"וול סטריט ג'ורנל": מה יקרה אחרי הצוק הפיסקלי?

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפרט לו"ז בעייתי ובו משוכות מהותיות שהקונגרס והשווקים צריכים לעבור ■ מלבד הצוק הפיסקלי, ממשלת ארה"ב תגיע בקרוב מאוד לתקרת הגירעון, וכמו כן המימון לממשלה עלול להיפסק ב-27 במארס

הקונגרס יהיה חייב להציג הסכם לפתרון בעיית הצוק הפיסקלי תוך שבועיים, עד ה-18 בדצמבר - כך לפי העיתון "וול סטריט ג'ורנל" שערך כתבה מקיפה בנושא. בעיית הצוק הפיסקלי מטרידה מאוד את השווקים, ולראיה גם אמש הגיבה וול סטריט להתפתחות בנושא וננעלה בירידות.

אמש הציגו הרפובליקנים את הצעתם, הכוללת העלאת מסים ב-800 מיליארד דולר. מדובר ביעד רחוק מאוד אותו הציג הנשיא ברק אובמה - העלאת מסים ב-1.6 טריליון דולר. כידוע, הרפובליקנים דורשים פחות העלאות מסים וקיצוץ עמוק יותר בהוצאה הממשלתית, בעוד שאובמה דורש העלאות מסים גדולות יותר על חשבון הקיצוץ בגירעון.

הצוק הפיסקלי הוא שם שהעניק יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי לשורה של קיצוצים והעלאות מסים שייכנסו באופן אוטומטי לתוקף בתחילת 2013, אלא אם הקונגרס יקבע אחרת. מדובר בהיקף של 607 מיליארד דולר, כ-4% מהתמ"ג של ארה"ב. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה כי אם הצוק הפיסקלי יתרחש, כלכלת ארה"ב תשקע במיתון.

לפי ה"ג'ורנל", אם הקונגרס חפץ בפתרון הבעיה עד סוף החודש, הרי שהסכם חייב להיות מוצג ב-18 בדצמבר. הסיבה היא שב-21 בדצמבר הקונגרס יוצא לפגרת חג המולד, ולפני כל חקיקה חשובה יש צורך ב-3 ימי דיונים והצגה מראש. זו הסיבה שלטענת ה"ג'ורנל" שני הצדדים ייכנסו למו"מ אינטנסיבי בתחילת השבוע הבא.

אך ללא קשר לרצון לפתור את הצוק הפיסקלי החודש, ישנם עוד תאריכים חשובים שיש לשים לב אליהם בתחילת 2013. אם לא יימצא פתרון לצוק הפיסקלי, ב-1 בינואר יבוטלו הטבות המס שניתנו בתקופת ממשל בוש. המשמעות היא הכבדת העול על העובדים האמריקנים ובייחוד על מעמד הביניים, וכן פגיעה בצריכה הפרטית המהווה כ-70% מסך הצמיחה בארה"ב. ב-2 בינואר ייכנסו לתוקף קיצוצים בתקציב בהיקף של 110 מיליארד דולר.

אך לפי ה"ג'ורנל", הקיצוצים בתקציב לא ישפיעו באופן מיידי שכן לבית הלבן יש ככל הנראה כלים שיאפשרו לו לדחות אותם להמשך השנה, מה שיאפשר יותר זמן למו"מ. עם זאת, הבית הלבן לא אמר באופן פומבי אם בכוונתו להשתמש באופציה הזו.

ואם יושג הסכם על הצוק הפיסקלי, האם אפשר יהיה להירגע? "כנראה שלא", כותבים ב"ג'ורנל" ומסבירים כי המשוכה הבאה שיש לקפוץ מעליה היא ההצבעה על העלאה נוספת של תקרת החוב, סוגיה שכבר הביאה בקיץ שעבר להורדת דירוג האשראי המושלם של ארה"ב. ההצבעה אמורה להתקיים בסוף החודש או בתחילת ינואר, אולם קובעי המדיניות יכולים לדחות אותה לפברואר ואפילו למארס. תקרת החוב עומדת היום על 16.394 טריליון דולר. הדמוקרטים מעוניינים להעלות את תקרת החוב, בעוד שהרפובליקנים מתנגדים לכך או לפחות מתנגדים להעלאת התקרה ללא התחייבות לבצע קיצוצים בעתיד.

ואם הקונגרס יתגבר גם על סוגיית תקרת הגירעון, מה אז? לפי ה"ג'ורנל", הבעיה הבאה כבר באופק: הקונגרס הסכים לממן את הממשלה עד ה-27 במארס 2013. אם לא יושג הסכם על המשך המימון, ייתכן מצב של שיתוק ("shutdown") בו הממשלה לא יכולה עוד להוציא כספים.

בשורה התחתונה, הנה הלו"ז הקצר והבעייתי עימו צריכים להתמודד הקונגרס והמשקיעים בבורסות:

■ 18 בדצמבר - התאריך האחרון להציג בקונגרס הסכם על הצוק הפיסקלי, שכן הקונגרס יוצא לפגרה ב-21 בדצמבר.

■ 1 בינואר - העלאות מסים ייכנסו לתוקף באופן אוטומטי בשל הצוק הפיסקלי.

■ 2 בינואר - קיצוצים בסך 110 מיליארד דולר בתקציב ייכנסו לתוקף בשל הצוק הפיסקלי.

■ דצמבר או ינואר - הממשלה תגיע לתקרת הגירעון העומדת היום על 16.394 טריליון דולר.

■ 27 במארס 2013 - הסכם המימון לממשלת ארה"ב יפוג.

■ 1 באוגוסט 2013 - הדד-ליין אותו הציע הבית הלבן להשגת רפורמות מהותיות במסים והטבות מס.