בנק דיסקונט בוחן את מכירת השלוחה בניו-יורק

תינתן עדיפות לבנקים ישראליים ועדיפות שנייה לבנקים אמריקניים; HSBC מועמד פוטנציאלי ■ המכירה תשפר מאוד את הלימות ההון ותאפשר לבנק להגדיל את תיק האשראי ■ על דיסקונט להגיע עד סוף 2014 להלימות הון של 9%

בנק דיסקונט בוחן את מכירת דיסקונט ניו יורק. לפי הערכות, דיסקונט, בניהולו של ראובן שפיגל, יציע למכירה את הבנק בעדיפות ראשונה לבנקים ישראליים, ובעדיפות שנייה לבנקים אמריקניים. בנק נוסף שעשוי להיות מועמד פוטנציאלי לרכישת דיסקונט ניו יורק הוא HSBC.

דיסקונט צפוי לדרוש תמורת המכירה סכום הנע סביב ההון העצמי של הבנק, אשר עומד על 830 מיליון דולר (3.16 מיליארד שקל). נציין כי עדיין לא התקבלה החלטה רשמית למכור את הבנק. עם זאת, אם הבנק יקבל הצעה שנעה סביב ההון העצמי של הבנק, סיכוי גבוה שיקבל אותה.

דיסקונט ניו יורק נחשב אחד הבנקים הישראליים הגדולים ביותר בחו"ל. הבנק הרוויח 36 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2012. התשואה על ההון של הבנק עמדה על 5.9% בלבד. התשואה על ההון הנמוכה נובעת מכך שנזילות הבנק גבוהה. כך למשל, הלימות ההון של דיסקונט ניו יורק עומדת על 15.2%, הנחשבת גבוהה למדי. תיק האשראי של הבנק עומד על 4.1 מיליארד דולר, וסך הפיקדונות עומד על 6.7 מיליארד דולר. מי שניהל בעבר את דיסקונט ניו יורק והכיר אותו היטב הוא שפיגל עצמו.

שינוי דרמטי

מכירת דיסקונט ניו יורק (אם תצא אל הפועל) תשנה באופן דרמטי את מבנה ההון של בנק דיסקונט. נזכיר כי ב-4 שנים האחרונות השקיע דיסקונט משאבים רבים כדי לשפר את הלימות ההון שלו. הבנק סבל מהלימות ההון הנמוכה ביותר מבין הבנקים הגדולים. בעלי השליטה של הבנק, קבוצת ברונפמן שראן, לא הזרימו כספים לבנק, ועל כן רק באמצעות התייעלות והקטנת פעילות שיפר הבנק באופן משמעותי את הלימות ההון ליבה, שעמדה נכון לסוף ספטמבר על 8.4%.

לפי כללי בנק ישראל, על דיסקונט להגיע עד סוף 2014 להלימות הון של 9%. הבנק יוכל להגיע ליעד הזה גם ללא מכירת דיסקונט ניו יורק, ואולם בהנהלת דיסקונט מעריכים כי ייתכן ובהמשך יהיו דרישות רגולטוריות נוספות, שידרשו הגדלה של ההון.

בדיסקונט לא רוצים למצוא עצמם רודפים כל הזמן אחרי השגת יעדי ההון (כפי שהם עושים כבר 4 שנים), ולכן בוחנים ברצינות מהלך דרמטי כמו מכירת דיסקונט ניו יורק, אשר ישפר משמעותית את ההון של הבנק, ויאפשר לו להרחיב את הפעילות העסקית ולהגדיל את תיק האשראי, מבלי לדאוג כל הזמן לעמידה בדרישות הרגולטוריות.

נזכיר כי ב-2002 שרר בדיסקונט משבר קשה בעקבות המיתון במשק, והבנק בחן מכירה של דיסקונט ניו יורק, ואולם בנק ישראל התנגד לכך. הפעם במערכת הבנקאית מעריכים כי בנק ישראל צפוי לאשר מכירה שכזו, שכן גורמים בבנק ישראל חושבים שדיסקונט ניו יורק גדול מדי על בנק דיסקונט, ומכירת הבנק תשפר משמעותית את מצב ההון של דיסקונט.