מדוע לא נבחר שלמה מעוז

יש שד עדתי, ויש בקבוק שבו הוא מתנמנם, עד שמגיעות בחירות

כשמשה כחלון, הליכודניק המזרחי-חברתי פרש, התחרו כמה מזרחיים על משבצת "איש עדות המזרח הדפוק שדואג לחלשים, כי לאף אחד מהאשכנזים האלה לא אכפת". ובכן נדמה שזהו כלל ידוע: יחד עם ההכרזה על מערכת בחירות משתחרר פקק בקבוק ישן נושן, והשד העדתי, שהתנמנם לו בנחת במשך 4 שנים תמימות, שב ונשלף ממנו.

שלמה מעוז, איש עם התכונות הביוגרפיות המולדות המתאימות ועם נאום חוצב להבות נגד האולגרכיה האוסטרו-הונגרית ברקורד, זינק בתמיכת בנימין נתניהו לג'וב המזרחי התורן, בתקווה שימשוך אליו את הקולות שהיו קודם של כחלון.

אלא שהתכנית השתבשה. מעוז לא נבחר למקום ריאלי בפריימריז. אפילו הגיבוי של נתניהו לא עזר.

נשאלת השאלה למה.

האם היתה זאת התבטאותו, האמיצה יש לומר, נגד קבלני הקולות שניסו לקנות אצלו דילים בכסף, או שמא הניסיונות להפיח חיים באותה דמות מיתולוגית כהת עור ומקופחת, איבדו את התוקף.

אף אחד לא זכר למעוז את מזרחיותו של הדוקטור המומחה לפיננסים בבחירות המקדימות. הוא נתפס כעוד מועמד, אולי אפילו מועמד חדש וחוצפן, שניסו להצניח אל שורות המפלגה. כשמתבוננים ברשימת הליכוד לכנסת, קשה למצוא מועמד שהתברג בזכות מזרחיותו, זאת למרות שיש כמה שיכולים להיות בקלות יקירי העדה. כולם מעדיפים לדבוק באג'נדה חברתית, מדינית, ימנית, אבל לא עדתית.

מי שצריך לשים לב טוב טוב למקרה מעוז, ואולי גם להסיק מסקנות בעקבותיו, הוא אריה דרעי. קודמו בתפקיד ראש ש"ס, אלי ישי, התכוון לשים את השד על "הולד", ולמקד את קמפיין המפלגה בטיפולו המאוד מסור במסתננים ודאגתו הלא פחות מסורה למגזר שלו, ורק מדי פעם, לפי הצורך, לשלוף אותו החוצה. עם הפיכת החוד של ש"ס לטריו, ודרעי למוביל הקמפיין, השתנה הקו. ש"ס, כך על פי הדיווחים, מתכוונת להפוך את השד לדגל, לשלט חוצות. לעדתיות יש יופי של פוטנציאל. היא מעוררת אמוציות, מלכדת, מבדלת, תחושות קיפוח מצויינות לקלפי. אבל מה שהיה נכון לפני יותר מעשור, כשמכלוף דרעי ממרוקו היה בפוליטיקה, השתנה אחרי המחאה החברתית, ששיטחה את העדתיות לכדי מעמד ביניים רחב ופריך, שנגרס תחת שיני הבירוקרטיה.

אבל יכול להיות שהשד העדתי חזק מכולנו ומה שקרה בפריימריז הוא באמת עסקאות קטנות בין קבוצות קטנות, שלא משקפות שום דבר, חוץ מדילים על דילים על דילים. ויש עדיין אנשים שהמזרחיות עושה להם את זה והעובדה ששלמה מעוז לא נבחר רק מדגישה כמה הוא מסכן וכמה עשו לו עוול, ומה שיקרה בבחירות לכנסת, שונה לגמרי ממה שהתרחש בגני התערוכה.