180 עובדי החדשות המקומיות קיבלו היום מכתבי פיטורים

זאת לאור אי-קידום חוק בנושא תקצוב ממשלתי למהדורות ■ העובדים: "ההתנהלות הכושלת של הממשלה נותנת ידי לפיטורי עשרות עובדים"

180 עובדי החדשות המקומיות קיבלו היום (א') מכתבי פיטורים שייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2013, זאת לאור העובדה שהחל מתחילת השנה הקרובה המהדורות לא יזכו לתקצוב ממשלתי.

עד כה נשענה הפקת המהדורות על חשבון תמלוגים של חברת הכבלים, אך אלה יבוטלו מהשנה הבאה.

בתקופה האחרונה ניסו למצוא פתרונות תקציביים אחרים, בהם עלתה אפשרות לקיצוץ בתקציב המיועד לחדשות המקומיות, אך הצעה זו, שאמורה הייתה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, טרם זכתה להתייחסות.

במשרד המשפטים, האחראי על ועדת השרים לענייני חקיקה, טוענים כי משרד התקשורת, שהציע את החוק עם התקציב המקוצץ וזה שהגיש בפועל את הבקשה לדיון בוועד, החליט למשוך את הבקשה לדיון בוועדת השרים לאחר שזה נקבע.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "שר התקשורת משה כחלון רואה חשיבות רבה בהמשך שידורי החדשות המקומיות ותומך בהארכת ההסדר שחל עליהם. על כן, משרד התקשורת כתב הצעת חוק על מנת להבטיח מימון לשנה נוספת, והגיש אותה לפני כשבועיים וחצי לאישור הממשלה".

שבועות ספורים נשארו עד לסוף החודש ולניסיונות לקדם את חוק החדשות המקומיות ואת התקציב המיועד, כשבמהלך שבוע חנוכה אין עבודה במשרדי הממשלה, ולכן הזמן מתקצר עוד יותר.

גורם בממשלה אמר ל"גלובס" כי "צריך שהרבה מאוד גורמים ירצו וידחפו את הנושא כדי שזה יקרה בזמן שנותר, אבל כבר קרו דברים מעולם".

בינתיים עשרות העובדים, רובם מאזורי פריפריה, נאלצים להתחיל ולחשוב על ההתמודדות עם מציאות חדשה שתותיר אותם מחוסרי עבודה. העובדים החרימו בשבועות האחרונים את הזימונים לשימועים, וכפי שפורסם ב"גלובס", בכוונתם להיאבק בהחלטה לפטרם, בין היתר באמצעות שימוש בזמן מסך והצגת סרטונים של תושבים, ראשי ערים ועיתונאים בכירים שהחלו את דרכם בחדשות המקומיות.

במכתבי הפיטורים שקיבלו העובדים נכתב כי "זאת החלטה שהיינו מעדיפים שלא לדון בה ובוודאי לא לקבל כלל, אבל בנסיבות העניין הזה זאת החלטה בלתי נמנעת. היא נעשית מתוך כורח ובצער רב", נכתב.

"מדובר בהתנהלות כושלת של ממשלת ישראל שנותנת יד לפיטורי עשרות עובדים. בשבוע שעבר הוצג דוח העוני, וכעת הממשלה היא זו שמקדמת את העוני ומאפשרת כניסתם של אנשים ומשפחות נוספות למעגל העוני", נמסר מוועד עובדי החדשות המקומיות.

ביום רביעי בשבוע שעבר שודרה בכל מהדורות החדשות המקומיות מהדורת סינדיקציה שכללה כתבות מכל הארץ ששודרו בשבוע הקודם, כצעד מחאה על אי-קידום החוק.

"פריפריה היא תמיד בעדיפות אחרונה במדינת ישראל, אבל אי-אפשר להפריח את השממה אם לא תהיה בה השקעה", אומרים העובדים. "זו בושה למדינת ישראל שמפקירה את הפריפריה ומשתיקה את הקול שלה בתקשורת".

בחדשות המקומיות פועלות מהדורות אזוריות המשדרות ממספר מוקדים: באר-שבע, ירושלים, חיפה, תל-אביב וקריית שמונה, כמו גם מהדורה ארצית בשפה הערבית.

לדברי יאיר טרצ'יצקי מארגון העיתונאים, "מבחינתנו זו לא רק פגיעה בזכותם של תושבי הפריפריה לקבל עיתונות רלבנטית להם, אלא אובדן פרנסה של 180 עובדים. נמשיך להילחם למענם, בתקווה שמישהו שם למעלה - השרים, שמכהנים בממשלה שלא מפסיקה לפגוע בתקשורת, ופקידי האוצר שרואים כסף לפני אנשים - יתעורר".