זה".

- בינתיים הרשימה שלכם לא זוכה לתשואות, בעיקר אחרי שיעקב פרי התיימר לייצג את מעמד הביניים.

"הביקורת כלפיו היא טהרנות. כאחד שבא מדימונה, אני חי בשלום עם זה שיעקב פרי נמצא ברשימה שאני משתייך אליה. לא צריך לייצר מפלגות רק של המעמד התחתון או רק של מעמד הביניים או של האצולה. לפרי יש הרבה זכויות, הוא היה חמישים שנה בשב"כ (29 שנה - ח' ש') והוא לא צריך להתנצל על זה שהצליח".

קורא את הביביתון

מעניין לראות איך חבר הכנסת לעתיד מתייחס לתקשורת. כשאני שואלת את כהן אם קרא כתבה בעיתון הארץ שסקרה נתונים בלתי מדויקים שהציג לפיד בכמה הזדמנויות, הוא משיב, "יאיר הוא אחד האנשים הכי מדויקים שאני מכיר, ואת עיתון הארץ אני לא קורא כמחאה על הקו המדיני שלו. יש לי בעיה עם עיתונים שצבועים רק בצבע אחד. כנראה הם רוצים להיות העיתון של הבועה, וחבל".

- חשבתי שאתה מחרים את הארץ מפני שחשף את מסלול הדוקטורט הבעייתי שניתן ללפיד באוניברסיטת בר אילן.

"כל עיתון עשה פעם עוול למישהו, זו לא הסיבה. אז עשו עוול ליאיר סביב בר אילן, למרות שהרבה אנשים נכנסים למסלולים האלה. לא התרגשנו. זה התשלום ברגע שאתה נחשף - שכל זב חוטם יכול לשפוך עליך בוץ".

- מה אתה קורא?

"אני קורא ידיעות ונאמן למעריב. גם את הביביתון (ישראל היום - ח' ש') אני קורא".

- גם ישראל היום צבוע בצבע אחד.

"זה כדי לדעת איזו עיתונות לא צריכה להיות כאן".

- אתה לא חושש שכמו שקדימה מתרסקת עכשיו, אתם תתרסקו בבחירות הבאות? שאתם הבועה הבאה?

"אנחנו לא נתרסק. בניגוד למה שאומרים, יש עתיד היא לא מפלגה אקלקטית. זו מפלגה של אנשים עם דרך מאוד ברורה. אנשים שמביאים רעיונות ודרכים ליישם אותם. אנחנו נהיה פעילים מאוד בכנסת גם עכשיו, וגם בעוד 15 שנה. בעוד בערך שבע שנים גם אצלנו יהיו פריימריס. הכול בסדר".

תגובות

מפלגת העבודה: "אפשר לקבל סחרחורת מחוסר העקביות של כהן שהספיק בקריירה שלו להיות בליכוד, בישראל ביתנו וכרגע הכי נוח לו אצל יאיר לפיד. יחימוביץ' פעלה לטובת הפריפריה יותר מכל פוליטקאי וחוקקה 42 חוקים שבאופן שסיפקו מקומות עבודה, דאגו לחלוקת משאבים הוגנת וסייעו לעובדים העניים מדימונה באופן שגם כהן עצמו לא הצליח".

שמולי: "מאיר איש עשייה ואני רוכש לו הערכה רבה, לכן אבקש לא להגיב לדברים. בכוונתי להישאר לגור בשכונת חסכון ג" בלוד גם כח"כ כדי שאזכור מדי יום מאין אני בא ולשם מה אני הולך לכנסת".

שפיר: "אם כהן חושב שכדי להיבחר לכנסת צריך להפיץ שקרים על מועמדים אחרים- שיבושם לו. יתכן שהוא חושש שצעירים נמרצים, שהובילו את המהפכה החברתית הגדולה בישראל, ישבו במוקדי קבלת ההחלטות, ויובילו מהפכה גדולה לא פחות בשיטה הכלכלית והקפיטליסטית".

ישראל ביתנו: "בסיור האחרון של סיעת ישראל ביתנו בדימונה לפני כארבעה חודשים, שיבח כהן אין-ספור פעמים את תמיכת הסיעה בתושבי העיר ואת פועלה למען ההתיישבות בנגב ובגליל. כהן הודה שבניגוד למפלגות אחרות, ישראל ביתנו מגיעה לכל מקום, ולא רק בזמן בחירות. ישראל ביתנו תמשיך לעשות ככל האפשר לפיתוח הפריפריה".

הכתבה המלאה - במגזין G