150 ועדים תומכים בעובדי פלאפון; מי לא? חברת-האם בזק

יו"ר הוועד הארצי של עובדי בזק, שלמה כפיר, נוקט עמדה ניטרלית בסכסוך: "על אלוביץ' אני יכל להגיד מידיעה שהוא אינו נוהג להתערב ביחסי עבודה, למרות שיש לו בוודאי דעה"

מזה מספר שבועות תוקפים עובדי פלאפון את שאול אלוביץ', יו"ר החברה והבעלים של חברת האם "בזק", על כך שנמנע מלהתערב עד כה בסכסוך הארוך והמתוקשר שנוצר מול ההנהלה על רקע מהלך ההתאגדות של העובדים. אלא שיש אדם אחד שעל פניו היה מצופה ממנו להתערב לטובת העובדים הרבה לפני אלוביץ': יו"ר הוועד הארצי של עובדי בזק, שלמה כפיר.

בשיחה עם "גלובס" נוקט כפיר בעמדה ניטרלית למדי, כאילו היה מהאו"ם: "אני לא מכיר את הפרטים שם. אני שומע כל מני גרסאות - אלה אומרים שיש להם מספיק חתימות (הצטרפות להסתדרות - ש.נ) ואלה אומרים שאין להם מספיק. אני לא נמצא בתוך העניין ולכן אני לא רוצה להביע דעה שאולי איננה נכונה. על אלוביץ' אני יכל להגיד מידיעה שהוא אינו נוהג להתערב ביחסי עבודה, למרות שיש לו בוודאי דעה. אם זה משרת את תאוותו, הוא יהיה פסיבי".

הישיבה הזו על הגדר מצד כפיר מקבלת משמעות נוספת, לאחר שלמעלה מ-150 ועדים המייצגים מאות אלפי עובדים ברחבי הארץ שלחו היום (ד') מכתב תקיף לאלוביץ', בו הביעו תרעומת על ההתנגדות האקטיבית למהלך ההתאגדות של העובדים. ראשי הוועדים אף רמזו כי ההתנהלות של פלאפון עשויה "לפגוע בעסקיה של החברה" - איום מרומז שנובע בין היתר מן העובדה כי עשרות אלפי עובדים המיוצגים על ידי אותם ועדים הם מנויים של פלאפון.

על המכתב חתומים בין היתר ראשי הוועדים של אל על, חברת החשמל, ויזה כאל, שופרסל, רפא"ל, תנובה, דן, סונול ועוד, אבל ועד אחד בולט נעדר ממנו - הוועד של בזק. "לא פנו אליי בעניין המכתב", טוען כפיר, "זו הפעם הראשונה שאני שומע עליו", הוא מוסיף. גם בהסתדרות טענו כי הם לא בטוחים שהייתה פנייה אליו, אבל התקשו להסביר איך הוועד של עיריית נשר או הוועד של קרמיקה ירוחם חתומים על מכתב כזה, והוועד של בזק לא.

כפיר מזכיר בשיחה עמו את מה שפורסם בעבר ב"גלובס", לפיו הוא וראשי ההסתדרות הגיעו להסכמות בעל פה עם הנהלת בזק ושר התקשורת משה כחלון, שלפיהן ברגע שתבוטל ההפרדה המבנית בקבוצת בזק יוקמו ללא כל מאבק ועדים בכל החברות הבנות: פלאפון, בזק בינלאומי, ו-yes. לדבריו, יהיו אלה ועדים מקומיים, אך כולם תחת מועצת עובדים אחת - אותה מועצה בראשה הוא עומד.

בדיוק מהתרחיש הזה חששו עובדי פלאפון: הם סבורים כי ביטול ההפרדה המבנית שתיצור חברה אחת גדולה תביא לפיטורים רבים, כאשר הוועד של בזק ידאג לכאורה בעיקר לעובדיו. "אני מבין את החששות שלהם וגם אני היתי חושש במקרה כזה, אבל לא ניתן לעצור את הקידמה ולכן מה שצריך לעשות זה להאמין ולהסתכל קדימה". לדבריו, חופש ההתאגדות של העובדים הוא בבחינת זכות יסוד ולא יכולים למנוע זאת מהם. בינתיים, מנהלים זוטרים בפלאפון ממשיכים להחתים את עובדיהם על ביטול הצטרפותם להסתדרות ועל תמיכה ב"ועד פנימי". הכלבים נובחים, השיירה עוברת.

האיום על אלוביץ': ניוד עשרות אלפי עובדים לרשתות מתחרות

במכתב שנשלח היום לשאול אלוביץ' הוא נקרא "לקחת את המושכות לידיים", לחתור להידברות עם העובדים, לגלות מנהיגות ולהפסיק עם ההתעלמות שעל פי ראשי הוועדים "אינה מכבדת אותך כאיש עסקים בכיר במשק". אבל הרבה מעבר למילים, ישנם האיומים. הם אמנם מרומזים, עדינים מאוד, אבל הם שם. הוועד של שירותי בריאות כללית, למשל, החתום על המכתב, מייצג מעל 30 אלף עובדים המנויים לרשת פלאפון. כך גם אלפי העובדים של רשות שדות התעופה, רפא"ל, נמל חיפה, מבטחים, חברת התחבורה דן ועוד. מדובר לרוב בוועדים חזקים, שיכולים להשפיע על התקשרויות עם ספקים שונים, בהם גם חברות סלולריות.

לא במקרה הזכיר היום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, כי הנהגת הארגון קיבלה לאחרונה החלטה לעמוד לצד עובדי פלאפון "בכל האמצעים העומדים לרשותה". הכוונה היא לא רק לכלים המוכרים של עיצומים ושביתות, אלא גם לאותו כלי שמופעל בדרך כלל מאחורי הקלעים: לחץ כלכלי.

מפלאפון נמסר בתגובה: "ההסתדרות מנסה לפגוע בחברה בדרכים ביריוניות, דבר שרק יקומם את עובדי החברה ולקוחותיה. מאחר וההסתדרות מתקשה לקבל את תמיכת עובדי פלאפון להקמת ועד, היא פונה לקבל תמיכה מגורמים חיצוניים".