נועם לניר מכניס את הפצת אפליקציות הסלולר לבורסה

לניר רוכש את השליטה בשלד הבורסאי "בסט פיול" תמורת 10 מיליון שקל, ישנה את שמה ל-Apply (מלשון אפליקציות) ויצוק לתוכה פעילות של הפצת אפליקציות סלולריות שרק יצאה לדרכה

נועם לניר, האיש והבבילון, יודע בדרך כלל לזהות את "הדבר הגדול הבא", ולייצר ממנו הרבה מרשרשים ירוקים. כך קרה כשבנה את אמפייר אונליין, ששיווקה אתרי הימורים מקוונים; כך קרה כשהפך את בבילון מלכלוכית לסינדרלה (שגוגל נעלה על כף רגלה את נעל הזכוכית); כך קרה עם מיזם התיירות הרפואית שלו, וכך אולי יקרה עם ה"בייבי" החדש שלו: חברה להפצת אפליקציות סלולריות.

לניר, כך לפי הודעת בורסה, ירכוש את השליטה בשלד הבורסאי "בסט פיול" תמורת 10 מיליון שקל, וכנגד הקצאה של 82.5% מהון המניות שלו. בתגובה קפצה מניית "בסט פיול" ב-192%. "בסט פיול", למי ששכח, נקראה בעברה אינספייר ואיגדה תחתיה פורטפוליו של חברות תעשייתיות בשליטת איש העסקים אבי ורטהיים. החברה כשלה, נקלעה אשתקד להסדר חוב מול ציבור בעלי האג"ח, ובדצמבר האחרון אושר הסדר נושים לחברה במסגרתו נמכר השלד הבורסאי שלה לבית ההשקעות מיטב.

ערב העסקה עם לניר מחזיק מיטב ב-73.9% מהשלד, ואילו דרור עצמון, בעל חברת ההשקעות "פידליטי הון סיכון", מחזיק ב-8.2% מההון. עכשיו כאמור "בסט פיול" שוב מחליפה ידיים, ואפילו שם. לניר, כך לדבריו, ישנה את שמה ל-Apply (מלשון Application, אפליקציה), ויצוק לתוכה פעילות של הפצת אפליקציות סלולריות שרק יצאה לדרכה. השווי הנוכחי של "בסט פיול" הוא 4.4 מיליון שקל.

לפי הידוע, לניר לא יהיה לבד בהשקעתו זו, ויצרף אליו משקיע אחר שכבר חבר אליו בהשקעות קודמות שלו. ההשקעה תתבצע דרך חברה חדשה, שאינה ליוורמור או חנפ"ק (בעלת השליטה בבבילון). "אני מאוד מאמין בתחום הזה", אומר לניר ל"גלובס". "החלטתי שצריך לתקוף אותו ממספר כיוונים שונים, ויש לי כבר כמה כאלו".

"אתן את הנשמה"

אפליקציות, נזכיר, הן "הדבר הגדול" בכל הקשור לטלפונים חכמים. אין יום שבו אנו לא מורידים אפליקציה נוספת לסמארטפון שלנו (לרוב בחינם), ואין אחד שאין איזו אפליקציה שהוא מכור לה. כפי שתואר אתמול בכתבה נרחבת ב"גלובס", אפילו מכון הייצוא זיהה את הפוטנציאל שטמון בתחום, והקים יחידה חדשה שמטרתה לסייע ליזמים ישראלים ולחברות מקומיות לייצא אפליקציות סלולריות לשווקים הבינלאומיים. לפי הערכת המכון, יש כרגע בארץ לפחות 500 מפתחים עצמאיים של אפליקציות סלולריות, ולפחות 150 חברות שעוסקות בתחום.

לדברי לניר, "הפצת אפליקציות סלולריות זהו תחום שמצוי בחיתוליו, ולא רק בארץ. ועדיין, זו פעילות שהיא טייפ קאסט ישראלי". להערכתו, האתגרים שיעמדו בפניו לא יהיו פשוטים, "אך אני אתן את הנשמה".

עוד עולה ממזכר ההבנות בין החברה ללניר, כי בסט פיול תשלם למיטב דמי ייזום בשלושה חלקים: הראשון, בסך 3.5 מיליון שקל, יועבר למיטב במועד המוקדם מבין השניים - עד חודשיים לאחר גיוס ההון מלניר או עד אפריל 2014. החלק השני יהיה 15% מהחיסכון במס שייווצר לחברה, כתוצאה מקיזוז רווחים עתידיים כנגד ההפסדים הצבורים לצורך מס (258.4 מיליון שקל), ואילו במסגרת החלק השלישי תתחייב החברה למכור את כתבי האופציה הסחירים של סינמה נאמנויות השקעות בסרטים (שותפות מוגבלות שבבעלותה) עד סוף 2013, ולהעביר למיטב את התמורה בניכוי חצי מיליון שקל. אם תמורת האופציות תהיה נמוכה מחצי מיליון שקל, מיטב היא זו שתעביר לבסט פיול את ההפרש שבין חצי מיליון שקל לתמורת מכירת האופציות.