מחצית מתלונות הציבור ברשות השידור: בנושא האגרה

נציב קבילות הציבור: "גביית האגרה על-ידי עורכי הדין מציקה מאוד לציבור, ורבים מתלוננים על אגרסיביות יתר, גביית שכר-טרחה לא מוצדק וקנסות מיותרים" ■ אבי נמני צפוי להפסיק לפרשן את המשחק המרכזי בשל ניגוד עניינים

נציב קבילות הציבור של רשות השידור, דדי מרקוביץ', טיפל מאז אוגוסט השנה ב-712 תלונות, יותר ממחציתן בנושא אגרה - כך עולה מהדוח שהגיש מרקוביץ' להנהלת רשות השידור ואשר הגיע לידי "גלובס".

בחודש נובמבר לבדו, חודש של סיקור אינטנסיבי של מבצע "עמוד ענן", טיפל מרקוביץ' בסך-הכול ב-188 פניות.

על-פי מרקוביץ', "גביית האגרה על-ידי עורכי הדין (קבלני הביצוע של הרשות) מציקה מאוד לציבור, ורבים מתלוננים על אגרסיביות יתר, גביית שכר-טרחה לא מוצדק, קנסות מיותרים, דרישות תשלום לא ממוסמכות, דרישה לתשלום 'כפול' בשל טעויות מחשב ועוד".

הנציב מצא את התלונות מוצדקות וקיים פגישה עם כל נציגי משרדי עורכי הדין, בנוכחות סמנכ"ל הגבייה.

32 תלונות התקבלו במהלך מבצע הלחימה בעזה, ומרקוביץ' מצא כי חמש מהן נמצאו מוצדקות. כמו בתלונות בעניין לרשות השנייה, גם כאן עיקר התלונות עסק בשידור אזעקות מוקלטות ודיווח על מיקום נפילת הטילים. "השידור במרביתו היה אחראי ומקצועי, והעיתונאים שעבדו בכפוף לצנזורה נהגו באחריות הנדרשת", כתב מרקוביץ'.

בשתי תלונות מוצדקות מצא מרקוביץ' כי אחת מהן היא התבטאות של הכתב בדרום נסים קינן, ש"הרגיע" את הצופים כי "טיל נפל בכפר ערבי ולא בירושלים". קינן התנצל בשידור וננזף על-ידי מנהל הרדיו, מיקי מירו.

גם כלפי רשות השידור הועברה ביקורת על אי-שילוב נשים בפאנלים, והנציב קבע כי יש למצוא מנגנון לשיתוף גדול יותר של נשים, לכל אורך השנה.

"תלונה מוצדקת נוספת נסבה סביב אי-שידור אולפן פתוח בשבת בבוקר, בעת ששאר הערוצים המתחרים שידרו חדשות מהדרום. הלקחים הופקו מיד, וכבר בנאום ההכרה במדינה הפלסטינית כמדינה משקיפה באו"ם, הערוץ הראשון היה זה שפתח את הלילה באולפן חדשות מיוחד", כתב מרקוביץ'.

סקסיזם בפרסום

נתון מעניין הוא תשומת-הלב הציבורית לתחנת "קול המוסיקה", שנחשבת לתחנה זניחה ולא מואזנת. הנציב מדווח על "עשרות פניות טלפוניות ועוד שמונה פניות רשמיות", לאור החלפת תדר "קול המוסיקה" בצפון והפרעות קליטה בתדר החדש. הוחלט לפרסם על כך הודעות בחדשות.

סוגית השתתפותו של אבי נמני, שחקן העבר של נבחרת ישראל, כפרשן במשחק המרכזי בליגת העל, הונחה אף היא על שולחנו של מרקוביץ'. התלונה נגעה בניגוד העניינים, לכאורה, בו מצוי נמני המפרשן בעוד הוא מייצג שחקני כדורגל.

מרקוביץ' קבע, בגיבוי הלשכה המשפטית, כי נמני אכן נגוע בניגוד עניינים. ההערכה היא כי הוא יפסיק לשדר בקרוב.

מרקוביץ' עסק גם בפרסומות, ולפי המלצתו הורה המנכ"ל להסיר את פרסומת "חרדת ביצועים" של שפ"מ לאלתר, בשל סקסיזם.

נושא אחר שנמצא מוצדק הוא תלונות הציבור על שיבוץ לא קבוע של סדרת הטבע "העולם המופלא" של רשת BBC. "תכנון טוב יותר של השיבוץ ומדיניות נוקשה יותר של ההנהלה לגבי פריצת מסגרות השידור היו יכולים למנוע את הנזק", קבע מרקוביץ'.