"קרנות הסל לא גדולות כמו הנאמנות, אך צומחות מהר"

דבורה פור, לשעבר מנהלת מחלקת קרנות סל בבלקרוק, ייסדה השנה את etfgi ■ בימים שבהם קשה מאוד "להכות מדדים באמצעות בחירת מניות או אג"ח בפינצטה", היא מסבירה כיצד עלינו לבחור את המוצר המתאים להשקעה

היא חייכה בנימוס בכל פעם שמשקיעים, גורמים בנקאיים ויועצים כלכליים שאלו אותה למה היא לא יוצאת לדרך עצמאית.

ואז, אחרי 7 שנים, הבינה דבורה פור, אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות ביותר בתעשיית קרנות הסל העולמית, שיש משהו בדבריהם. בפברואר האחרון היא החליטה לעזוב את תפקידה כמנהלת מחלקת מחקר ETFs (קרנות סל) ואסטרטגיות בבלקרוק - מנהל הנכסים הגדול בעולם - וייסדה את etfgi, חברה למחקר וייעוץ בתחום קרנות הסל.

"המשאבים שעומדים לרשות רוב המשקיעים מוגבלים, והשקעה באמצעות קרנות סל היא הכרחית לאיזון הפורטפוליו שלהם. הם זקוקים לאינפורמציה והסברים אודות אופן ההשקעה בתעודות סל. המשקיעים זקוקים למקור מידע מהימן, גם מבחינת טיב ההשקעה וגם מבחינת עלויות שהם לא מודעים להן, כמו מיסוי למשל. הם צריכים מישהו שיראה להם את התמונה הכוללת, וזה בדיוק מה שאנחנו מספקים", היא מתגאה.

פור, שהגיעה לארץ כאורחת של כנס המוסדיים של בית ההשקעות פסגות, מאמינה גדולה בניהול השקעות פסיבי: "משקיעים רבים מחפשים תשואה, והריבית הנמוכות מתסכלות אותם. לכן, הם פונים לאפיקי השקעה פסיביים.

"הכאת המדדים באמצעות בחירת מניות או אג"ח בפינצטה, היא משימה מאוד מאתגרת. היסטורית, שישה מתוך שמונה מנהלי השקעות בוול סטריט לא הצליחו להכות את המדדים. חשוב להבין שאלוקציה נכונה אחראית ל-90% מהפורטפוליו. החוכמה היא למצוא מנהל השקעות שהוכיח שהוא יודע לעשות את זה".

לא לפחד לשאול שאלות

פור החלה לפעול בענף קרנות הסל לפני כ-15 שנה, כשהשוק היה בחיתוליו, וכיום היא נחשבת כמומחית לאסטרטגיות השקעה בשווקים הגלובליים. מאז התחום התפתח מאוד, וכיום הענף מנהל למעלה מטריליון דולר.

פור מזכירה, כי לתעשיית קרנות הנאמנות נדרשו 66 שנים כדי להגיע להיקף כזה, בעוד תעודות הסל עשו זאת תוך 18 שנים בלבד. "נכון, קרנות הסל אולי לא גדולות כמו קרנות הנאמנות, אבל אין ספק שהן צומחות בקצב מהיר יותר, וזה בהחלט מדבר בעד עצמו", היא מציינת.

לדברי חגי בדש, מנכ"ל פסגות, בעולם הפיננסי של היום חשוב להיות מעודכנים במגמות החדשות באפיקי ומוצרי ההשקעה השונים כדי למקסם את תשואת המשקיעים. עם זאת, אחת הבעיות בענף היא מגוון המוצרים הרחב, שמקשה על המשקיע לבחור את המוצר שהכי מתאים לו.

פור ממליצה למשקיעים להתנהל בדרך הבאה: "תחילה יש לבחור את המדד, האג"ח או הסחורה, שאחריהם רוצים לעקוב.

"לאחר מכן, המשקיע צריך להחליט לאיזה סוג של קרן הוא מעוניין להיחשף - בעלת נפח מסחר קטן או גדול. בהתאם, מומלץ להשוות פרמטרים שונים - כגון היכן הקרן רשומה, המוניטין שלה ומי מנהל אותה.

"אחד הפרטים הכי חשובים הוא ההיסטוריה שלה, כלומר האם היא רשמה בעבר הצלחה בניהול קרנות מהסוג הנבחר".

לדברי פור, החוכמה היא לא לפחד לשאול שאלות. "חשוב שהמשקיעים יוודאו שהם מבינים את הבחירה שלהם, בייחוד כשמדובר במוצרים מורכבים יותר, בהשוואה לקרן סל שעוקבת אחרי מדד ספציפי".

פור מדגישה שהכי חשוב שהמשקיע יבין איפה הוא שם את הכסף שלו: "חשוב מאוד להיכנס לאינטרנט ולהעמיק את הידע בנושא. כדי למנוע הפתעות, מומלץ להשקיע במוצרים שהם מוכרים ומובנים. גם טווח ההשקעה משמעותי, ויש שוני בין אם הכסף מיועד לטיול בחו"ל, רכישת בית או חיסכון לטווח הארוך".

ב-etfgi, מדגישה פור, מקפידים לקרוא דוחות רלוונטיים ולשוחח עם מנהלי הקרנות והרגולטורים.

"המטרה היא לספק ללקוחות את המידע שדרוש להם כדי לקבל את ההחלטה הכי מתאימה עבורם. בסופו של דבר", היא אומרת, "אנחנו רק מציגים את הנתונים ומייעצים בין האופציות. הבחירה היא של המשקיעים".