ללמוד מענף הסלולר

אם לרגע חשבנו כי בקרוב נשלם פחות דמי-ניהול לקופות-הגמל, כעת מתברר שהשמחה הייתה מוקדמת. הממונה על שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג, התקין לאחרונה תקנות בדבר דמי-הניהול המינימליים שניתן יהיה לגבות מהחוסכים. התוצאה: קופות-הגמל, שהפסידו כ-250 מיליון שקל בעקבות החלטת הכנסת מיולי השנה להוריד את תקרת דמי-הניהול מ-1.2% ל-1.05%, קיבלו פיצוי.

החוסכים יחויבו כעת לשלם להן 9 שקלים בחודש - וכמו תמיד, החוסכים החלשים ביותר יספגו את המכה הקשה ביותר. בסך-הכול ישלם הציבור מכיסו 162 מיליון שקל בשנה כדי "לצ'פר" את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות.

הלחץ שהפעילו קופות-הגמל על חברי-הכנסת הצליח לא מעט בזכות המנכ"לים שלהן, שבכו בכי-תמרורים על דמי-הניהול הנמוכים, לכאורה, בלי להזכיר כלל את המיליונים שרובם מושכים בשכר ובבונוסים. כך השיטה עובדת - וכך היא גם תמשיך לעבוד. העמלות שנשלם בשנות חיינו עלולות "לחתוך" עד כ-30% מהחסכונות שצברנו.

אנחנו, החוסכים, לא צריכים עוד להשלים עם השיטה. האחריות שלנו היא - לנהל את החסכונות שלנו בדרך יעילה יותר, חכמה יותר, שתשמור על כמה שיותר מהכסף שלנו בידיים שלנו.

קופות-הגמל המנהלות לנו את הכסף לא מהססות לדרוש שנשלם להן דמי-ניהול גבוהים יותר, אבל רובן אינן טורחות להעניק טיפול אישי ללקוחות. חלק גדול מהחוסכים אינם מקבלים ייעוץ שוטף, שאם כן היה ניתן להם הם היו יכולים לחסוך בעלויות ולמקסם את התשואה עבור כספם.

ניהול עצמאי של הכסף

בעידן האינטרנט, אין עוד הצדקה לתת לקופות-הגמל לזלזל בחסכונות שלנו, ולגזור קופונים שמנים כל-כך מהכסף שלנו. בארצות הברית, למשל, יותר מ-20 מיליון לקוחות מנהלים בעצמם חסכונות בסדר גודל של כ-2 טריליון דולר באמצעות חברות לניהול פיננסי דרך האינטרנט.

השיטה הזו יכול לעבוד גם בישראל. את כספי קופות-הגמל וקרנות ההשתלמות אפשר לנהל כבר היום באופן עצמאי. חלפו כשנתיים מאז שמשרד האוצר אישר להכניס לשוק הפנסיה בישראל מוצר חדש: ניהול אישי של קופת-גמל (IRA), אך מעטים בלבד עושים בו שימוש.

נוסף לניהול עצמאי של חסכונות ברשת שעשוי להניב תשואה גבוהה יותר לחוסכים, המהלך עשוי גם לייעל את השוק כולו בטווח הארוך. כלומר, ככל שלקוחות רבים יותר יזנחו את קופות-הגמל ה"רגילות", התחרות תגבר והקופות ייאלצו להציע לחוסכים בהן תוכניות מפתות יותר, ולהילחם על כל לקוח. זאת, בדומה למה שמתרחש בימים אלה בענף הסלולר.

ניהול עצמאי של הכסף שלנו באמצעות האינטרנט הוא אפוא אחד המפתחות לפתיחת שוק החיסכון לתחרות. אם נאזור אומץ לנסות את מה שיש לרשת להציע לנו בתחום הפיננסי, נגלה כי בזבזנו המון כסף - שיכולנו לחסוך - על דמי-ניהול נצלניים ועל עמלות. הגיע הזמן לעשות מעשה.

הכותב הוא מנכ"ל הון ליין