הפרוטוקולים של הפד: לקבוע פרמטרים להעלאת הריבית

הפרוטוקולים של הפד מראים הסכמה רחבה לתוכנית לקביעת פרמטרים כלכליים שבמידה וימולאו הפד יעלה את הריבית ■ חברי הוועידה לא הצליחו להסכים בנוגע לתחזית לכלכלה האמריקאית

הפדרל ריזרב פרסם הערב את הפרוטוקלים של דיוני ועידת השוק הפתוח לקביעת הריבית של ארצות הברית לחודש נובמבר. מהפרוטוקולים עולה שחלק מחברי הוועידה תומכים בהחלטה להגברת תוכנית ה-QE3 לאחר שתוכנית ה"אופריישן טוויסט" תסתיים בסוף השנה. בנוסף יש הסכמה על הצורך לקביעת תנאים שבמידה ויתקיימו יעלה הפד את הריבית.

מהפרוטוקולים עולה כי כל 19 החברים בוועידה נוטים לתמוך בקביעה של מספר פרמטרים כלכליים שבמידה ויתמלאו, הפד יודיע על העלאת הריבית במשק האמריקאי שעומדת כעת על רמה אפסית של 0%-0.25%. אולם לעד עתה הפד עדיין ממשיך לקבוע תאריך יעד להעלאת הריבית במקום פרמטרים כלכליים וכיום תאריך היעד עומד על אמצע שנת 2015.

ג'נט ילן, סגנית יו"ר הפדרל ריזרב בארה"ב, קראה אתמול לשמור על הריבית במשק האמריקנית ברמה אפסית עד שנת 2016 - חצי שנה יותר ממה שצופים אנליסטים בוול סטריט - וזאת על מנת לתמוך בהורדת שיעור האבטלה.

על פי הפרוטוקולים, הסיבה שבגינה הפד לא אימץ בצורה מלאה את המעבר לפרמטרים כלכליים הינה העובדה שעדיין אין הסכמה בין חברי הוועידה בנוגע לאילו פרמטרים יכללו בדיונים להעלאת הריבית. ההצעה הזו מבוססת על תוכנית של נשיא הפד בשיקגו צ'ארלס איוונס שקבע שהפד ימשיך בתוכנית הרכישות שלו עד ששיעור האבטלה בארצות הברית, שעומד כיום על 7.9%, ירד מתחת לרמה של 7% ובו בזמן שהאינפלציה במדינה לא תעלה על 3%.

הפרוטוקלים מראים כי חלק מהחברים דוחקים להגביר את תוכנית ה-QE3 לאחר שתסתיים תוכנית ה"אופריישין טוויסט" שבמסגרתה מוכר הפד אגרות חוב לטווח קצר ומחליף אותן באגרות חוב לטווח ארוך. בנוסף לא הייתה הסכמה בין חברי הוועידה בנוגע לתחזית הכלכלית של ארצות הברית.