איך השפיע מבצע "עמוד ענן" על רכישות דירות ע"י זרים?

לדברי יעקב גורסד, מבעלי החברה Y-BOX, ההשפעה לא גדולה: "זה דוחה את ההחלטות, זה מפחיד אנשים, אך המצב יחזור לקדמותו, ראינו זאת אחרי עופרת יצוקה"

תושבי חוץ ממשיכים לקנות דירות בישראל. התפיסה הרווחת היא שרבים מהם עושים זאת מטעמים ציוניים או בגלל אנטישמיות גוברת מעבר לים, אבל יעקב גורסד, מבעלי החברה Y-BOX, טוען שבראש ובראשונה מדובר בעסקה שהמניע שלה הוא כלכלי. גורסד, שעלה מצרפת לפני שלוש שנים והצטרף לאחיו יהודה שעלה כבר לפני עשור, פועל בתחום המגורים והנדל"ן המניב בישראל ובצרפת.

"אנחנו בקשר עם הרבה תושבי חוץ שקונים כאן דירה - 70% מהם לא קונים דירות בגלל אנטישמיות וגם לא בגלל ציונות. יש גם כאלה, אבל זה המיעוט", אומר גורסד. "זו פשוט עסקה טובה בשבילם מבחינה כלכלית ועוד דרך לפזר את ההשקעה. הם משכירים את הדירות ומקבלים תשואה לא רעה, וגם המחיר אטרקטיבי. היום הממוצע בפריז עומד על 50 אלף שקל למ"ר, ובחדרה הם קונים ב-2,000 אירו למ"ר, ומשכירים. הם רואים מה קורה בנדל"ן בישראל ומאמינים שגם המחירים בחדרה יעלו, כי מבחינתם, גם חדרה, זה לא רחוק מתל אביב".

- איך השפיע המצב הביטחוני על הרוכשים?

"המצב לא קטסטרופלי, אבל בשבוע שעבר מתעניינים שרצו להגיע לארץ, אכן ביטלו. אנחנו פועלים מול צרפתים, איטלקים ואנגלים, ומעולם לא ביטלו חוזה בגלל מצב ביטחוני. זה דוחה את ההחלטות, זה מפחיד אנשים, אך המצב יחזור לקדמותו, ראינו זאת אחרי עופרת יצוקה. לנו כחברה גדולה אין בעיה, אבל חברות קטנות סובלות. למי שאין הרבה הון עצמי והוא ממונף, פסק זמן כזה מזיק".

במקביל מספר גורסד שדחיית הביקורים בארץ מצד רוכשים פוטנציאליים וההסלמה הביטחונית מתגמדות לאור השינויים במערכת הבנקאית: "השפעת המלחמה, זמנית. הרבה יותר מדאיג אותי מה שקורה במערכת הבנקאית. הם כל הזמן משנים את כללי המשחק וקשה מאוד לעבוד ככה. הנדל"ן צריך יציבות ולא שינויים תכופים. ההחלטה של בנק ישראל לדרוש הון עצמי בגובה 50% השפיעה מאוד על תושבי החוץ. יש ירידה במכירות בגלל זה: הם סמכו על מימון גבוה יותר ובאים עכשיו בטענות למה השתנה המצב ולמה מה שאמרנו להם לפני כמה חודשים כבר בעצם עכשיו לא נכון".

- מה דעתך על מחירי הדירות ועל הקושי של זוג צעיר היום לרכוש דירה?

"בישראל נהיה טרנד לגור במרכז בדירה גדולה. אני לא מבין את זה. בצרפת אין צעירים שקונים דירות בפריז, וגם העובדים שלי שם לא גרים בעיר. אבא שלי היה נוסע שעה וחצי למשרד כל בוקר, וגם היום המשפחה שלי גרה 40 קילומטר מהעיר. הצעירים שוכרים דירה קטנה ואחר כך, בגיל 30-35 קונים דירה קטנה ומתקדמים. כאן רוצים הכול מהתחלה. המחאה החברתית הייתה מוצדקת אבל הם פספסה את המטרה - במקום להילחם על הקוטג' אנשי המחאה היו צריכים לדרוש מהממשלה פיתוח תחבורה. זה חסר מאוד במדינה מתקדמת כמו שלנו. לא הגיוני שבשביל לנסוע 20 קילומטר באוטובוס צריך להחליף שניים ולחכות חצי שעה בתחנה. צריך תוכנית תחבורה ל-20 שנה קדימה".