זה נגד נוחי, לא נגד IDB

שני מהלכים בפני הקבוצה, ושניהם נתלו על בלימה בעקבות החקירה

בחודש שעבר סגרה הפרקליטות את תיק החקירה נגד ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון, כמעט 4 שנים לאחר שהחלה החקירה. רשות ניירות ערך עצרה את ברונשטיין בפברואר 2009 בחשד להעברת מידע פנים לשחקן המעו"ף עופר אייזנברג.

למרות החקירה הארוכה, במסגרתה נחקרו עובדים בחדרי מסחר של בתי השקעות, לא הגישה בסופו של דבר הפרקליטות כתב אישום כנגד ברונשטיין. את המקרה הזה חשוב להזכיר גם כעת, כשרשות ניירות ערך חוקרת את נוחי דנקנר - לא כל חשד לעבירה של הרשות, אכן מסתיים במשפט והרשעה.

יחד עם זאת, עצם חקירת הרשות נגדו מהווה מכה תדמיתית קשה לדנקנר, אשר התאמץ, ובמידה רבה גם הצליח, לשמור על שמו הטוב כאיש עסקים הגון, גם כשהקשיים המאיימים על שליטתו בקונצרן אי.די.בי הלכו והחריפו בשנה האחרונה.

במשבר הנוכחי דנקנר נראה כמי שלקח אחריות על כישלונותיו, שהובילו למצבה הקשה של אי.די.בי, והחל לבצע סדרה של מהלכים פיננסיים לשיקום הקבוצה, ובהם ההנפקה המדוברת. זאת, במטרה לחלץ את אי.די.בי מהמשבר ללא הסדר חוב.

אלשטיין ייבהל?

החקירה והחשדות מופנים אמנם כלפי דנקנר אישית, אולם לאחר פרסום הפרשה רשמו היום (ג') ניירות הערך של אי.די.בי ירידות שערים חדות.

לכאורה, לא אמור להיות קשר בין הדברים, שכן החקירה מופנית כלפי דנקנר עצמו ולא כלפי אי.די.בי. אלא שהסתבכות אפשרית של בעליה בעת הנוכחית היא בשורה קשה לקבוצה, הנמצאת כיום בעיצומם של שני מהלכים, אשר ישפיעו על מצבה הפיננסי ויכולת שירות החוב שלה.

הראשון הוא הגדלת חלקו של המשקיע אדוארדו אלשטיין בחברת גנדן, דרכה שולט דנקנר באי.די.בי, והשני הוא המשא-ומתן עם קרן KKR להעמדת הלוואה של מאות מיליוני שקלים לאי.די.בי אחזקות.

אם החקירה האישית נגד דנקנר תגרום להם שלא להשלים את המהלכים הללו, תצטרך הקבוצה למצוא פתרון יצירתי במיוחד על מנת לפרוע את חובותיה בשנה הקרובה.