עו"ד יעקב וינרוט ישלם לקק"ל 5.5 מיליון דולר

עורך הדין הבכיר ייצג את אחד המעורבים בעסקה בה הוחכרו לקק"ל קרקעות של הפטריאריכיה היוונית בירושלים ■ מכיוון שביהמ"ש קבע כי העסקה הושגה במירמה, נקבע בהליך גישור כי וינרוט ישיב לקק"ל את הכספים שקיבל בגין העסקה

עו"ד יעקב וינרוט ישלם 5.5 מיליון דולר לקרן הקיימת לישראל (קק"ל) בשל מעורבותו בפרשת קרקעות הפטריארכיה היוונית בירושלים - כך נודע ל"גלובס".

את הסכום שישלם וינרוט לקק"ל קבע המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, תיאודור אור, בתום הליך גישור שנערך בפניו בין הצדדים. זאת, במסגרת תביעה אזרחית שהגישה הפטריארכיה נגד קק"ל, וינרוט ויתר המעורבים בפרשה. בעקבות התשלום תסולק התביעה נגד עורך הדין הבכיר.

פרשת הקרקעות של הפטריארכיה היוונית עוסקת בהונאה שביצעו יעקב רבינוביץ' ובנו זוסמן בשנת 2000. השניים ניצלו תסבוכת משפטית בעניין קרקעות המצויות במרכז ירושלים, שהוחכרו לקק"ל על-ידי הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית, והוחכרו על-ידי קק"ל, באמצעות מינהל המקרקעין, לאלפי בתי-אב ולמבני ציבור חשובים.

תקופת החכירה של הקרקעות אמורה להסתיים ב-2051. מצב זה נוצל בידי זוסמן ויעקב רבינוביץ' להשגה במירמה של הסכמת הפטריארכיה להארכת החכרת הקרקעות לקק"ל למשך 999 שנים תמורת (כביכול) 20 מיליון דולר. עו"ד וינרוט היה נציגו של רבינוביץ' בעסקה.

החתמה במירמה

זוסמן ורבינוביץ' יצרו מצג של אירוע החתמה של הפטריארך בביתו, שאליו הוזמן עו"ד וינרוט, ששימש נאמן בעסקה ונוטריון. זוסמן יצר מצג שווא כלפי הפטריארך החולה של ביקור רופא, וקיום האירוע שיכנע את הקבוצה כי הפטריארך מסכים לעסקה. במקביל, זויפה חתימתו הידנית של הפטריארך על גבי מסמכי הרכישה. בשל התנגדותו של הפטריארך לביצוע העסקה במישרין עם קק"ל, היא נועדה להתבצע באמצעות חברה זרה, שהוקמה על-ידי עו"ד וינרוט ונשלטה על-ידי רבינוביץ'.

בית המשפט הרשיע את רבינוביץ' וזוסמן במירמה וזיוף, והטיל עליהם עונשי מאסר ממושכים. על רבינוביץ' נגזרו 6 שנות מאסר, אך עקב מצבו הרפואי הקשה, הוא אינו מרצה אותו. על זוסמן נגזרו בחודש שעבר 5.5 שנות מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 4 מיליון שקל. בנוסף, נקבע כי זוסמן ישלם לקק"ל פיצוי בסך 250 אלף שקל בגין פגיעתו בה.

ביטול העסקה

כבר בשנת 2000 הגישה הפטריארכיה תביעה בסך כ-20 מיליון דולר נגד המדינה, קק"ל ויתר המעורבים בפרשה למחוזי בירושלים. היא ביקשה מבית המשפט כי יוציא צו, שבו יוצהר כי לא התקיימה עסקה ושתימחק הערת האזהרה שנרשמה על הקרקעות.

במקביל שלחה קק"ל הודעות צד ג' למעורבים בפרשה, ובהם לעו"ד וינרוט. קק"ל הודיעה כי אם הפטריארכיה תזכה בתביעתה וייקבע שהעסקה נחתמה במירמה, היא תבקש לקבל מהם את הכספים שהיא תחויב בהם, בגין אחריותם למעשים.

הפטריארכיה טענה כי וינרוט קיבל ב-1999 כשכר-טרחה כ-2.5 מיליון דולר מתוך 20 מיליון הדולר ששילמה, וכן כי וינרוט פעל ברשלנות בעת שייצג בעסקה. וינרוט אף הצהיר בזמנו כי אם העסקה לא תצא לפועל, הוא יחזיר את הכסף. הסכום שוינרוט ישלם לקק"ל כולל את מרכיב שכר-הטרחה שקיבל.

הפטריארכיה מיוצגת בידי עורכי הדין יאיר עשהאל וסאמר זועבי; קק"ל - בידי עורכי הדין ירון אלחנני ורועי דלח; רבינוביץ' - בידי עו"ד רון דרור; ומעורב נוסף, אברהם פרי - בידי עו"ד שאול איבצן.