מחוללים תרבות: כוריאוגרפים צעירים יציגו את יצירותיהם במופע "הרמת מסך"

סדרת המחול "הרמת מסך" 2012, שתיפתח מחר, משמשת כנקודת זינוק לפסטיבלים ולבמות נחשקות בעולם

עבודות בכורה של כוריאוגרפים צעירים יעלו החל ממחר (ה-14 בחודש), בארבעה ערבי הופעות במסגרת "הרמת מסך" - פרויקט הדגל של משרד התרבות, שמזה 23 שנה מייצר תגליות חדשות במחול. המופעים יוצגו במשך 10 ימים במרכז סוזן דלל ולאחר מכן ינדדו לתיאטרון ירושלים. בכל ערב מוצגות מספר יצירות ובתוכנית המלאה 4 "מסכים".

הכוריאוגרפים רונית זיו ויורם כרמי, בני דור הביניים של המחול הישראלי, שימשו כמנהלים אמנותיים משותפים. השניים חתומים על כמה מהיצירות הבולטות של השנים האחרונות: זיו היא יוצרת עצמאית שעבודותיה מכילות ביקורת חברתית ופמיניסטית. כרמי עומד בראש להקת פרסקו הצעירה והמגוונת.

לדבריהם, ברוח התקופה, הציבו לעצמם מטרות שמשלבות מחול עם תחומי יצירה מגוונים והשראה תרבותית רחבת אופקים. "חשוב היה לי שיתקיים שיח תרבותי רחב יותר, מחוץ לגבולות התנועה והגוף", אמרה זיו, ואילו כרמי ציין: "לא חיפשתי סגנון מסוים או כיוון אחד, חיפשתי כנות ואומץ".

מדברים אליכם באנגלית

העובדה שכל ערב מורכב ממספר יצירות קצרות מאפשרת לקהל אוהדי המחול ליהנות מהמגוון בלי לחשוש יותר מדי מהאווירה הניסיונית, שלעיתים מאתגרת את סבלנותו. חלק מהיוצרים כבר העלו יצירות במסגרות דומות ואפילו ערבים מלאים. לאחרים זוהי חשיפה ראשונה לקהל רחב.

הניהול האמנותי כולל תהליך שראשיתו בבחירת היצירות מתוך שלל הצעות שמתמודדות על ההזדמנות להציג, ובהמשך ליווי אמנותי של היוצרים ודיאלוג עימם, עד להבשלת המופע הבימתי.

המסך הראשון יציג 2 יצירות: "פירורים" מאת מאיה ברינר מדמה תצפית חקרנית על חבורה בעלת קודים מורכבים ופרסונות עזות. Armed מאת דנה רוטנברג מציגה שני זוגות החוקרים את המגע היומיומי של האחד עם השני. (14.11, 22.11, מרכז סוזן דלל, 27.11 תיאטרון ירושלים).

במסך השני 3 יצירות: דפי אלטבב מציגה את "ואף על פי כן" הנוגעת בקילוף השכבות של מערכת יחסים סבוכה. עידן יואב יצר את The Unfortunates יצירת מחול-תיאטרון המתנסה בביטוי פיזי ואסתטי ומעלה שאלות העוסקות בחברה ובכוח. יצירתו של אלדד בן ששון Strange Attractor עוסקת בפירוק תנועתי מאופק ומאתגר לשלושה גופים (15.11, 21.11 מרכז סוזן דלל, 28.11 תיאטרון ירושלים).

במסגרת המסך השלישי יעלו 3 יצירות: "הסעודה" של שרון וזנה עוסקת במאבקן של שלוש נשים על מרחב מחיה, חופש, תשומת לב ואהבה. גילי נבות עוסקת במושגי מרחק וזמן ביצירה MAY CONTAIN NUTS. היצירה השלישית היא "הגבעה" מאת רועי אסף (16.11, 24.11, מרכז סוזן דלל, 29.11 תיאטרון ירושלים).

במסך הרביעי יעלו עבודתה של שלומית פונדמינסקי Fly, Fly, Lie, יצירתה של נועה שדור We do not torture people והיצירה "ג'וקר" של שלומי פריג', המנסה להתחקות אחרי המעמד השברירי של הפרפורמר ויחסיו העדינים עם המציאות, עם הקהל ועם...אשתו.

העובדה שחלק גדול משמות היצירות מופיעים באנגלית אינה מקרית. היוצרים רואים בחשיפה הבימתית של עבודותיהם נקודת זינוק שמטרתה לצאת מגבולות הארץ ולהגיע גם לפסטיבלים ולבמות מחול בעולם. המחול הישראלי סובל מקשיים תקציביים קשים. לאחרונה פורסם על קשיי המימון של להקת בת שבע, הנחשבת ללהקה הישראלית המצליחה ביותר בסטנדרט בינלאומי.

מסגרת הרמת מסך מספקת ליוצרים מימון ותמיכה בפרויקט, שיווק והכנסות (70% ממכירת הכרטיסים מיועדים ליוצרים), אך אינה מבטיחה את הצלחת המופעים לפרוץ ולרוץ הלאה.

מחיר כרטיס: 60 שקל.