תחת חקירה: "נוחי דנקנר 'קטן' ליד איתי שטרום. הוא 'שועל'"

הוא גדל בבאר-שבע, שירת בשייטת, איבטח שגרירויות וטיסות ואט-אט הצליח להתחבר לאנשי האלפיון העליון ■ השבוע הוא מצא את עצמו בחדרי החקירות של רשות ני"ע ■ צפו בבית ששוכר שטרום בעשרות אלפי שקלים בחודש

לא מעט אנשים שאיתם שוחח "גלובס" השבוע על איתי שטרום, איש המסתורין בפרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי, העדיפו למלא פיהם מים, אבל דבר אחד היה ברור: שמו של שטרום אמנם לא כל-כך מוכר בציבור, אבל הוא מוכר היטב בחוגי האלפיון העליון, בקרב אנשי שוק ההון הבכירים ובקרב מנהלי הגופים המוסדיים.

"הוא איש שיכול להיכנס בכל דלת שהוא רוצה", אומר אחד ממכריו, ומיד מוסיף: "ואולי עדיף לי לא לדבר עליו יותר מדי..."

גורם בכיר אחר בשוק ההון המעורב בבנקאות היה קצת יותר נדיב בפרטים: "הסיפור הגדול בפרשה הוא איתי שטרום. נוחי דנקנר הוא 'קטן' ליד הסיפור של שטרום. רק קצה הקרחון. לשטרום הייתה דלת פתוחה לרווחה בבנק הפועלים בימים של דני דנקנר ומכירת תיק ניירות ערך מגובה המשכנתאות האמריקני. הוא היה בא והולך, מנהלים נכנסו איתנו לחדר וסגרו את הדלת".

אז מי הוא איתי שטרום? ובכן, שטרום, בן 44, גדל בבאר-שבע למשפחה ממוצעת, ואת לימודיו התיכוניים השלים בתיכון מקיף ו' בעיר. "הוא לא ממשפחה עשירה. ממש לא", מספרים עליו.

לאחר שירותו הצבאי כלוחם שייטת, עבד שטרום כמאבטח של השב"כ בשגרירויות ובטיסות של אל-על, ולפי הידוע, בין טיסה אחת לשנייה זרע את הקריירה הפיננסית שלו. מקור שעמו שוחח "גלובס" מעריך כי באחת מאותן טיסות פגש בעל הון, שהפך לסוג של ספונסר עבורו, נתן לו לנהל את כספו, וכך סייע לו להגיע לאן שהגיע.

במקביל לעבודתו כמאבטח, למד שטרום ללימודי תואר ראשון במינהל עסקים במכללה למינהל, ולימים השלים תואר שני בתחום זה באוניברסיטת תל-אביב (תוכנית קלוג נורת'ווסטרן).

"הוא לא סופר-סטאר דוגמת אלה שיצאו מהרווארד", אומרים עליו. "מבחינה אינטלקטואלית הוא די בינוני, והוא התחיל מכלום".

לדברי אחרים, מדובר ב"מלח הארץ. שירת כלוחם בשייטת, איש 'סלף-מייד'. הכרנו ביחידות האבטחה של השב"כ. הוא השתתף בכוח החילוץ הישראלי שהוקפץ לטורקיה בעקבות רעידת האדמה לפני 13 שנה. הוא איש רציני ואחראי. הייתי בשוק כששמעתי על החקירה נגדו. אופתע מאוד אם זה אמיתי, כי זה לא מסתדר לי עם האיש שאני מכיר, זה לא מתאים להתנהלות היומיומית שלו. איתי מנוסה ומקפיד. הוא בכלל לא צריך את הכסף הזה".

מומחה ביחסי אנוש

ואיך בדיוק הוא התחיל? ובכן, לא מעט אנשים טוענים כי סוד קסמו ביחסי האנוש שלו. "יש לו יכולת לייצר יחסי אנוש מאוד טובים. הוא איש מאוד נחמד".

אנשים אחרים טוענים כי אותה "נחמדות" של שטרום לפעמים גובלת בחלקלקות. "הוא מעין מאכער כזה", אומר עליו מקור אחר. "לצופה מהצד זה נראה שיש דיסוננס משמעותי בין האופי הזה שלו לבין האופי של הלקוחות הכבדים שלו".

שטרום חבר לרואי טל, מומחה לברוקראג', והשניים הקימו את ISP Financial, חברה שהתאגדה בשווייץ ויושבת בציריך. ISP, שלפי הידוע מוחזקת בחלקים שווים על-ידי שטרום וטל, הוקמה לפני 9 שנים, והיא מנהלת תיקי לקוחות עבור משפחות עשירות (מה שקרוי בעגה המקצועית Family Office), כמו גם השקעות מוסדיות ושירותי בנקאות להשקעות עבור לקוחות פרטיים, מוסדיים וארגוניים ברחבי העולם, כולל ישראל. את הסניף בציריך מנהל אורי לוין (לוין שימש כעוזרו האישי של צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים), ולחברה יש גם סניף בהרצליה פיתוח, מקום מגוריו של שטרום.

לפי האתר של החברה, ISP כפופה הן לרשות לניירות ערך השווייצרית והן לרשות ניירות ערך הישראלית, והיא בעלת הזיכיון להפיץ בארץ את קרנות הנאמנות של בנק Pictet השווייצרי. כמו כן, שטרום משמש כמפיץ של קרן אחת של בלקסטון - בלקסטון נדל"ן - עבורה הצליח לגייס בישראל 180 מיליון דולר משורה ארוכה של גופים מוסדיים גדולים, כולל כלל ביטוח (מקבוצת אי.די.בי), שהשקיעה בה 35 מיליון דולר, וקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, עמיתים.

אורח חיים ראוותני

לפי הידוע, ISP מנהלת נכסים בשווי של 200-300 מיליון דולר. לשטרום יש גם חברה פרטית אחרת הנקראת על שמו, "איתי שטרום שירותים פיננסיים".

טל השותף מתגורר בציריך, אך שטרום ממשיך להתגורר בארץ, ולפי הידוע נוסע פעם בשבוע לשווייץ. בארץ הוא מתגורר עם משפחתו ברחוב גלי התכלת היוקרתי בהרצליה פיתוח. הוא מחזיק נהג פרטי ומנהל אורח חיים ראוותני למדי.

מלבד אישיותו הכריזמטית, סוד הצלחתו של שטרום טמון במערכת היחסים ההדוקה לא רק עם האלפיון העליון אלא גם עם הגופים המוסדיים הגדולים והמובילים בארץ. שטרום וטל ידועים בפעילותם הענפה בהנפקת CDO ושאר מכשירים פיננסיים אחרים. לפי הידוע, שטרום מכר חבילת CDO בשווי של 100 מיליון דולר לחברת הפניקס, ערב משבר האשראי, ולבסוף רכש ממנה את הרוב במחירי שפל, וכך יצר הפסד ניכר לחברה. כמו כן, שטרום, דרך ISP, היה מעורב במכירת תיק האג"ח מגובות משכנתאות של בנק הפועלים (MBS), בתקופה שבה שימש דני דנקנר כיו"ר הבנק.

"הפרשה הנוכחית נוגעת במשהו שכל חברות הביטוח יעדיפו לא לספר עליו", אומר מקור יודע דבר ל"גלובס". "שטרום מנהל את התיקים האישיים של בכירים בענף, ובמקביל הוא גם מוכר לגופים המוסדיים שבשליטתם מוצרים שונים. יש לו קשרים ענפים, והוא 'שועל'. חבל על הזמן כמה שהוא 'שועל'. יש לו דלת פתוחה להרבה מנהלים בגופים מוסדיים", אומר המקור ומתאר את שטרום כ"איש מכירות די אגרסיבי".

בעקבות הקשר בין שטרום להפניקס, עברו בכירים בחברה לעבוד אצל שטרום. עד לפני כשנה וחצי עבד אצלו שלומי מלאכי, שבעבר ניהל את כספי הנוסטרו בקבוצת הפניקס. גורמים בשוק ההון מעריכים כי בעבר עבדה הפניקס מול שטרום בצורה אינטנסיבית, אך בזמן האחרון הקשר העסקי התנתק.

"השם שלו מוכר, והוא הגיע לכל השוק. הוא ועמיתים שלו מגיעים כל הזמן למשרדי ניהול ההשקעות של הגופים המוסדיים ומנסים לעניין אותם בהשקעות", מספר מקור אחר. "עם כלל ביטוח הוא לא עובד באופן קבוע", מספר גורם בשוק המקורב לכלל ביטוח. "כמו אחרים שמנסים למכור מוצרים, גם שטרום תמיד מנסה לעשות רושם שהוא ענק. ועדיין, את זה כולם עושים".

כשזה מגיע לאלפיון העליון, כך מתברר, שטרום מקורב לחלק ניכר מהצמרת העסקית בארץ. הוא חבר מאוד טוב של איתן ורטהיימר, מייסד ישקר, ואחד המיליארדרים הישראלים הבודדים בעולם. כפועל יוצא, שטרום נוהג לפקוד כמעט את כל המסיבות היוקרתיות של האלפיון העליון. מלבד ISP, שטרום מכהן כיו"ר חברת מובייל מקס הציבורית, חברת טכנולוגיה שנסחרת כעת בשוק ההון המקומי לפי שווי כמעט אפסי.

הקופון של שטרום: 2 מיליון דולר מתיווך במכירת תיק האג"ח האמריקני של הפועלים

אחת העסקאות המפורסמות שבהן תיווך איתי שטרום הייתה במכירת תיק האג"ח המגובות משכנתאות (MBS) של בנק הפועלים לקרן פימקו של ביל גרוס, במאי 2008. על-פי הערכות, שטרום גזר בעסקה זו קופון של כ-2 מיליון דולר.

תזכורת קצרה: בשנים 2006-2007 קנה בנק הפועלים אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של מיליארד דולרים. בשיא האחזקה הוא הגיע ל-3.9 מיליארד דולר. כשפרץ המשבר בקיץ 2007, המשיך הבנק והגדיל את החזקותיו מתוך תפיסה שמדובר בהזדמנות קנייה. אולם ככל שהמשבר החריף, התברר כי ערכן של ה-MBS הולך ויורד. הבנק הכיר בהפסדים זמניים, אך לא מכר את התיק. מצב זה הדאיג מאוד את בנק ישראל, שרצה שהבנק ימכור את התיק.

לבסוף במארס 2008, לאחר שורה נוספת של מחיקות, לחץ המפקח על הבנקים דאז רוני חזקיהו על בנק הפועלים, באמצעות הוראות רגולטוריות, למכור את התיק, והבנק אכן נאלץ לעשות זאת.

שטרום ודויטשה בנק שימשו כאמור כמתווכים בעסקה, ושטרום הביא לבנק את קרן פימקו - קרן האג"ח הגדולה בעולם של ביל גרוס. במאי 2008, לאחר שהשוק התאושש מעט, מכר כאמור בנק הפועלים את האג"ח לפימקו תמורת 2.55 מיליארד דולר, מחיר המשקף 75 סנט על הדולר, והפסד של 870 מיליון דולר.

המכירה אמנם הסבה לבנק הפסד, אך הסירה מעליו את אי-הוודאות שבסיכון בהחזקת התיק. כמו כן, סביר להניח כי אם בנק הפועלים היה ממשיך להחזיק את ה-MBS גם בשיא המשבר, שבמהלכו התמוטט ליהמן ברדרס, הפסדיו היו משמעותיים עוד יותר.

שטרום שוכר בית ברחוב היקר בישראל

איתי שטרום מתגורר בשנים האחרונות באחד הרחובות היקרים ביותר בישראל - רחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח. הבית שבו מתגורר שטרום ממוקם בחלקו הדרומי של הרחוב, בצד הקרוב יותר אל הים, שבו ממוקמים הנכסים היקרים יותר. הבית איננו נמצא בבעלותו של שטרום אלא מושכר.

מחירי הבתים ברחוב זה הם מהגבוהים בארץ, וכפועל יוצא מכך גם מחירי השכירות. גורמים בענף הנדל"ן שמכירים את השכונה והרחוב נוקבים בטווח מחיר של בין 20 אלף דולר ל-30 אלף דולר לחודש לשכירת בית כמו זה ששוכר שטרום.

חיפוש קצר באתר רשות המסים מעלה כי הבית הסמוך לבית בו מתגורר שטרום נמכר לפני כשנתיים בעבור כ-49 מיליון שקל. עוד על-פי אתר רשות המסים, בשנה האחרונה התבצעה עסקה אחת בלבד למכירת בית ברחוב, ובשנה שעברה התבצעו 8 עסקאות בטווחי מחירים שבין 10 מיליון שקל ל-50 מיליון שקל.

עסקה מפורסמת שנעשתה באותו רחוב התבצעה לפני כשנתיים: איש העסקים טדי שגיא רכש מויויאן וזכי רכיב את הבית שנחשב לבית היקר בישראל, ב-145 מיליון שקל.

בהכנת הכתבה השתתפו: טלי ציפורי, רון שטיין, סטלה קורין-ליבר, אבי שאולי, עירית אבישר ואורי חודי.