שלב ראשון: החברה לישראל הזרימה 33 מיליון ד' לבטר פלייס

ההזרמה - חלק מסבב השקעה בהיקף 100 מיליון דולר בבטר פלייס (חלק החברה לישראל בהשקעה הוא 67 מיליון דולר) ■ השלב השני בהשקעה - עד שנה מהיום

כפי שהודיעה בתחילת נובמבר, החברה לישראל שבשליטת עידן עופר השלימה את השלב הראשון בהשקעה בהיקף 100 מיליון דולר (חלק החברה לישראל בהשקעה הוא 67 מיליון דולר) ביצרנית המכונית החשמלית המקרטעת בטר פלייס.

החברה הודיעה הערב (ב') לבורסה כי השקיעה סך של כ-33 מיליון דולר בבטר פלייס מתוך סך של עד 67 מיליון דולר שהחברה התחייבה להשקיע במסגרת סבב ההשקעה הנוכחי - כנגד הקצאת שטרות המירים של בטר פלייס. יתרת סכום ההשקעה תועבר בהמשך - עד שנה מהיום. השלב הראשון בהשקעה התבצע עם קבלת ההתחייבויות מהמשקיעים והאישורים הנדרשים.

סבב ההשקעה הנוכחי של החברה לישראל בבטר פלייס בא על רקע המצב הפיננסי הלא פשוט בו נמצא מיזם הרכב החשמלי. בחברה לישראל, שמחזיקה כ-32% בבטר פלייס, הסבירו בתחילת החודש כי "בטר פלייס נדרשת, עקב צרכיה התזרימיים, לגייס סכום נוסף, ועל כן מבקשת לגייס מימון בסך של לפחות 100 מיליון דולר מבעלי מניותיה".

עד כה הזרימה החברה של עידן עופר לא פחות מ-230 מיליון דולר לבטר פלייס, במסגרת שלושה סבבי גיוס שביצעה החברה מאז הקמתה. בסך הכל גייסה בטר פלייס כ-750 מיליון דולר בחמש שנים. עופר עצמו השקיע במיזם 65 מיליון דולר נוספים באופן פרטי, באמצעות עופר היי-טק שבבעלותו, וכעת הוא השקיע באמצעות החברות הפרטיות שלו עד 19 מיליון דולר נוספים.

בטר פלייס נזקקת להזרמה בשל קצב שריפת מזומנים גבוה מהצפוי, וללא המהלך קופתה היתה מספיקה לה רק לחודשי פעילות ספורים. בסוף הרבעון השני היו בקופת המזומנים של בטר פלייס 73 מיליון דולר, ולאחר תום הרבעון היא קיבלה אשראי של 40 מיליון אירו נוספים מבנק ההשקעות של האיחוד האירופי, EIB - European Investment Bank.

בטר פלייס עדיין לא מציגה הכנסות. ברבעון השני של השנה הפסידה החברה 64 מיליון דולר, ומתחילת השנה היא הפסידה 132 מיליון דולר. הפסדי המיזם מאז הקמתו מצטברים לסכום אדיר של 490 מיליון דולר, כשחלקה של החברה לישראל הוא כשליש מכך, כלומר כ-160 מיליון דולר.