קצת תרבות על המסך

"קצת גבוה",ערוץ 10: ניצני מנגיש אייטמים "כבדים" בלי להרדים

מצח גבוה "קצת גבוה עם יאיר ניצני", ג' 22:00, ערוץ 10

האדם הוא ייצור תבוני שמסוגל להביט בטלסקופ למרחק מיליוני שנות אור, להאיץ חלקיקים ולמצוא מזור לשורה של מחלות שרק לפני שנים מספר היו בבחינת גזר-דין מוות. רק דבר אחד הוא לא הצליח לעשות עד היום: לרקוח תוכנית תרבות טובה בטלוויזיה. כן, כן, אני יודע מה תגידו - "ינשופים". אלא שגם "ינשופים", מסוג התוכניות שאוהבים לכנות אותן בשם "מוערכות" (עד שמרוב הערכה מורידים אותן מהמסך), הייתה לא הרבה יותר מאשר "ראשים מדברים", בארשת פנים סמי-אינטלקטואלית וקורטוב של חשיבות עצמית. היא הייתה "מוערכת" מהסיבה שיותר אנשים אהבו לומר שהם צופים בה, מאשר מספר הצופים בה באמת. אם תרצו, תוכניות התרבות הפכו לתמונת המראה של "האח הגדול": אם תתפוס מישהו ליד מכונת הקפה במטבחון המשרדי, יתברר שהוא צרכן גדול של תוכניות תרבות, אלא שבדיוק את הקטע ששודר אמש הוא פספס. לעומת זאת, הוא מתעב תוכניות ריאליטי - אלא שאת הקטע ההוא מ"האח הגדול", זה ש כ-ו-ל-ם מדברים עליו הבוקר, הוא תפס בדיוק כשחלף על פני ערוץ 2 בדרך מערוץ המדע לערוץ ההיסטוריה.

מס שפתיים לתרבות

ואולי הבעיה היא לא בתוכניות התרבות, אלא בנו, הצופים. עם יד על הלב, יכול להיות שרובנו משלמים "מס שפתיים" לתרבות "גבוהה", אבל כאשר אנחנו בבית, לבד מול המסך והשלט, נעדיף תמיד קצת אקשן, צחוק או סקס? (רק בטלוויזיה כמובן, אחרי הכול, רובנו אנשים נשואים).

אז מה מבטיח להפוך את "קצת גבוה" של יאיר ניצני לשונה? ובכן, ניצני לכשעצמו הוא בחור די עממי. הוא ניחן בחוש הומור טבעי, סגנון קליל ובהחלט מסוגל להנגיש גם אייטמים "כבדים" לצופה הסביר בלי להרדים אותו. הוא אמנם מגיע מתחום התרבות הפופולרית יותר, אבל בשעות המסך שצבר בקרב ה"ינשופים", נדבק בו מספיק ניחוח תרבותי כדי להכשיר אותו אפילו בקרב בעלי מצח גבוה משלו. עוד סיבה לחכות הערב לתוכנית החדשה, היא ההפקה של גיא פינס. פינס מזוהה אמנם, לכאורה, עם התופעה ההפוכה: הסלבס, הביצה, דוגמנים ופליטי ריאליטי, אבל נדמה שגם מי שלא מחבב את הנושאים, מוכרח להודות שפינס הוא מקצוען אמיתי. התוכניות שלו נראות טובות גם בעיני מי שלא יכול לסבול את נושאי הסיקור.