בוא נתכונן למזרח תיכון חדש

הסיכון העיקרי לישראל טמון במקום שאיש אינו מדבר עליו

ההתפתחויות במזרח התיכון ובצפון אפריקה בשנתיים האחרונות, הבליטו את העובדה שישראל חיה ונושמת באזור שהוא רווי אלימות ומתאפיין בחוסר יציבות קיצוני. ישראל, כך יאמרו לך האמריקנים, שוכנת במרכזה של "שכונה רעה" (Bad neighborhood).

הסיכונים שמולם ניצבת ישראל ועם חלקם היא מתמודדת שנים רבות - ידועים. לבנון והחיזבאללה בצפון, עזה והחמאס מהדרום, והפלסטינים במזרח. לאלה נוספה בשנתיים האחרונות מצרים בשליטת "האחים המוסלמים", שגישתם האידיאולוגית לגבי עצם קיומה של מדינת ישראל, ידועה. נכון, הסכנה המצרית איננה מיידית, שכן האחים המוסלמים צריכים לבסס את שליטתם במדינה מוכת עוני הזקוקה לסיוע מאסיבי של ארה"ב, אבל בהסתכלות ארוכת טווח, המציאות החדשה הזו היא שלילית מאוד מבחינתה של ישראל.

בנוסף, איבדנו בשנים האחרונות את היחסים המיוחדים עם טורקיה בנסיבות שחלקן היו בשליטתנו וחלקן לא. טורקיה בראשות טאיפ ארדואן, מעצמה כלכלית עולה, רוצה לחדש ימיה כקדם ולהפוך למעצמה אזורית. ישראל היא מכשול בדרכה. התנהגותו הבוטה של ארדואן, התנהגות שקרית בסגנון המזרח המוכר לנו, החותרת לחידוש ה"אימפריה העות'מאנית" עוברת על גבה של ישראל, ועוד לא אמרנו מילה על איראן.

ואם לא די לנו במצרים, בטורקיה ובאיראן, הרי שזה שנה וחצי משתוללת מלחמת אזרחים בסוריה, שתוצאותיה הסופיות אינן ברורות כיום, אבל אחת התוצאות האפשריות היא הפיכתה של סוריה ממדינה חילונית למדינה שתהיה בשליטת "האחים המוסלמים", או גורם אסלאמי-רדיקאלי אחר.

אולם, מעבר לכל אלה, הסיכון העיקרי לישראל טמון דווקא במקום שעליו משום-מה אין מדברים כמעט - ירדן.

ירדן, מדינה ענייה עם רוב פלסטיני ומיעוט בדואי הנאמן למלך, הצליחה לשמור על יציבות המשטר ועל מעמדו המיוחד והאהוב של המלך חוסיין, וכיום המלך עבדאללה. היא עדיין לא ממש נסחפה לקלחת הרועשת של המזרח התיכון, אבל היא קרובה מאוד לכך. התקשורת הישראלית משום-מה כמעט מתעלמת מכך, אבל מה שהתקשורת יכלה להרשות לעצמה בימי מבצע "עמוד ענן", הממשלה איננה יכולה להרשות לעצמה.

תנאי פתיחה יותר קשים

הסיכון לישראל שבנפילת המלך מהשושלת ההאשמית ותפיסת השלטון ע"י האחים המוסלמים הוא גדול מאוד. לישראל יש גבול ארוך מאוד עם ירדן. די לחשוב על קרבת עקבה לאילת, ים המלח, הגבול המשותף באזור ארם נהריים, על הרצועה הצרה של הגדה המערבית, הימצאות ציבור פלסטיני גדול בצד המזרחי של הירדן ובצד המערבי שלו, כדי להתחלחל.

הצירוף של הקמת משטר אסלאמיסטי בסוריה שיחלחל גם לירדן, עלול לייצר מציאות חדשה עבור ישראל, שבה היא תהיה מוקפת מכל עבריה בחגורה של מדינות בהנהגת "האחים המוסלמים", ובלבה הבעיה הפלסטינית הלא פתורה, עם אפשרות של אינתיפאדה שלישית.

אמנם על חלק מההתרחשויות בעולם הערבי אין לישראל שליטה, אבל זה אינו פוטר אותה מהצורך להימנע ממעשים שעלולים לזרז התפתחויות שליליות מבחינתה, ויותר מזה - זה בוודאי אינו פוטר אותה ממהלך יזום של הידברות עם העולם הערבי. הידברות כזו הוצעה לישראל לפני כעשור. פתרון הבעיה הפלסטינית לא יושג, ככל הנראה, רק בהידברות ישירה עם המנהיגות של הציבור הפלסטיני, ובכל מקרה ההידברות הזו אינה מתקיימת בארבע השנים האחרונות; וזאת, באחריות שני הצדדים.

לפיכך, בשעה זו מתבקש מהלך יזום להידברות כוללת עם העולם הערבי לפתרון סוגיות קשות, בתקווה שהוא עדיין אפשרי. בעוד שנתיים-שלוש, מהלך כזה כבר לא יהיה אפשרי, ככל הנראה, או שהוא יהיה אפשרי בתנאי פתיחה הרבה יותר קשים לישראל.

הכותב הוא יו"ר בית ההשקעות מיטב