"שפישר לא יגיד שהכלכלה מצוינת. טובה רק לקבוצה קטנה"

אבישי ברוורמן, ששואף לתפקיד האוצר תוקף: "נתניהו ושטייניץ משתמשים בנגיד"

"עבדתי עם סטנלי פישר. הוא ברכה, אבל שלא יגיד שהכלכלה שלנו טובה. טובה למי? הציבור לא מבין איך אנחנו נפלאים והאנשים לא גומרים את החודש. נתניהו ושטייניץ משתמשים בו כדי שיגיד שהכול כאן מצוין. שיגיד שביחס חוב תוצר, בגירעון ובכמה פרמטרים אנחנו טובים, אבל שלא יגיד שיש לנו כלכלה מצוינת, כאשר היא טובה לקבוצה קטנה". כך אומר היום (א') ל"גלובס" פרופ' אבישי ברוורמן, מי ששואף להיות שר האוצר מטעם מפלגת העבודה.

"המדינה היום היא הכי אי-שוויונית במערב, למעט ארה''ב", מוסיף ברוורמן ומסביר כי "אנו בין המדינות העניות בעולם המערבי, רמת החינוך היא בין הנמוכות, כאשר בקרב הערבים אנו בתחתית העולם השלישי והחרדים בכלל לא לומדים לימודי ליבה, ולכן אינם יכולים להיות חלק מכוח העבודה".

ברוורמן, פרופסור לכלכלה ובכיר בבנק העולמי, אומר כי "התבוללנו לתוך האידיאולוגיה של הימין הרפובליקני של ארה''ב שנתניהו מייצג. התפיסה שאומרת 'נוריד מסים לאלפיון העליון והוא כבר יתמוך בצמיחה של מעמד הביניים והנמוך'. התורה הזו לא הצליחה באף מקום. יתרה מזו, היא זו שהביאה למשבר החמור ביותר בכלכלה מאז שנות ה-30".

- אתה שמח שאובמה ניצח?

"מאוד. ככלכלן, כאזרח העולם וכישראלי. אם הימין הרפובליקני היה עולה לשלטון, הוא היה מקצץ בתקציבים ומוריד מסים, ובכך היינו מגיעים להתרסקות".

- אתה רוצה להיות שר אוצר?

"הייתי שמח להוביל את כלכלת ישראל. הייתי מקטין את הגידול בתקציב הביטחון. אמנם אני בעד כיפות ברזל נוספות ומיגון לדרום, אבל חייבים להפסיק את הבזבוזים ולהעביר אותם לביטחון תעסוקתי וחינוכי".

- מה היית עושה בתחום המיסוי?

"הייתי נוקט במע''מ דיפרנציאלי. אני לא מקבל את התירוץ של פקידי האוצר ש'כולם ירמו'. יהיו כאלו שירמו, אז מה? רוב הקבוצות המוחלשות ייהנו מהמהלך".

- היית מעלה את מס החברות?

"כן, וגם הייתי משנה את חקיקת הרווחים הכלואים. כדי לסגור את בור התקציב שנבע מחוסר ניהול האוצר, הביאו את הרווחים הכלואים. ויתרו על הכספים כדי לסגור חור לטווח קצר, אבל אי אפשר לוותר על כל כך בטווח הארוך".

בבנק ישראל בחרו שלא להגיב לדברים.