איזי כהן נקרא לדגל ולכלל

אין לו ימי חסד, הוא צריך להתחיל לשקם. מתי? כבר אתמול

Reshuffle", זהו המונח שמתאר במדויק את מה שעשה איזי כהן בהנהלת כלל ביטוח, כמו גם בזו של המתחרה הגדולה, מגדל.

פחות משבוע לאחר שנכנס לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח נפרד אתמול כהן מלא פחות מחמישה מנהלים המופקדים על פעילויות מרכזיות בחברה. את החלל שהתפנה ימלאו מנהלים בולטים שמביא כהן ממגדל, חברת הביטוח שאותה ניהל בעבר, וחברות אחרות. כל זאת ללא סנטימנטים, ומתוך שאיפה ברורה להשיג תוצאות מהירות בכלל ביטוח, כדי למכור את החברה תוך שנים אחדות במחיר גבוה ככל הניתן.

לנוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, אין היום הפנאי או הרצון להעמיק במתרחש בכלל ביטוח. זה החל בעקבות הצורך הרגולטורי למכור את החברה, המשיך עם הקושי הפיננסי האדיר שאליו נקלעה אי.די.בי והגיע לשיא עם חקירת רשות ני"ע נגדו.

תחת הנסיבות הללו רוצה דנקנר למקסם את שוויה של כלל ביטוח, שבשנים האחרונות איבדה גובה ביחס למתחרותיה. העובדה שמגדל היא החברה הגדולה בענף איננה חדשה; זה בעיקר הפער הגדל ממנה, והעובדה שגם הראל עקפה את שוויה של כלל ביטוח, שקשים יותר לבליעה.

לשיטתו של דנקנר, הדרך לייצר ערך לבעלי המניות של כלל ביטוח ולהשיב את החברה אל הכוונות של רוכשים פוטנציאליים היא למנות "בולדוזר" כמו כהן, שכבר רשם הצלחות מוכחות בתחום, ולתת לו את החופש לעבוד.

חופש מוחלט

במצב זה לכהן, בעבר המנכ"ל הוותיק של קבוצת מגדל (ומתחרה "מיתולוגי" בכלל ביטוח) - שחוזר לענף לאחר "חניית ביניים" באפריקה ישראל - ניתן חופש פעולה מוחלט מהבעלים לנהל את החברה כראות עיניו.

המשימה של כהן היא לשקם את כלל ביטוח, להעיר אותה ולהפוך אותה למובילה, ועדיף כבר מאתמול. הוא גם ירוויח הרבה אם ימכור עבור נוחי דנקנר את החברה במהירות ובמחיר גבוה. זה מה שמעניין אותו, ומהיום גם את ההנהלה החדשה של כלל ביטוח, שבאה לסייע לו במטרה זו, במודע ובמוצהר. "האנשים של איזי, שחייבים רק לאיזי" לצידו.

אבל מדוע צריך לחולל מהלך כל כך דרמטי, שמרעיד את החברה לכל אורך השדרה הניהולית, בצעד שמשדר חוסר אמון בחברה ובאנשיה המובילים בשנים האחרונות?

ראשית, כי לאיזי כהן, כפי הנראה, אין הרבה אמון במה שהיה בחברה בשנים האחרונות. הוא פשוט לא מרוצה מכלל ביטוח שמצא כשהחליף את שי טלמון. בשוק הביטוח מספרים שכהן מצא חברה שלתפיסתו לא רק שהייתה רדומה, אלא שהפכה ליותר מדי פיננסית, ומעט מדי חברת ביטוח. כזו שמבחינתו ללא מיקוד עסקי ראוי וללא קשר מתאים לשטח - לרצפת המכירה. וביטוח זה מה שהוא יודע לעשות היטב.

כך, איזי כהן הולך לבנות חברה חדשה על יסודותיה של כלל ביטוח, שבעבר נאבקה במגדל על ההגמוניה בענף, אך בהמשך התרחקה מכך. את זה הוא רוצה להשיג במהירות - כשפעילויות נלוות שאינן מצדיקות את עצמן יסתיימו (בעיקר האשראי הצרכני), החברה הבת לביטוחי בריאות תמוזג, יוקם מערך עסקים מאוחד (חטיבת מכירות לכל החברה) ויושם דגש גם על פיתוח אפיקי מכירה אחרים ועדכניים.

ללא תקופת חסד

הצורך בשינוי מהיר של החברה הוא פועל יוצא של האופי של כהן, שאוהב לחתוך דברים, וגם של הרצון להזיז את החברה מהר לקראת מכירה. אין לו זמן להמתין לכך שהמנהלים הקיימים יתרגלו אליו; הוא רוצה ארגון בדמותו כמה שיותר מהר, ואם זה אינו קיים אז הוא יביא מהמוכן. והמוכן הוא אנשי מגדל בהווה ובעבר, כאלה שגדלו תחתיו ומכירים אותו ואת הרצונות שלו, והוא מכיר אותם. כך, לצד עלית כספי, יעקב (צ'יקו) זכריה, אבי רוזנבאום ויוני קופרמן, שעליהם נודע אתמול, היום נודע ל"גלובס" על הצטרפותו לכלל ביטוח של גיל ארזי, שמגיע מהפניקס (שאליה הגיע ממגדל). ארזי יכהן כמשנה למנכ"ל כללביט מערכות.

איזי כהן, כך מתברר, לא נותן לעצמו תקופת חסד והוא ממהר להעביר בשבוע אחד (עוד לפני החלת חוק שכר הבכירים) פירוק והרכבה מחדש של ההנהלה שתחתיו. למעשה הוא החל בריצה בכל הכח לשינוי החברה כבר מתחילת תקופת החפיפה לפני כחודש, ועד עתה הספיק לשבת עם מנהלי תחומי הפעילויות יותר מפעם אחת, ובין היתר להגדיר להם יעדים חדשים מאוד מאתגרים (שלעתים מדברים על גידול של 100% במכירות).

ההתנהלות הזו מלמדת שכהן גם לא נותן ימי חסד לאף אחד בחברה. כך, המכירה של החברה כנראה תגיע מהר יותר, וגם היציאה לדרך חדשה מבחינתו.

בכל אופן, כהן לא סיים את השינויים, ונראה שכבר בימים הקרובים יהיו חילופי תפקידים של מנהלים שנשארו בתוך הקבוצה, וגם במגדל - המתחרה הגדולה - צריכים לעצור מהעשייה היומיומית ו"לסתום חורים" ניהוליים בפעילויות הליבה, שנוצרו על-ידי המתחרה הישן-חדש.