פרסום ענבר-מרחב-ניסן ויורו ישראל במו"מ למיזוג

ככל הנראה העסקה המתגבשת היא החלפת מניות ללא תשלום כספי ■ בשיחות לוקחים חלק גם נציגי קבוצת HAVAS הבינלאומית, בעלת השליטה ביורו ישראל

משרדי הפרסום יורו ישראל וענבר-מרחב-ניסן נמצאים במשא-ומתן למיזוג - כך נודע ל"גלובס". בשיחות לוקחים חלק נציגים גם מקבוצת הפרסום הבינלאומית HAVAS (Euro RSCG) המחזיקה בשליטה על יורו ישראל, וזאת במטרה למצוא את פורמט הפעילות שיאפשר את מיזוג החברות.

על הפרק קיימת האפשרות שאיל ויובל ארד, השותפים הישראלים ביורו ישראל, יקבלו חזרה את מניות ארד תקשורת - חברת יחסי הציבור שלהם שמוזגה בעבר עם יורו. אפשרות נוספת ופחות סבירה היא שהמשרדים ימוזגו על כל פעילותיהם והשותפים שבהם.

עוד נראה כי העסקה המתגבשת היא עסקת החלפת מניות ללא תשלום כספי, שמטרתה לחזק את כל המעורבים בה בפעילותם בשוק המקומי הסוער.

יורו ישראל החל את דרכו תחת השם כצרפתי-שטרנשוס-זמיר. המשרד הוקם ב-1988 על-ידי רפי צרפתי והפרסומאי דרור שטרנשוס. ב-1994 הצטרף אליהם זמיר דחב"ש, שהפך לשותף לאחר שנה.

ב-1999 רכשה סוכנות הפרסום העולמית יורו 51% ממניות המשרד, ובאמצע 2004 הגדילה את אחזקותיה בו ל-66% לאחר ששטרנשוס מכר את אחזקותיו. עד 2007 מכרו את מניותיהם גם דחב"ש וצרפתי, ויורו הפכה להיות הסוכנות הראשונה בבעלות בינלאומית מלאה.

ואולם מצבו של המשרד, שנמנה בעבר באופן קבוע עם 20 המשרדים הגדולים, לא היה טוב, והוא סבל מירידה מתמשכת בהיקפיו. ביורו חיפשו פתרון שיחזק את כוחה של הקבוצה - ומצאו אותו בדמותה של ארד תקשורת.

ארד, שהתמחתה אז בתחום יחסי הציבור, חיפשה דרך להיכנס לתחום הפרסום בהתחלה על-ידי הקמת מחלקה מתמחה לתקציבי פרסום קטנים, ובהמשך באמצעות חיפוש פרטנר מענף הפרסום למיזוג.

בסופו של דבר התמזגה ארד תקשורת עם יורו ישראל במהלך של החלפת מניות, שהותיר את HAVAS עם 51% ואת יובל ארד, איל ארד וליאור חורב עם 49% מהמניות. אך גם החיבור החדש לא יצר שינוי דרמטי במצבה של יורו בישראל. המשרד ראה שנים טובות יותר ופחות אך לא הפך לגורם דומיננטי בשוק.

גידול בענבר-מרחב-ניסן

גם ענבר-מרחב-ניסן עבר תהפוכות בשנים האחרונות, אך בניגוד ליורו הגרף שלו דווקא מטפס למעלה.

המשרד הוקם על-ידי חן ענבר וצביקה שדה. ב-2002 הצטרף למשרד כשותף מלא ירון מרחב - עד אז סמנכ"ל בפובליסיס אריאלי. מרחב קיבל באופן מיידי שליש מהמניות. בהמשך פרש שדה, וכשותפים נותרו חן ענבר וירון מרחב.

השניים, שרצו לחזק את המשרד בצלע קריאטיבית, צירפו אליהם ב-2005 את ספי שקד כשותף שווה. המשרד הראה סימני גידול מרשימים, שנעצרו במיתון של 2008 אך התחדשו כשהשוק התאושש. שקד הביא עימו את איש הקריאייטיב רובי ניסן, שקיבל אף הוא מניות.

באמצע 2011 מכר שקד את מניותיו לשאר השותפים ופרש. את מקומו תפס רובי ניסן, שהפך לשותף שווה.

בשוק היו רבים שסברו כי עזיבתו של שקד תפגע אנושות במשרד, אך השנה שחלפה מאז עזיבתו דווקא הטיבה עימם. בניגוד לרוב השוק הם הצליחו להציג גידול מסוים ואף לגייס לקוחות חדשים, כמו קופת-חולים מאוחדת.

במשרד כבר ניסו בעבר "לזרז" את הגידול באמצעות רכישת פעילות משרדים אחרים - ורכשו לפני כשנתיים את פעילות משרד הפרסום לין&לין.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של יורו ישראל עמד ב-2009 על 46.1 מיליון שקל במחירים ריאליים. ב-2010 עמד היקף הפרסום על כ-55 מיליון שקל, וב-2011 מצא את עצמו המשרד לראשונה מחוץ לדירוג 20 המשרדים הגדולים עם היקף של פחות מ-40 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2012 שב המשרד לדירוג עם היקף של כ-21 מיליון שקל.

ענבר-מרחב-ניסן סיים את 2009 עם היקף פרסום של כ-42.4 מיליון שקל. ב-2010 גדל המשרד ל-62 מיליון שקל, וב-2011 עמדו היקפיו על כ-63.4 מיליון שקל.

כל הצדדים סירבו להתייחס לידיעה.

ענבר
 ענבר