וינשטיין: להגביל את זכות המעסיק להביע עמדה על התאגדות עובדיו

חוות-הדעת של היועמ"ש הוגשה לביה"ד לעבודה במסגרת הערעור של ההסתדרות על אחת הפסיקות שניתנו לאחרונה בעניין התאגדות עובדי פלאפון

התפתחות דרמטית באחת הסוגיות שמרתקות בחודשים האחרונים את עולם יחסי העבודה: בחוות-דעת שהגיש היום (א') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבית הדין הארצי לעבודה, הוא טוען כי יש להגביל באופן משמעותי את יכולתו של מעסיק להביע דעה בעניין התאגדות עובדיו - עד כדי שלילה דה-פקטו של חופש הביטוי שלו בעניין.

חוות-הדעת הוגשה במסגרת הערעור של ההסתדרות על אחת הפסיקות שניתנו לאחרונה במקרה של התאגדות עובדי פלאפון.

על-פי וינשטיין, אם לוקחים בחשבון את פערי הכוחות בין עובד למעביד, את התלות של העובד במעסיקיו ואת יחסי המרות - הרי שכל הבעת עמדה של מעסיק בעניין התאגדות עובדיו "מקימה חשש של ממש להשפעה לא הוגנת על חופש הבחירה של העובד בכל הנוגע למימוש זכות ההתארגנות הנתונה לו".

וינשטיין סבור כי לא ניתן למחוק בדיעבד את הנזק שעלול להיגרם להתארגנות ראשונית של עובדים בשל התבטאות שלילית מצד המעסיק ("אין זה מעשי להשיב את הגלגל לאחור"), ועל כן הוא מציע מודל ייחודי שצפוי להתקבל במורת רוח על-ידי ארגוני המעסיקים: מעסיק שיבקש להביע עמדה מסוימת בעניין התאגדות עובדיו יפנה בכתב אל ארגון העובדים ויעניק לארגון הודעה מוקדמת בדבר תוכן העמדה, צורתה ותדירותה. אם ארגון העובדים לא יסכים לתוכן העמדה, הוא רשאי לפנות בעניין לבית הדין לעבודה. לדעת וינשטיין, מודל שכזה יחייב את המעסיק לנהוג ביתר זהירות באשר להתבטאויותיו.

וינשטיין סבור כי שלב ההתארגנות הראשונית ש לעובדים, בשונה משלב ניהול המשא-ומתן עם המעסיק, הוא בבחינת "משא-ומתן בינם לבין עצמם" - כלומר ניתן להקיש מכך כי שאלת ההצטרפות לארגון עובדים היא כלל לא מעניינו של המעסיק.

"אנו סבורים כי יש מקום לפיתוח חזקה פסיקתית, לפיה בהבעת דעה על-ידי מעביד בנושא ההתארגנות טמון סיכון להטיה והשפעה בלתי הוגנים על העובד השוקל לממש את זכותו", נכתב בחוות-הדעת. "מכוחה של חזקה זו סבור היועץ המשפטי לממשלה כי יש להגביל באופן נרחב את זכותו של המעסיק להביע עמדה בסוגיית ההתאגדות".

חוות-הדעת של וינשטיין מפתיעה במיוחד, על רקע העובדה כי שנ יארגוני העובדים שמתחרים בהסתדרות הכללית - כוח לעובדים וההסתדרות הלאומית - הגישו חוות-דעת גמישות יותר לטובת המעסיקים.

כך למשל, בכוח לעובדים טענו כי מעסיק רשאי להביע את עמדתו במסגרת אסיפת עובדים (שכוללת נוכחות של ארגון העובדים), וכן הוא רשאי לתקן עובדות אם הוא סבור כי העובדים פרסמו עובדות לא נכונות.

ההסתדרות הלאומית, מצידה, יישרה קו עם ארגוני המעסיקים, ולפיו יש להכריע את הסוגיה במשא-ומתן מוסכם בין הצדדים ולא בדרכים משפטיות.

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, צפויה לפרסם בשבועות הקרובים את פסיקתה בנושא.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על עמדתו של וינשטיין ומסר כי "לעמדת היועמ"ש יש משקל רב בעיננו".