רציו מקדמת את "גל": אדיסון האיטלקית מצטרפת כשותפה

(עדכון) - לפי ההסכם תשמש אדיסון כמפעיל של הרישיונות ■ היא תחזיק בכ-20% (מתוך 100%) מזכויות ההשתתפות ברישיונות עם אופציה ל-20% נוספים

שותפות חיפושי וקידוחי הנפט והגז הטבעי רציו מדווחת הבוקר (א') כי חתמה על הסכם הצטרפות עם חברת Edison האיטלקית ברשיון "גל".

רציו ואדיסון מתכננות להגיש בקשה משותפת לקבלת שני רישיונות בשטחי היתר גל, שתחליף את שתי הבקשות הקודמות שהוגשו לממונה לקבלת רישיונות בשטח ההיתר.

לפי ההסכם תשמש אדיסון כמפעיל של הרישיונות. היא תחזיק בכ-20% (מתוך 100%) מזכויות ההשתתפות ברישיונות. כמו כן, ניתנה לאדיסון אופציה לרכישת 20% נוספים ברשיונות. כל העלויות, ההוצאות וההתחייבויות שהוצאו על ידי השותפות טרם מועד חתימת ההסכם תהיינה תחת אחריותה הבלעדית של השותפות. במידה ויתמלאו כל התנאים המתלים המפורטים להלן והעסקה נשוא ההסכם תושלם, כל העלויות, ההוצאות וההתחייבויות החל ממועד החתימה על הסכם ההצטרפות ואילך, יחולקו בין הצדדים בהתאם לשיעור זכויות ההשתתפות שלהם ברישיונות.

במועד השלמת העיסקה (שכפופה לאישורים שונים) תשלם אדיסון לרציו את מלוא חלקה היחסי (20%) בהוצאות העבר שהוצאו (גם אם טרם שולמו בפועל) על ידי רציו בקשר עם הפעולות שבוצעו בהיתר גל. כמו כן התחייבה אדיסון לשאת בחלקה של רציו ב-5% מההוצאות בקידוח האקספלורציה הראשון ברישיונות ועד לכ-5 מיליון דולר לכל היותר.

עוד מציינת רציו כי אדיסון היא חלק מ"קבוצת אדיסון" שהיא קבוצת האנרגיה הוותיקה ביותר באירופה, ואחת החשובות בתחום של חיפושים והפקה של גז טבעי ונפט וכן בייצור ומכירה של חשמל באיטליה.

במקביל, הודיעה רציו לשותפות הזדמנות ישראלית, מודיעין ולאיזי אנרגיה כי ההסכם ביניהן הנוגע ל"גל" בטל.

יגאל לנדאו, מנכ"ל שותפות רציו, ציין כי "כניסת אדיסון לשוק בישראל היא בשורה לא רק עבור רציו, כי אם למשק האנרגיה הישראלי כולו, שמשווע לכניסת שחקנים בינלאומיים ומובילים בתחום. אני, כמובן, מברך על שיתוף הפעולה שנרקם בינינו בגל, ומאמין ששת"פ זה יתרחש בנכסי נפט וגז נוספים באגן הלבאנט. רציו נהנתה עד כה ממפעיל מעולה ובעל יכולות מקצועיות גבוהות כנובל אנרג'י, והיה חשוב לנו לשמור ולשמר את המקצועיות הזו על מנת להבטיח פעילות אקספלורציה והפקה מן המעלה הראשונה".

לנדאו התייחס בקצרה גם לפוטנציאל הגלום בהיתר גל: "אמרתי בעבר ואומר גם עכשיו, להערכתנו היתר גל הוא אופציה טובה על תוצאות הקידוח בלוויתן עמוק, אך זה לא מסתכם רק בזה. אנו מאד מעודדים מהעובדה שגם אדיסון ראתה את הפוטנציאל הגלום בשטחים אלו. את הערכותינו המלאות נמסור כנדרש בסמוך לתחילת הקידוח אך אנו מעודדים מהתוצאות החלקיות שבידנו".

לפני כחודש דיווחנו כי היתר החיפושים "גל" והפרוספקט המרכזי שבתוכו נמצאים בחלקם מחוץ לשטח המים הכלכליים של ישראל. ל"גלובס" נודע כי זו הסיבה לעיכוב של יותר משנה בהליכים להקצאת רישיונות "נטע" ו"רועי".

היתר חיפושים הוא זכות מקדמית למפות שטח שעשוי להתאים לקידוח אקספלורציה לחיפוש נפט וגז. בתום המיפוי מגיש מקבל ההיתר בקשה לרישיון לצורך ביצוע קידוח בשטח שמכיל פרוספקטים (מבנים גיאולוגיים) שעשויים להכיל נפט וגז. ב-16 בפברואר 2010 קיבלה שותפות רציו את מלוא הזכויות להיתר "גל", המשתרע על שטח של 1,770 קמ"ר בפינה הדרום מערבית של המים הכלכליים של ישראל (ראה מפה). רציו ביצעה בשטח ההיתר סקר סייסמי תלת ממדי שהעלה ממצאים מבטיחים, שלא פורסמו עד כה. ל"גלובס" נודע כי במרכז ממצאי הסקר עומד מבנה (פרוספקט) גדול שעשוי להכיל כמויות משמעותיות של נפט וגז.