יונס: "אני לא מעוניין בתפקיד היו"ר ולא רואה עצמי מועמד"

כך אמר מנכ"ל מזרחי טפחות בכנס קבלנים בבאר שבע בעלי השליטה בבנק צפויים להגיש בקרוב רשימה סופית של 2-3 מועמדים לתפקיד

המרוץ לתפקיד יו"ר מזרחי טפחות מתקרב לישורת האחרונה. על פי הערכות, בתקופה הקרובה - ייתכן שאפילו בתוך שבוע - יגבשו בעלי השליטה, קבוצת עופר-ורטהיים, רשימה סופית של 2-3 מועמדים.

במסגרת המרוץ לתפקיד היו"ר, פורסם באמצעי תקשורת שונים כי מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, עשוי להיות היו"ר הבא. ואולם אתמול (א') סתם יונס את הגולל על האפשרות הזו. "אני לא מעוניין בתפקיד, ולא רואה עצמי מועמד אליו", אמר יונס בכנס קבלנים בבאר שבע, בתשובה לשאלה שהציג בפניו אחד המשתתפים - האם הוא יהיה היו"ר הבא של הבנק.

גורמים שונים רצו את יונס כיו"ר ואף הריצו אותו, אך לפי הערכות, תגובות פושרות מבנק ישראל הורידו את הרעיון מסדר היום. הסיבה לכך היא שבבנק ישראל רואים צורך בתקופת צינון בין כהונה כמנכ"ל לכהונה כיו"ר.

כמו כן, מעבר מתפקיד המנכ"ל ליו"ר היה כרוך בירידה משמעותית ברמת השכר של יונס, שנחשב למנכ"ל המתוגמל בנדיבות רחבה. אפשרות נוספת שנשקלה הייתה מינוי יונס כיו"ר במשרה חלקית, מה שהיה מאפשר לו להתפרנס ממקורות נוספים. ואולם בבנק ישראל לא היו מאשרים זאת, הואיל והם דרשו שכל יו"ר בנק שמונה בשלוש השנים האחרונות יכהן בתפקיד במשרה מלאה. מה שברור הוא, שיונס לא ימונה ליו"ר. אי לכך עולה השאלה - מי יהיה היו"ר במקום יעקב פרי.

בשבוע שעבר נחשפה ב"גלובס" רשימה של ארבעה מועמדים שבעלי השליטה שוקלים. ברשימה זו נמנו יו"ר מגדל אהרון פוגל; מנכ"ל כלל ביטוח לשעבר שי טלמון; ויו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי. עם שלושת המועמדים האלה יכול יונס להסתדר: עם טלמון ופוגל הוא מצוי ביחסים קרובים מאוד, וטרי יודע להעניק מרחב פעולה לאנשים שסביבו.

שם נוסף בבורסת השמות, ושאף נעשו גישושים לקדמו, הוא גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי. מקורבי מאור אמנם אומרים כי היא צפויה לסרב להצעה, אך עדיין לא ניתן להתעלם מעצם הפנייה אליה.

מאור נחשבת מקצועית, ודומיננטית, וסבירות נמוכה שהייתה מסתדרת עם יונס - שמנהל את הבנק ביד רמה. לא בטוח שיונס היה מאריך את החוזה שלו מעבר למארס 2014 אם מאור הייתה היו"ר.

ואולם מרגע שנזרק לחלל האוויר שם בסדר הגודל של מאור, ברור כי בעלי השליטה יצטרכו להציג לבנק ישראל שמות רציניים, רצוי אוטוריטה מתחום הפיננסים - ולא מועמדים שיהיו יו"ר ייצוגי, ותו לא.

נזכיר כי רק אך לפני שבוע פרסם בנק ישראל טיוטת דוח חריף על התנהלות דירקטוריון הבנק. בבנק המרכזי רוצים לראות בראשות הבנק יו"ר חזק ומקצועי, שיעשה סדר בהתנהלות הדירקטוריון. השאלה היא האם יונס, ששולט בבנק ביד רמה זה 8 שנים, יצליח להסתדר עם דמות דומיננטית נוספת, או שיעדיף לעזוב עם תום החוזה ב-2014, אחרי כהונה מכובדת בת 10 שנים.