ארה"ב מזהירה את טורקיה: אל תעבירו זהב לממשלת איראן

בשבוע שעבר הודה סגן ראש ממשלת טורקיה כי ארצו נוהגת לשלם לאיראן בזהב עבור הגז והנפט שרוכשת ממנה ■ בסבב הסנקציות החדש שאושר אתמול בסנאט, ארה"ב מנעה העברת זהב לאיראן

אתמול אישר הסנאט בארצות הברית סבב נוסף של סנקציות על איראן במטרה למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה, היום מתברר כי בין הסנקציות החדשות קיים סעיף שעלול להכניס את ארצות הברית לעימות ישיר עם טורקיה.

עד עכשיו הסנקציות מנעו מאיראין לקבל תשלומים על סחורות באירו או בדולרים יחד עם מטבעות נוספים, ובסבב הסנקציות החדש התווסף איסור חדש לפיו אסור גם לשלם למדינה במתכת יקרה כמו זהב. איך זה מעמיד את ארצות הברית וטורקיה במסלול התנגשות אתם שואלים? התשובה פשוטה: בשבוע שעבר הודה סגן ראש ממשלת טורקיה עלי בבקן כי מדינתו נוהגת לסייע לאיראן לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות בכך שהיא משלמת לה בזהב עבור הגז והנפט שהיא רוכשת ממנה.

בבקן הסביר לפני שבוע בפני ועדה שהוקמה לבחינת הזינוק החד בייצוא הזהב של טורקיה, כי היות ואיראן מספקת 18% מצריכת הגז הטבעי של טורקיה ו-51% מצריכת הדלק שלה, היה צורך למצוא דרך לעקוף את הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי שמונעות בין היתר מאיראן לקבל תשלומים בדולרים או באירו. על פי בבקן, בשל כך משלמת טורקיה לאיראן בעזרת המטבע המקומי שלה - הלירה הטורקית.

אך השווי של הלירה הטורקית בשווקים בעולם נמוך משמעותית, ולא מספיק חזקה בשביל לקנות סחורות מהעולם, אך היא כן מספיקה על מנת לרכוש זהב מטורקיה. "כעיקרון, ייצוא הזהב שלנו לאיראן מהווה תשלום על רכישות הנפט מהם", אמר בבקן. "טורקיה מפקידה את התשלום בחשבון של איראן שנמצא בטורקיה אך איני יודע איך האיראנים מעבירים את הכסף אליהם".

"בסוף חודש יולי הנשיא הוציא פקודה שמסמיכה את משרד האוצר האמריקאי להטיל סנקציות על כל יישות שעוזרת לממשלה האיראנית להשיג דולרים או מתכת יקרה כמו זהב", אמר ג'ון סוילבן, דובר משרד האוצר האמריקאי. "אנחנו לא נוכל להגיב על חקירות שבמוצעות בזמן הזה".

מנתונים שהתפרסמו אתמול בטרוקיה מראים כי ייצוא הזהב של טורקיה בחודש אקטובר עדיין גבוה, מה שמעיד על כך שטורקיה ממשיכה לשלם לאיראן בזהב. מתחילת השנה הנוכחית ועד סוף ספטמבר הממשלה הטורקית ייצאה זהב לאיראן בהיקף של 6.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 54 מיליון דולר בשנת 2011. בשנה האחרונה הפכה איראן ללקוחה הכי גדולה של הזהב הטורקי עם 60% מכלל ייצוא הזהב של טורקיה