עתירה לבג"ץ: לבטל את הסרת המכס על יבוא טקסטיל

33 תעשייני טקסטיל טוענים כי הסרת המכס, ששיעורו 12%, תסב פגיעה אנושה למאות עסקים קטנים ותחסל את תעשיית הטקסטיל המצומצמת שנותרה בארץ

תעשייני הטקסטיל פותחים במאבק משפטי בשר האוצר, יובל שטייניץ, ובשר התמ"ת, שלום שמחון, בניסיון למנוע את הסרת המכס על יבוא מוצרי טקסטיל מוגמרים בתחילת השנה הבאה.

בעתירה שהגישו אתמול (ד') לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין אביגדור דורות ואליס אברמוביץ, טוענים 33 תעשיינים בתחום הטקסטיל כי הסרת המכס, ששיעורו 12%, תסב פגיעה אנושה למאות עסקים קטנים ותחסל סופית את תעשיית הטקסטיל המצומצמת שנותרה בארץ.

הצו נחתם בספטמבר האחרון, כחלק מהיישום של המלצות ועדת טרכטנברג, בניסיון לחשוף את השוק לתוצרת מיובאת, להגביר את התחרות ולהוריד את מחירי הביגוד בארץ.

בעתירה נטען כי החלטת השרים לא הביאה בחשבון את השפעתה של הסרת המכס על התעשייה המקומית, וכי יישום המהלך לוקה באפליה ובחוסר סבירות.

לדברי העותרים, מאות יצרני בגדים, יצרנים ויבואני בדים, עובדי מתפרות, מדפיסים ומעצבים, שפרנסתם תלויה בתעשיית הטקסטיל המקומית, עלולים לאבד את פרנסתם בעקבות הרחבת היבוא שתתאפשר עם הסרת המכס.

עוד נטען כי בהחלטתה, המדינה פוגעת בתעשייה המקומית ובעסקים קטנים, בעוד שהרשתות גדולות לא ייפגעו, כי הן ממילא מייבאות את סחורותיהן מחו"ל.

בעתירה מפורטות הטלטלות שדיללו את פעילות הטקסטיל בישראל בשני העשורים האחרונים: העברת קווי ייצור למדינות ערביות ולמזרח הרחוק בשל כוח העבודה הזול והרחבת יבוא הבגדים לארץ.

לטענת התעשיינים, בשנים האחרונות נותרו בישראל מפעלי טקסטיל קטנים שהצליחו לשרוד את התחרות עם יבוא מוצרים מוגמרים ממזרח אסיה, בזכות ההגנה המכסית.

"ימי הזוהר של ענף הטקסטיל הישראלי אמנם כבר עברו חלפו, אולם אין משתמע מכך כי על המדינה להחמיר את מצבו באמצעות ביטול מיידי של המכס על יבוא מוצרים", נטען בעתירה.