בנק ישראל: יעד הלימות ההון בבנקים - 12.5%

זאת, לעומת 12% כיום ■ נכון לסוף ספטמבר, כל הבנקים עומדים ביעד ■ כעת, כאשר הבנקים רואים כי הם נמצאים מעל היעד באופן משמעותי, ייתכן והדבר ישפיע בחלק מהמקרים על הדרך שבה ינהלו את ההון שלהם

יעד הלימות ההון הכולל של הבנקים לפי כללי באזל 3 הוא 12.5%. כך עולה מטיוטת חוזר של בנק ישראל שהגיעה לידי "גלובס". כיום, על הבנקים לשמור על הלימות הון של 12%. מהטיוטה עולה כי החל בינואר 2015 יצטרכו הבנקים להציג הלימות הון של 12.5%. נוסף על כך, הפועלים ולאומי יצטרכו להגיע ליעד של 13.5% עד ינואר 2017.

נכון לסוף ספטמבר, לכל הבנקים הלימות הון כוללת גבוהה מ-12.5%. הלימות ההון של בנק הפועלים היא הגבוהה ביותר, ועומדת על 15.1%; של לאומי עומדת על 15.02%; בדיסקונט ובבינלאומי 14.2% ובמזרחי טפחות 13.11%.

קביעת היעד החדש של הלימות ההון הסירה עננת אי-ודאות לגבי היעד. כעת, כאשר הבנקים רואים כי הם נמצאים מעל היעד באופן משמעותי, ייתכן והדבר ישפיע בחלק מהמקרים על הדרך שבה ינהלו את ההון שלהם, והדבר עשוי להביא לקיטון בהיקף גיוסי כתבי ההתחייבות של הבנק בשוק ההון.

נזכיר כי קיימים שני מרכיבים בהלימות הון הבנק. הראשון הוא הלימות הון ליבה, המתייחס להון העצמי של הבנק. הבנקים צריכים להגיע ליעד של 9% עד 2015, ופועלים ולאומי צריכים להגדילו ל-10% עד 2017. מלבד הבנק הבינלאומי, הבנקים עדיין לא הגיעו אל היעד, ועליהם להגדיל את ההון העצמי או להקטין אשראי בכדי להגיע ליעד. עם זאת, הבנקים קרובים ליעד וכולם נמצאים עם הלימות הון ליבה גבוהה מ-8%.

לעומת זאת, בהלימות ההון הכוללת, שבה נכללים ההון העצמי (הון הליבה) וגם כתבי ההתחייבות של הבנקים (הון משני), הבנקים עברו את היעד החדש, ולכן לא מן הנמנע כי חלק מהבנקים יעדיפו להקטין את הגיוס של כתבי ההתחייבות (מכשיר דמוי אג"ח) שאותו מגייסים הבנקים בבורסה.

נזכיר כי בשנים האחרונות שינה בנק ישראל כמה פעמים את יעדי הלימות ההון, כתוצאה משינויים רגולטוריים דומים בעולם, שנבעו מהמשבר הפיננסי העולמי. השינוי האחרון היה במארס, אז הודיע המפקח על הבנקים, דודו זקן, על יעדי הלימות הון ליבה, שהיו גמישים יותר מהיעדים המקוריים. פרמטר הלימות ההון חשוב, שכן הוא משפיע על יכולת הבנקים במתן אשראי וחלוקת דיבידנד. הגעה ליעדי הלימות הון מגיעים, בדרך כלל, על חשבון צמיחה בתחומי פעילות אחרים ובראשם אשראי, והבנק לא יכול לחלק דיבידנד עד אשר הוא מגיע אל היעדים.

הלימות ההון של ההון
 הלימות ההון של ההון