"סוזאן רייס שרת החוץ? גם הילארי קלינטון לא קלה"

"רייס, השגרירה באו"ם – לסטייט דיפרטמנט; ג'ון קרי - לפנטגון" ■ חוגים ישראליים הגיבו באיפוק על המינוי האפשרי של רייס: "גם עם קונדוליזה רייס לא היה פשוט"

וושינגטון רוחשת שמועות על מינויים חדשים שמתכנן ברק אובמה לתקופת כהונתו השניה, למרות שהוא יושבע בשנית רק בעוד יותר מחודשיים. אבל "וושינגטון פוסט" מדווח היום (ג') על מינוי מרכזי ב-2013 שאותו הוא מגדיר כ"וודאי כמעט לחלוטין": סוזאן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, תהיה שרת-החוץ הבאה בממשל אובמה, אחרי הילארי קלינטון.

על-פי העיתון, ג'ון קרי, ששואף כבר שנים להיות שר-החוץ, יתמנה לשר הההגנה בשנה הבאה, במקומו של ליאון פאנטה. תפקיד ראש סוכנות הביון המרכזית, שהתפנה בעקבות פרישתו של דייוויד פטראוס, על רקע חשיפת יחסים שניהל מחוץ למסגרת הנישואין, יינתן לג'ון ברנאן, יועצו של אובמה לעניינ י לוחמה בטרור, אם ברנאן אכן ירצה בכך. (הוא הביע בעבר רצון לפרוש ממהגזר הציבורי). אם ברנאן ידחה את ההצעה, יזכה במינוי מייקל מורל, מספר 2 בסוכנות הביון, שמשמש עתה כראש בפועל.

רייס נמנית עם חוגו הפנימי של אובמה והיא אחת מקבוצת עוזרים בכירים שהיתה עמו מאז הקמפיין הראשון שלו לנשיאות ב-2007. מכל מקום, מחוקקים רפובליקניים מנבאים שהיא תתקשה מאוד לזכות באישור הסנט למינויה. הם טוענים שרייס מילאה תפקיד מרכזי במה שהם מכנים מאמץ של ממשל אובמה לטייח כשלים של הסטייט דיפרטמנט ושל קהיליית המודיעין בפרשת ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי ב-11 בספטמבר השנה, שבה נהרגו ארבעה אמריקנים, ובכללם השגריר בלוב, כריסטופר סטיוונס.

לדברי אותם מחוקקים, קידמה רייס את טיעון הממשל שההתקפה החלה כהפגנה ספונטנית על קליפ ביו-טיוב שפגע בנביא מוחמד. בדיעבד, כפי שהממשל מודה עתה, זו היתה התקפה מתוכננת של ארגון טרור שמקורב לאל קאעדה. הרפובליקנים אומרים, שהממשל לא רצה לחשוף לפני הבחירות העדר מידע מודיעיני על ההתקפה והעדר הגנה מספקת על הקונסוליה. אולם, על פי "וושינגטון פוסט", אובמה יהיה מוכן להיאבק עד הסוף על מינוי רייס.

חוגים ישראליים הגיבו באיפוק על האפשרות שרייס תהיה שרת החוץ הבאה. ההערכה בחוגים אלה היא, שרייס לא תהיה גרועה יותר מבחינת ישראל בהשוואה לקודמותיה בתפקיד, שאף הן עצמן לא היו זוכות בפרס הפופולריות בקריית הממשלה בירושלים. את היחס הישראלי למינוי אפשרי של רייס אפשר לסכם במשפט אחד: "גם הילארי קלינטון לא קלה וגם עם קונדוליזה רייס (שרת-החוץ בממשל ג'ורג' בוש הבן) זה לא היה פשוט".

רייס מתוארת בחוגים ישראליים כ"מבינת עניין", "אינטילגנטית במידה חריגה" ו"בקו החזית נגד איראן", אך איש לא מתאר אותה כידידה גדולה של ישראל. רבים זוכרים שכאשר הטילה רייס את הווטו האמריקני על הצעת החלטה לגנות את ההתנחלויות במועצת הביטחון, ב-19 בפברואר 2011, היא לא יכלה להסתיר את מורת רוחה מהעובדה שהבית הלבן כפה עליה לעשות זאת.

על פי חוגים אלה, אין זה מפתיע: רייס אינה ג'ין קרקפאטריק , שהיתה השגרירה באו"ם בתקופת ממשל רייגן ושהיתה ידועה בהפגנות הידידות שלה לישראל. רייס היא חלק מממשל אובמה. היא חברה בקבינט ולמעשה היא שיקוף של אובמה עצמו. אך אי אפשר לומר עליה מילה רעה: היא פשוט מקדמת את מדיניות הממשל שאותו היא מייצגת.

לפי כמה הערכות, תתבקש קלינטון להישאר בתפקידה עוד כמה חודשים כדי שסערת בנגאזי, שהתעצמה בגלל פרשת פטראוס, תחלוף, ותהליך מינויה של רייס לתפקיד יהיה קל יותר. או כך מקווה ממשל אובמה.