רבע מהעובדים שוקלים הסבה מקצועית: מה צריך לדעת?

כרבע מהעובדים שוקלים לעשות הסבה מקצועית - כך עולה מסקר של מכון פאנלס שנערך עבור "גלובס" ■ מי צפויים יותר מאחרים להגיע לתובנה כי הם בתחום שאינו מתאים להם, ואיך בוחרים את הדרך החדשה?

כמעט שאין אנשים בעשור הרביעי לחייהם ואילך, שהמחשבה להחליף מקצוע לא חלפה בראשם. הצורך בשינוי קריירה מלווה רבים, אם כי מרביתם לא מעזים לקחת את הסיכון ולצאת לדרך חדשה, ומעדיפים להישאר בתחום המוכר והבטוח - גם כשהמחיר הוא תסכול רב.

מסקר מיוחד בקרב 300 נסקרים שערך מכון המחקר פאנלס עבור "גלובס", באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי panel4all עולה, כי 24.9% מהנשאלים שוקלים לעשות הסבה מקצועית. 25.9% ציינו כי שקלו לעשות בעבר הסבה מקצועית אך לא עשו זאת, ו-17.6% ציינו כי עשו בעבר הסבה מקצועית.

הסיבות לצורך בשינוי הן רבות ומגוונות (ראו טבלה). כאשר נשאלו לסיבות, 54% מהנסקרים ציינו כי ביצעו הסבה מקצועית או שהם שוקלים לבצע כדי לממש את עצמם; כ-53% ציינו את שדרוג השכר כסיבה וכ-48% ציינו כי השינוי הוא כדי ליהנות יותר ממה שהם עושים.

מי הם אותם אנשים ה"מועדים" לשקול שינוי מקצועי, ומה הדרך הנכונה להתחיל תהליך כזה? טל קומרצ'רו, יועצת תעסוקתית בכירה במכון אדם מילא, מציינת כי הצורך בשינוי מקצועי נובע מכמה סיבות: "אנשים באמצע הקריירה מרגישים לעתים שבמקצוע שלהם אין אפשרויות קידום. למשל, בתחום ההיי-טק - ובעיקר בתחום התוכנה - קשה למצוא עבודה כמתכנת פשוט כשמתקרבים לעשור החמישי. יש דרישה בעיקר לעובדים צעירים".

סיבה שנייה לצורך בשינוי היא חוסר התאמה. "יש אנשים שמוצאים את עצמם אחת לתקופה מפוטרים. נפלטים ממעגל העבודה, ולא בגלל מיתון או קיצוצים, אלא פשוט בגלל שהם נמצאים בתחום שלא מתאים להם", היא מוסיפה.

קבוצה נוספת היא של אלו שמרגישים שהם אינם מממשים את עצמם. "אלו אנשים שלא נהנים בעבודה. הם הולכים יום יום למשרד ומרגישים רק 'בסדר', אבל לא באמת מרגישים סיפוק", אומרת קומרצ'רו.

"לא להגיע למצב של אין ברירה"

אפרת ברקאי-גורל, פסיכולוגית ראשית במכון פילת ויעל הר-קט, יועצת קריירה אף היא מפילת, מאפיינות קבוצות נוספות של אנשים הנוטים לשקול שינוי קריירה - אנשים שמחוברים מאוד לתחביבים שלהם, ובאיזשהו שלב רוצים להפוך אותם למקצוע עיקרי.

מה מאפיין את הנוטים לשינוי קריירה? "אלה לרוב אנשים חסרי ביטחון, כאלו שנתנו בגיל מאוד צעיר להורים או לחברה לדחוף אותם לכיוון מסוים שלא התאים להם", הן אומרות. "הם מגיעים לגיל מסוים, ומחליטים שדי. עוד קבוצה היא של נשים עקרות בית. במשך שנים הן ניהלו בית, וכשהילדים גדלים ופחות צריכים אותן, הן מרגישות לפתע שאין להם כלום".

קומרצ'רו מדגישה כי הנושא של הסבה מקצועית משמעותי יותר היום מאשר בעבר בגלל השינויים בשוק העבודה, שכתוצאה מהם נפלטים החוצה אנשים לפני גיל פרישה, שצריכים להמציא את עצמם מחדש. "לכן, יותר ויותר אנשים חושבים על כל הנושא הזה מראש, ולמרות שיש להם עבודה כרגע - הם מרגישים צורך להתכונן".

אם כך, יוצא שמרבית האנשים שעושים שינויי קריירה, מגיעים אליו מתוך תחושה של חוסר ברירה. "אני לא ממליצה להגיע למצב כזה, למרות שלפעמים זה אכן דוחף אנשים לעשות שינוי", אומרת קומרצ'רו. "בדרך-כלל, כשאנחנו עם הגב לקיר, אנחנו מקבלים החלטות שפחות מתאימות לנו. אנחנו מקבלים החלטות מתוך מצוקה ומתוך צורך להתפרנס. לכן, כדאי להתחיל תהליך של חשיבה על שינוי קריירה תוך כדי עבודה, ממקום יציב".

הר-קט מוסיפה, כי בתקופות מיתון יש פחות נטייה לחיפוש עצמי. "החיפוש אחר הגשמה עצמית אופייני יותר לתקופות של שפע, באופן טבעי. אני תמיד ממליצה לא לזנוח את החשיבה על הכיוון המקצועי, בכל התקופות. רצוי להתכונן מראש. יש, למשל, מקצועות שמסתיימים - שפשוט לא יהיו כאן מחר. את הבדיקות המקדימות, כמו לתחקר אנשים בתחום שבו אתה מתעניין, עדיף לעשות בלי לחץ. כשאנחנו בלחץ חיפוש עבודה, אנחנו יותר מתפשרים ופחות מחפשים דברים שמתאימים לנו. הולכים על מה שיש".

לא לערבב פרקטיקה עם חלומות

ההמלצה של קומרצ'רו היא כל הזמן לחלום. "תהליך כזה מתחיל מלשאול שאלות גדולות - מה החלומות שלי, מה הייעוד שלי, לאן אני רוצה להגיע - שאלות של חזון. אני ממליצה שלא להכניס לתוך המחשבות האלו את החלק הפרקטי. ההיבט הפרקטי בשלבים האלו מסרס ולא מאפשר לחשוב בגדול. אחרי שמבינים מה אוהבים ומה רוצים, אפשר לשאול את השאלות הפרקטיות - במה כרוך השינוי, כמה מרוויחים בתחום שאליו אני שואף להגיע, אילו מודעות דרושים יש בעיתון - אם בכלל, ומה חסר לי כדי להגיע למקום שאליו אני רוצה להגיע".

בנוסף ממליצה קומרצ'רו להיכנס לתהליך כולו עם המון סבלנות. "רוב האנשים שמבצעים שינוי לא עושים שינוי דרמטי. שינוי דרמטי לוקח כמה שנים טובות והוא מצריך אורך רוח, ולכן חשוב להתחיל לעשות את התהליך הזה ממקום של עבודה".

מחפשים כיוון
 מחפשים כיוון