האם יו"ר מזרחי טפחות החדש יצליח לעשות סדר בדירקטוריון?

משה וידמן, היו"ר הנכנס של מזרחי טפחות, לא צפוי לעשות חיים קשים למנכ"ל אלי יונס

אם אפשר להכתיר מנצח מתהליך בחירת יו"ר לבנק מזרחי טפחות, הרי זה המנכ"ל, אלי יונס. אחרי שהתמודד בחודשים האחרונים עם זעזועים בבנק, יונס יוצא נקי, בטוח במעמדו ויכול לחזור לשגרת ניהול ביד רמה.

משה וידמן, היו"ר הנכנס של מזרחי טפחות, לא צפוי לעשות לו חיים קשים. אם הוא לא היווה אופוזיציה לגליה מאור כשהיה דירקטור בבנק לאומי, ולא התערב עד כה בהתנהלות הבעייתית של דירקטוריון מזרחי טפחות, ספק אם יתחיל לעשות זאת עכשיו.

משפחות עופר וורטהיים ששולטות בבנק, העדיפו ללכת על בטוח. יו"ר ידידותי, שלא יעשה ליונס בעיות ויאפשר למנכ"ל שייצר לא מעט ערך לבעלי המניות, להמשיך בעבודה.

האם המנכ"ל אגרסיבי מדי? האם גם מנכ"ל מוצלח ככל שיהיה לא זקוק לבלמים ואיזונים וליו"ר חזק? כנראה שאצל ורטהיים ועופר יותר חשוב שהתרנגולת שמטילה ביצי זהב תמשיך לעבוד כרגיל וללא הפרעות.

איפה בנק ישראל?

במזרחי טפחות נוצר מומנטום לטיפול בבעיות הדירקטוריון. על רקע פרסום דוח הביקורת הקשה של בנק ישראל על התנהלות הדירקטוריון, עזב יו"ר הבנק, יעקב פרי, את תפקידו, וכעת הייתה זו הזדמנות להביא יו"ר דומיננטי וחזק שיעשה סדר.

זה גם מה שבבנק ישראל רצו. אפילו שמה של גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, עלה על הפרק. אלא שבסוף העדיפו בעלי השליטה בבנק יו"ר ממלכתי.

לא ברור למה בבנק ישראל לא התעקשו על דמות דומיננטית יותר שתטפל לעומק בבעיות הממשל התאגידי שהועלו באותו הדוח שכתב בנק ישראל. זו אינה הפעם הראשונה שבפיקוח על הבנקים נוקטים בגישה נוחה על הבנק. נזכיר, כי משפחת עופר כבר נמצאת תקופה ארוכה בהפרת תנאי היתר שליטה, והמפקח על הבנקים, דודו זקן, ממשיך לאפשר להם לחרוג מהתנאים ולקחת את הזמן בפתרון הסכסוכים המשפחתיים שהביאו לאותה הפרה בדיוק.

ימנע את פרשת שוחט הבאה?

המינוי של וידמן אמש לתפקיד יו"ר מזרחי טפחות הפתיע לא מעט אנשים.

וידמן, נחשב לאדם מכובד, הגון ומנוסה שכיהן לאורך השנים כדירקטור במגוון חברות.

בדוח החמור שהכין בנק ישראל על התנהלות דירקטוריון הבנק הוא יצא נקי ולא דבקו בו התככים שיוחסו לחלק מהדירקטורים.

אולם, למרות התדמית החיובית שלו, עולה השאלה האם וידמן הוא המינוי הנכון? האם האיש שעיקר הרזומה שלו הוא בכהונתו כדירקטור ואשר לא ניהל חברה מזה תקופה ארוכה, הוא זה שיצליח לעשות סדר בדירקטוריון המשוסע של בנק מזרחי טפחות, בו קיימת מתיחות מובנית בין קבוצות בעלי השליטה (ורטהיים ועופר) ובתוך הקבוצות עצמן.

האם וידמן יצליח לשקם את הממשל התאגידי של הבנק, לשלוט ביד רמה בדירקטורים ולמנוע מהם להכניס אינטרסים אישיים ויריבויות להחלטות הבנק?

זאת ועוד, וידמן הוא אינו יו"ר ניטרלי. בגרעין השליטה של מזרחי טפחות, הכולל כאמור את משפחת ורטהיים ומשפחת עופר, הוא משתייך לפלג של העופרים וכיהן כדירקטור בלא מעט חברות אחרות של המשפחה. מוזי ורטהיים (שמחזיק 22.2% מהמניות) אמנם נתן את ברכתו למינוי (בתנאי שהוא יזכה למנות יו"ר בעוד 3 שנים), אך הרשו לנו להמר כי נציגי הצד של ורטהיים לא יעשו לוידמן חיים קלים.

האם וידמן יצליח באמת לאזן ולבקר את יונס? האם הוא יוכל למנוע את פרשת שוחט הבאה? חובת ההוכחה עליו והוא עוד עשוי להפתיע לטובה, אך על פניו נראה כי מדובר במשימה מאתגרת מאוד עבורו.