"ניוזוויק": "ישראל אינה מתכננת פלישה לעזה"

לפי ידיעה ב"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק", הבהיר רה"מ לנשיא ארה"ב, כי רק אם חמאס יסלים ירי הטילים או יפגע במטרה עם קורבנות רבים, תשקול ישראל פלישה בקנה מידה מלא ■ פקיד ממשל בכיר: בשלב זה, ההנהגה הישראלית נוטה נגד פעולה קרקעית

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נתן לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבטחה פרטית, שבשלב זה ישראל אינה מתכננת פלישה קרקעית לעזה, אך החלטה זו עלולה להשתנות אם חמאס יסלים את ירי הרקטות לעבר מטרות בישראל - כך מסר אמש (מוצ"ש) "דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק".

האתר מציין כי דברי רה"מ אינם עולים בקנה אחד עם האיתותים הפומביים שמשגרים הטנקים והארטילריה של צה"ל שערוכים לפעולה לאורך גבול רצועה, או הצהרות של דוברי צה"ל שאומרים כי הצבא מוכן לפעולה יבשתית. כך, למשל, אמרה אביטל ליבוביץ', מלשכת דובר צה"ל, לעיתון "סאנדיי טלגראף" הבריטי: "המורל גבוה. עתה אנו מתאמנים ומתכוננים לאפשרויות של (פעולה) יבשתית". וכמובן קיימת העובדה ש-75 אלף אנשי מילואים נקראו להתייצב לשירות. להשוואה: לפני מבצע "עופרת יצוקה" זומנו רק 13 אלף חיילי מילואים.

אך זה לא המסר שהשמיע נתניהו בשיחתו עם אובמה ביום ו', לדברי שני פקידים אמריקניים שקיבלו תדרוך על השיחה. נתניהו אמר, על-פי שני הפקידים, כי ישראל לא תשקול אפשרות פלישה קרקעית בקנה מידה מלא אלא אם כן חמאס יחולל הסלמה או יפגע במטרה שתניב מספר משמעותי של קרבנות. לדבריהם, ישראל לא קבעה תאריך לכניסת כוחות לרצועה ולא נקבעו תכניות חירום שמתבקשות לקראת מבצע כזה.

פקיד אמריקני בכיר אמר ל"דיילי ביסט": "בשלב זה, ההנהגה בישראל נוטה נגד כניסת כוחות לרצועה. איש אינו רוצה בכך. אך אם חמאס יסלים את הלחץ, הישראלים יוכלו לבחור באופציית הכניסה לעזה".

איש מודיעין אמריקני אמר, כי השיחות בין נתניהו לאובמה בסוגיית עזה שונות באופן ניכר מדיוניהם על איראן, שבהם נמנע נתניהו במודגש מלתת לאובמה התחייבויות שישראל לא תפעל באיראן באופן חד-צדדי.

שגריר ישראל בוושינגטון, מייל אורן, לא הגיב על שיחת נתניהו עם אובמה ביום ו', אך הוא ציין, כי כניסה כוחות צה"ל לרצועה לא הוצאה מכלל אפשרות: "אם (חמאס) יוסיף לשגר רקטות לעבר 5.5 מילילון ישראלים בקצב הנוכחי, לא תהיה לנו ברירה אלא לנקוט את כל הצעדים הלגיטימיים המתאימים כדי להגן על אזרחינו וזה כולל כניסת כוחות לרצועה".

על פי "דיילי ביסט", אחת מהסיבות להימנעות ישראל מפעולה יבשתית גנד הפלסטינים היא החשש מתגובה בינלאומית עוינת, כפי שקרה אחרי מבצע "עופרת יצוקה". כזכור, אחת מהתוצאות של הפעולה הקודמת היתה דו"ח גולדסטון, שחשף את ישראל לביקורת גלובלית. נוסף לכך, ישראל מפעילה את "כיפת ברזל", שהצליחה ליירט כ-90% מהרקטות במרחב האווירי של ישראל.

"בתקופת כהונתו הנוכחית קנה לו נתניהו שם של מנהיג שמשמיע הצהרות תקיפות, אך מעדיף לפעול בחשאי", אומר "דיילי ביסט". "על פי הוראות נתניהו, ניהל צה"ל מבצעים נועזים נגד מה שישראל מכנה רשת תמיכה גלובלית בחמאס, בסודאן, באוקראינה ובמדינות אחרות שרחוקות מישראל. אך בה בעת, ישראל לא נקטה שום פעולה נגד איראן, למרות האיומים הפומביים נגד טהראן שהשמיע נתניהו.