"באוצר התנגדו להקמת רכבת העמק - טענו שזה לא כלכלי"

אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות ובוני הארץ: "אנחנו רואים שכל פעם שפותחים מחלף, סוללים כביש או מוסיפים מסילת רכבת יש השפעה מיידית על ביקושים לדירות באזור"

אוצר התנגדו להקמת רכבת העמק כי טענו שזה פרויקט לא כלכלי, אך נגישות תחבורתית לפריפריה היא יעד חברתי ולא יעד כלכלי", כך אמר היום אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות ובוני הארץ ויו"ר אגף קבלני התשתיות בכנס שנערך בתל אביב.

לדבריו, "אנחנו רואים שכל פעם שפותחים מחלף, סוללים כביש או מוסיפים מסילת רכבת יש השפעה מיידית על ביקושים לדירות באזור. ראינו את זה בישובים לאורך כביש 6, בישובים הסמוכים לכביש 431 וגם היום כבר רואים זאת לקראת הקמת רכבת העמק. בבית שאן החלו לבנות 101 דירות בשנה וחצי האחרונות אחרי שנים של קיפאון ובקיבוץ שדה נחום הסמוך לבית שאן חטפו בשבועות האחרונים את הדירות שנבנות בהרחבה של הקיבוץ זו התוצאה של פתיחה עתידית של רכבת העמק".

לדבריו, לפני כשנתיים הוא נקרא למנכ"ל משרד התחבורה ששאל אותו האם הקבלנים הישראלים מסוגלים לבצע את פרויקטי התשתיות במסגרת תוכנית נתיבי ישראל והתשובה שלו היתה חיובית.

"אני חושב שהחברות הישראליות הוכיחו את יכולתן בביצוע פרויקטים גדולים בתחום התשתיות. אם ניקח לדוגמא את פרויקט עוטף קריות, הוא תוכנן להיות פרוייקט BOT , הוסב לפרויקט תקציבי ובוצע על ידי חברת שפיר שגם מסרה אותו למדינה לפני הזמן".

עוד הוסיף מרדכי ואמר כי הוא רואה כרגע שני איומים מרכזיים על ענף התשתיות - קיצוץ בתקציבים שיוביל לביטול פרויקטים מתוכננים והסבת פרויקטים שתוקצבו לפרויקטי BOT. "כמו תמיד החשש הוא שתקציבי התשתיות יהיו הראשונים להיפגע אחרי הבחירות ועם גיבוש תקציב 2013. קידום פרויקטים בתחום תשתיות מייצרים צמיחה במשק ויוצרים מקומות תעסוקה , אנחנו רואים בשנים האחרונות שקבלני התשתיות בישראל נערכו למכרזים גייסו עובדים ורכשו כלים. עצירה עכשיו עלולה לפגוע בחברות ולהביא לפיטורי אלפי עובדים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, שהשתתף גם הוא בכנס אמר: "הקבלנים הישראלים יכולים לעמוד בכל משימה אם הממשלה תסיר את החסמים בענף. על מנת לבנות את עיר הבה"דים ולקדם את הפרויקטים בתחום התשתיות נחוצים לענף כ-20 אלף עובדים זרים, זאת במקביל להכשרות של עובדים ישראלים. חסם נוסף שיש להסיר הוא בתחום האשראי. ענף הבניה, התשתית והבנייה החוזית נמצא כולו יחד תחת מגבלת אשראי של 20% שהטיל בנק ישראל על הבנקים וחלק מהבנקים כבר מתקשים במתן אשראי . אנו מציעים ליצור הבחנה בין הענפים השונים כך שפרויקטים בתחום המגורים לא ימנעו מימון מפרויקטים בתחום התשתיות".