"חלק מהפנסיה שלנו מושקע במודלים שכבר קרסו"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, דידי לחמן מסר: "מודלים עסקיים חברתיים יכולים לספק הרבה תשובות גם על ידי פילנתרופיים וגם על ידי יזמים"

"חלק מכספי הפנסיה שלנו מושקע במודלים רווחיים שכבר קרסו. במקום להשקיע במודלים רווחים שהרבה פעמים קורסים ויש להם כל מיני השלכות שאנו לא אוהבים לדבר עליהם, צריך לעודד גופים עסקיים להשקיע בנושאים חברתיים. מודלים עסקיים חברתיים יכולים לספק הרבה תשובות גם על ידי פילנתרופיים וגם על ידי יזמים" - כך אמרה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, דידי לחמן מסר, בפאנל בנושא השקעות משפיעות.

לחמן-מסר ציינה שיש לאחד כוחות בין הממשלה לבין הפילנתרופיה, וכן ליצור תוכנית מס שתעודד את המוסדות להשקיע 95% מכספיהם בנושאים חברתיים שיש להם רווח עסקי. לחמן-מסר: "יש כאן תשואה ויש החזר חברתי. מדובר למעשה במודלים עסקיים שיעזרו למגזר הכי עני אך יש כאן מודל עסקי. אנו צריכים ליצור מימון חברתי משלנו. מדוע אנו חוסכים כספים לעת זיקנה? כדי שנוכל לנצל את הכסף ולחיות בצורה טובה, בחברה שבה נושאים חברתית מקבלים מענה".

לדבריה, הקלות מס בישראל כיום ניתנות רק לתרומות ולא להשקעות חברתיות וניתן לחוקק חוק לפיתוח השקעה חברתית שיעניק הקלות להשקעות חברתיות.

לדברי ירון נוידרפר, מנכ"ל סושיאל פייננס ישראל, שייסד סר רונלד כהן, "צרכים חברתיים בארץ נואשים להחייאה". הוא טען שלאחר המחאה החברתית ניתן לייבא כל מיני טכניקות בנושא זה לישראל.

"אם הממשלה תשלם למשקיעים בהשקעות חברתיות עבור הצלחה שהיא מדידה, ניתן לתמרץ השקעות כאלה", אמר נוידרפר. "הממשלה היום נותנת תמיכה לעמותות אך התוצאה לא מדידה ולכן בפעם הראשונה אנו משלמים רק עבור הצלחה וזה באמת מקל על הנטל של המסים . משלמים רק על הצלחה. בצד המלכרי זה אפילו שינוי מהותי יותר של כללי המשחק. מלכרים מוציאים 70% מהזמן במציאות תרומות במקום להתמקד בייעוד שלהם. כאן אתה בא ואומר להם אם אתם מוכנים להיות מדידים וליצור תוצאות מדידות נשחרר אתכם מהצורך לרדוף אחרי המזומנים. אנו נותנים להם תזרים מזומנים במשך כמה שנים והם יכולים להתמקד בתכנון אסטרטגי, וזה משנה לחלוטין את המשחק".

מוריס דורפמן, כלכלן בכיר במועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, סיפר כי בעולם המערבי כ-10% מהכסף נובע מתרומות ובישראל מדובר בשיעור גבוה הרבה יותר. לדבריו, "לפני כשנה וחצי פרסמה הממשלה מכרז ליצירת קרן ראשונה להשקעה בעסקים חברתיים. בכוונת הממשלה להשקיע מיליון שקל ולגייס עוד 30 מיליון שקל מנדבנים ומהסקטור הפיננסי".

לדברי חנוך ברקת, מייסד קרן דואליס המשקיעה בעסקים המנוהלים כמלכרים, בשנה האחרונה הממשלה לקחה צעדים משמעותיים כדי להביא את הנושא לחזית הדיון, והקמת הקרן היא צעד שמאפשר להשקעות חברתיות לרוץ קדימה.