הבוררות בין דניה סיבוס ל"אופרה על הים" גלשה לחקירה פלילית

המשטרה הורתה לבורר: "הימנע מקבלת החלטות בהליך כל עוד החקירה נמשכת"

המאבק בין חברת הבנייה והתשתיות דניה סיבוס, שבבעלות קבוצת אפריקה ישראל, לבין חברת ייזום הבנייה "אופרה על הים", שבבעלות נחום עזרא ואהרון טביביאן, סביב פרויקט "אופרה על הים" בנתניה, עולה מדרגה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנתה היחידה לחקירות הונאה של המשטרה לעו"ד יחיאל ברונר, המשמש כבורר בסכסוך בין הצדדים, והורתה לו להימנע מקבלת החלטות בהליך, כל עוד המשטרה מנהלת חקירה בנוגע לטענות ההדדיות שהעלו הצדדים.

וכך כותב ניצב-משנה מוטי אדרעי ממשטרת מחוז מרכז לברונר: "מבלי לגרוע מהמשך התנהלותו הרציפה של הליך הבוררות בראשותך, מצאתי לנכון לעדכנך בדבר עצם קיומה של חקירה משטרתית".

נצ"מ אדרעי הוסיף כי חשוב מאוד להביא לידיעתו של ברונר את דבר קיומה של החקירה, "לשם מניעה של קבלת החלטות אשר עלולות לפגוע במי מהצדדים באופן בלתי הפיך, וזאת כל עוד מתנהלת חקירה".

יצוין כי פניית המשטרה לברונר עומדת בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי, מרכז שדחה בקשה לעכב את הליכי הבוררות בעקבות הסכסוך.

באוגוסט 2012 חשף "גלובס" את הסכסוך הקשה, הכולל טענות למעשים פליליים, בין דניה סיבוס ל"אופרה על הים" שבבעלות האחים טביביאן. הסכסוך עוסק בפרויקט הבנייה "אופרה על הים" בנתניה, שאותו יזמה אופרה, ודניה סיבוס שימשה בו כקבלן מבצע.

לטענת דניה סיבוס, אופרה מפעילה לחצים פסולים על המהנדס יעקב ניצן, שניהל את הפרויקט ומשמש כעד מרכזי בהליך הבוררות שמתנהל בין הצדדים. מנגד טוענת אופרה כי דניה סיבוס ניסתה לשחד את ניצן כדי שיעיד לטובתה בסכסוך.

מגדלי מגורים יוקרתיים בנתניה

פרויקט "אופרה על הים" כולל שני מגדלי מגורים יוקרתיים בנתניה על קו החוף ברחוב שדרות ניצה. רוב רוכשי הדירות במגדל הם צרפתים ורוסים. הדירות הוצעו למכירה בימי השיא במחירים של כ-10 מיליון שקל לדירה. בניית הפרויקט נוהלה בתחילת הדרך על-ידי ניצן וחברת גוני הנדסה שבבעלותו.

בין דניה סיבוס לאופרה נתגלעו חילוקי דעות, ודניה הגישה תביעה בסך כ-9.5 מיליון שקל נגד אופרה; אופרה הגישה תביעה שכנגד בסך כ-85 מיליון שקל.

ב-2008 העובר הסכסוך בין החברות לבוררות בפני ניצן. אולם בדצמבר 2010, בהסכמת הצדדים, מינה בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה את עו"ד יחיאל ברונר לבורר במקום ניצן.

אחד העדים שכבר העידו בפני ברונר הוא הבורר לשעבר, יעקב ניצן. כמי שהיה מנהל הפרויקט, ניצן הוא עד מרכזי, שעדותו צפויה, כך נראה, להשפיע על גורל הבוררות כולה.

בבקשה שהגישה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, טענה אופרה כי דניה סיבוס ניסתה לשחד לכאורה את ניצן, כדי שיכריע כבורר לטובתה או שיעיד לטובת דניה.

לדברי אופרה, באחרונה התברר לה, באמצעות חוקר פרטי, כי "בעת שניצן שימש כבורר בין הצדדים, הוא קיבל לניהולו מחברת אפריקה ישראל מגורים, שהייתה חברה-אחות של דניה סיבוס, פרויקט של כ-100 יחידות דיור בעיר נתניה, המכונה 'פרויקט האגמים'".

אופרה ציינה בבקשתה, באמצעות עו"ד ד"ר אבי וינרוט ממשרד וינרוט ועו"ד ארי הר-זהב ממשרד יורם, ל. כהן, אשלגי, אשל, כי לאחר שנודע לה הדבר, היא הגישה על כך תלונה למשטרה וביקשה מהבורר הנוכחי לעכב את הליכי הבוררות כל עוד מתנהלת חקירה; ואולם עו"ד ברונר סירב לעכב את ההליכים.

מקורבים לדניה סיבוס טענו בתגובה לטענותיה של אופרה כי לאחר שניצן העיד בבוררות, הבינה אופרה כי ייתכן שהליך הבוררות אינו נוטה לטובתה, ולכן היא החלה לבצע שורה של מהלכים, שבאמצעותם ניסתה להביא ל'גימוד" חשיבותה של עדותו.

לדברי מקורבי דניה סיבוס, אופרה התריעה בפני ניצן כי אם לא יעיד "אמת", כפי שאופרה רואה אותה, היא תתבע אותו על כל סכום שבו תחויב במסגרת הבוררות.

לטענת המקורבים, אופרה המציאה את טענת ה"שוחד" - שלפיה אפריקה ישראל מינתה את ניצן למנהל הפרויקט שבו היא משמשת כיזמית - על אף שהפרויקט כלל אינו שייך לדניה, וזו אינה נוטלת בו כל חלק.