וודסייד רוכשת 30% מהזכויות ב"לוויתן" ב-2.5 מיליארד ד'

העסקה משקפת למאגר "לוויתן" שווי של 8.3 מיליארד דולר ■ בסיום העסקה תחזיק וודסייד כ-30% מהמאגר, נובל אנרג'י תחזיק ב-30%, קבוצת דלק תחזיק ב-30% ורציו ב-10% ■ פרטי הקונה והמחיר נחשפו לראשונה ב"גלובס"

חברת וודסייד האוסטרלית תרכוש 30% מהזכויות במאגר הגז הישראלי לוויתן בעיסקה שהתמורה הכספית בגינה עשויה להגיע ל-2.5 מיליארד דולר.

אמש הוחלפו בין הצדדים מכתבים המסכמים את תנאי העיסקה, לקראת חתימתו של הסכם סופי בין הצדדים, הצפויה בפברואר. העסקה משקפת ללוויתן שווי של 8.3 מיליארד דולר.

בישראל בירכו על כניסתה של וודסייד לשוק הישראלי, אך אנליסטים ציינו כי התמורה הכספית אינה משקפת פרמיה משמעותית למאגר הגז הישראלי הנחשב לתגלית הגז הגדולה ביותר במים עמוקים בעשור האחרון (ראו עמ' 4). שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, אמר כי הוא "מברך על הצטרפותה של חברה בסדר גודל עולמי, שהיא בעלת יכולות מוכחות, ומצפה כי תעמיק את מעורבותה במשק הגז והנפט הישראלי".

מנכ"ל וודסייד, פיטר קולמן, אמר כי "רכישת הזכויות בלוויתן היא הזדמנות מרגשת להרחיב את פעילותנו באזור מזרח הים התיכון ואנו מצפים לחתימתו הקרובה של הסכם סופי". יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור אמר: "אני מאמין כי כניסת חברת וודסייד לפרויקט לוויתן היא אבן דרך משמעותית, היות ותתרום להעלאת רמת הוודאות בפיתוח הפרויקט בלוח זמנים קצר, ובכך תשיא ערך רב לכל השותפים בלוויתן".

חברת וודסייד מביאה עמה לישראל וללוויתן יותר מ-20 שנות ניסיון מוצלח בפיתוח ותפעול פרויקטי LNG, יכולות פיננסיות משמעותיות וכן פעילות שיווק ומכירה בשוק ה-LNG האסייתי, שוק ה-LNG האיכותי ביותר. ההישג המשמעותי בכניסתה של וודסייד לפרויקט לוויתן היא פרי התהליך האסטרטגי, שאותו מוביל בהצלחה בדלק ואבנ ר זה כשנה, יניב פרידמן, סמנכ"ל האסטרטגיה".

הכנסת וודסייד כשותפה אסטרטגית נועדה לספק למחזיקי הזכויות בלוויתן - נובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו - את ההון, הידע המקצועי ושוק צרכני גז הדרושים לצורך ייצוא גז טבעי מהמאגר לשווקים במזרח הרחוק כמו יפן, קוריאה וטייוואן, שבהם נמכר הגז במחירים הגבוהים ביותר.

בשנה האחרונה ניהלו השותפות הליך תחרותי בין מספר חברות בינלאומיות שהביעו התעניינות בכניסה לשותפות למאגר. בין השמות ששמותיהן הוזכרו כמתעניינות גזפרום הרוסית, טוטאל הצרפתית, קונוקו-פיליפס האמריקנית וחברות מהודו, דרום קוריאה וסין. השותפים בלוויתן סירבו היום למסור מידע על מספר ההצעות שהוגשו להם בספטמבר האחרון, אך הצעתה של וודסייד הסתמנה כבר אז כמובילה.

וודסייד, חברה אוסטרלית בבעלות ממשלתית, נחשבת לחברה מובילה בעולם בפיתוח מתקני הנזלה המאפשרים ייצוא גז טבעי ונחשבת לבעלת קשרים טובים בשוקי המזרח הרחוק (ראו ידיעה).

יתרון נוסף, לא-פורמלי, הוא הרקע האנגלו-סקסי המשותף של וודסייד ונובל, השותפה האמריקנית במאגר. על-פי עקרונות ההסכם, תקבל וודסייד לאחריותה את הפעלת פרויקט ייצוא הגז ואילו נובל תעסוק בשאר הפעילויות בלוויתן, ובהן הזרמת גז לישראל וחיפושי נפט.

על-פי עקרונות העיסקה תעביר נובל לוודסייד 9.66% מהזכויות במאגר שהיא מחזיקה (ראו תרשים), דלק תעביר נתח של 15.34% ורציו תוסיף 5%, כך שבעקבות העיסקה יחזיקו נובל, וודסייד וקבוצת דלק (באמצעות דלק קידוחים ואבנר) בנתח של 30% כל אחת ורציו תישאר עם 10%.

תמורת הזכויות התחייבה וודסייד לשלם לכל השותפות לפי חלקן היחסי בזכויות המועברות (ראו טבלה). מדובר בתשלום של 696 מיליון דולר עם חתימת הסכם מחייב, ככל הנראה בפברואר 2013; תשלום של 200 מיליון דולר לאחר קבלת "אור ירוק" מממשלת ישראל לייצוא גז טבעי; תשלום של 350 מיליון דולר לאחר שתתקבל החלטת השקעה סופית (FID) להקים מתקני הנזלת גז טבעי; ותמלוג-על ממכירות הגז הנוזלי בשיעור של 11.5% לשנה עד תקרה של 1 מיליארד דולר.

בנוסף להתחייבויות אלה הסכימה וודסייד לשלם 50 מיליון דולר מעבר לחלקה היחסי בקידוח לחיפוש נפט "לוויתן 1", שצפוי להתחדש לקראת סוף השנה. הקידוח הופסק בתחילת שנה זו ולאחרונה עדכנה נובל כי קיימת הסתברות של 25% למציאת מאות מיליוני חביות נפט מתחת למאגר הגז. בנוסף תממן וודסייד את חלקה היחסי בהוצאות הנטישה של קידוח "לוויתן 2", שהופסק בעקבות דליפת מים.

האחזקות בלויתן
 האחזקות בלויתן

שלבי העסקה
 שלבי העסקה