צפו: המהומות מתחדשות בכיכר תחריר; "מורסי - הסתלק"

המונים מתגודדים בעיר האוהלים שהוקמה בכיכר תחריר, וקוראים להפלתו של הנשיא מורסי ■ כוחות הביטחון מתעמתים עם מפגינים משעות הבוקר המוקדמות - שחלקם מנסים להתקרב למתחם השגרירות האמריקנית

ההמונים לא עוזבים את כיכר תחריר: העימותים בין המפגינים נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי לבין כוחות הביטחון התחדשו הבוקר ב"כיכר המהפכה". רשת "אל-ג'זירה" מדווחת כי כוחות הביטחון משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות - כמו רימוני גז והלם, על מנת לפזר את המפגינים, שחלקם ממשיכים לנסות ולהתקרב למתחם השגרירות האמריקנית בקהיר. כלי תקשורת במצרים מדווחים הבוקר גם על שורת מעצרים של מפגינים.

המונים העבירו לילה נוסף ב"עיר האוהלים" שהוקמה פעם נוספת בכיכר תחריר, שעות אחרי הפגנת הענק שנערכה אמש. על פי ההערכות, לפחות 200 אלף בני אדם הפגינו אתמול נגד שורת הצווים שפרסם הנשיא מורסי, שנועדו לצמצם את סמכויות הרשויות המחוקקת והשופטת - ולהעניק לו כוח רב יותר. הבוקר חודשו ההפגנות, כששהמונים מניפים שלטים "מורסי, בטל הצווים הנשיאותיים - או הסתלק מהשלטון".

גם בהפגנה אמש קראו המפגינים למורסי להתפטר מתפקידו, תוך שהם מניפים שלטים, כרזות ותמונות בגנות הנשיא. תנועת "האחים המוסלמים" הודיעה כי אנשיה לא ייטלו חלק בהפגנה מחשש לשפיכות דמים, במיוחד בעקבות מותם של לפחות שלושה בני אדם בימים האחרונים בעימותים בין הצדדים ברחובות.

מזה כשבוע בוערת מצרים בעקבות שורת הצווים שפרסם הנשיא. עיקר הביקורת נובעת מהחשש שמורסי, שלא מזמן ציין 100 ימים בשלטון, יבקש להפוך את מצרים לדיקטטורה דתית באופן הדרגתי וכי הוא מתחיל לממש את תכניותיו. אלא שתומכיו טוענים כי מטרת הצווים שפרסם היא "למנוע רעשי רקע" בניסיונות להשלים את גיבוש החוקה החדשה במצרים, עם התערבות מינימלית מצד הרשויות.

פרשנים בכירים בעולם הערבי סבורים כי המראות מהימים האחרונים במצרים מהווים הוכחה ניצחת לטענה לפיה המהפכה במצרים, שהחלה בפברואר בשנה שעברה, למעשה עדיין לא הושלמה. היה זה רק עניין של זמן עד שהקולות האחרים, שאינם בהכרח מקרב "האחים המוסלמים", ואפילו גם אלו מקרב "האחים", ייצאו לרחוב ויקראו תיגר על הדרך בה בחר מורסי. בלי שריעה (הלכה מוסלמית) שמתערבת בחוקה, בלי מאבק אלים בישראל ועם תלות נמשכת בארצות הברית - גוברת הביקורת מצד הגורמים הקיצוניים יותר שרואים בנשיא מצרים כעת כ"מובארק החדש".