גבי אשכנזי: "חייבים לשמור על שת"פ עם הטורקים"

אלוף (במיל') עמוס גלעד בוועידת ישראל לעסקים 2012: "'עמוד ענן' היה הישג גדול" ■ ד"ר סוון בהרנדט: "ארה"ב תתנתק מהנפט הערבי - זה ישנה את כללי המשחק" ■ לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל

אלוף (במיל') עמוס גלעד, ראש אגף בטחוני-מדיני במשרד הביטחון, אמר היום (א') כי מבצע "עמוד ענן" בעזה היה "הישג גדול" והסכים עם ההחלטה לא להיכנס קרקעית לרצועת עזה.

"עמוד ענן ביטל מהחמאס את היכולת לתקוף וגם לא נכנסנו לבסוף לעזה מה שיכל לערער את היחסים עם המדינות בעולם. כך, המבצע בעזה הינו הישג גדול", אמר גלעד בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס". "לגבי איראן, הבשורה הגדולה היא שכל העולם מבין שאסור לתת לה לפתח נשק גרעיני. יש מעגל חדש-ישן, סוריה, שיכול להוות בעיה. היום אסד מפעיל יותר אלימות וכך יותר מנוכר בעולם הערבי והמערבי. הוא לא מצליח לשקם את התדמית וכך גם לגבי הכלכלה שלו.

"אני רוצה להדגיש, אין חלופה למצרים כמנהיגת העולם הערבי. היכולות שלהם עצומות וחשובות. לגבי טורקיה - מעצמה אזורית, היחסים איתם חשובים לנו מאוד. אנחנו במציאות ביטחונית נוחה עד כה. אבל יש הרבה מאוד אתגרים עדיין". בהמשך אמר גלעד: "יש כאן הרבה יותר גורמים מייצבים בעלי משקל יותר מהגורמים המסוכנים והמסכנים ולכן אני אופטימי לגבי העתיד לבוא".

גלעד נשא את דברי המבוא בפאנל שכותרתו "מזרח תיכון חדש או חלש". בפאנל משתתפים גם גבי אשכנזי, הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר חברת שמן; ד"ר סוון בהרנדט, מייסד ומנכ"ל GeoEconomica - חברת ייעוץ לסיכונים פוליטיים במזרח התיכון ומומחה להתפתחות סיכונים; ד"ר גרגורי טרברטון, מנהל את המרכז לסיכון וביטחון לאומי בסוכנות RAND; חלוק סור, דירקטור בממשלה הטורקית בתחומי תשתיות והשקעות. מנחה הפאנל הוא שריף אל דיוואני, מנהל העסקים הראשי של חברת Documenta - חברת הייעוץ הכלכלית המובילה במצרים, המשמש גם יועץ לממשלות במזרח התיכון.

המשתתפים בפאנל הציגו מפה גיאופוליטית, קרי כיצד לדעתם ייראה המזה"ת בעוד 5 שנים מהיום. בהרנדט אמר כי "התמונה לא מאירה פנים. סוריה תיראה אחרת לגמרי - או שתתקרב לאיראן או שתתייצב משמעותית. הנפט כבר לא יהיה גורם משפיע ביחסים עם ארה"ב והיא תתנתק מהתלות בנפט הערבי - זה ישנה את כללי המשחק".

סור התייחס למשבר המתמשך בין ישראל לטורקיה ואמר: "אין לטורקיה וישראל הבנה הדדית, אין הסכמה באשר למדיניות לפיה יש לפתור את הבעיות, ויש מחלוקות בין שתי המדינות באשר לתפיסה של כל האזור בכללותה. עלינו להגדיל את ההשקעה באזור הזה, לאפשר דרגה סבירה של טכנולוגיה, ובכלל לשמור על הדיבור בין המדינות - כי המצב שביר וחייבים לשמור על הידברות מדינית בכל האזור שתשמור על היציבות".

טרברטון אמר בפאנל כי "לא אתפלא אם גם בעוד 5 שנים ידברו על הגרעין האיראני. באשר לישראל, אני סבור שבינתיים רעיון שתי מדינות לשני עמים קצת נמוג, אבל אני מסכים עם הנשיא שמעון פרס שמדובר ברצון ובנכונות. באשר למקורות האנרגיה בעוד כ-5 שנים, לא מן הנמנע כי אכן תהיה התנתקות מערבית מהנפט הערבי, אבל אני עדין סבור שגם בעוד 5 שנים הגורמים שמביאים למערבולת גיאופוליטית היום - עדיין יישארו".

בסיום הפאנל אמר אשכנזי כי "אפשר להשמיט את השאלה של הפאנל הזה - זה מזרח תיכון חדש. מבחינה עסקית זה מייצר אתגר חדש וחששות לגבי העתיד. אני יכול לומר שאנחנו כן יכולים להשפיע על התמורות של האזור. מה שאנחנו חווים סביבנו זה משהו אמיתי שמשקף את בעיות היסוד של החברה הערבית - המאבק על סדר חדש. הצעירים כבר לא מוכנים לקבל את הסדר שהיה עד כה ואף מנהיג או מדינה ערבית לא חסינים. האזרחים כבר לא מפחדים, והשאלה הוא איך ייגמר המאבק הזה. אנחנו בישראל מעדיפים יציבות, מעדיפים שזה ייגמר בצורה דמוקרטית - אבל בכלל לא בטוח שזה מה שיהיה".

לדברי אשכנזי, "מבצע 'עמוד ענן' העמיד במבחן את היחסים שלנו עם מצרים וזה מעודד לדעת שמורסי בסוף בחר בחירה פרגמטית. זה נותן סיבה לאופטימיות מבחינת מצרים. אני מזדהה מאוד עם דברי חלוק סור באשר לחשיבות היחסים עם טורקיה - האינטרנסים הם משותפים, האתגרים די דומים וחייבים לשמור על שיתוף הפעולה איתם".

עוד אמר הרמטכ"ל לשעבר כי "גם ישראל צריכה לפעול. הקטנת מימדי הסכסוך היא מטרה חשובה שעלינו לחתור אליה, זה אינטרס ישראלי. אנחנו חייבים לשנות גם את המציאות בישראל - ציבור קטן והולך שמשרת בצבא, עובד ומשלם מיסים - וחייבים לשנות את המציאות הזו".