Sweetpacks הישראלית ממתיקה את חוויית הגלישה

בראשית היה סמיילי, ששלחנו לחברינו באי-מייל, באדיבות חברת אינקרדימייל, ולאחר שזו הפכה לפריון, היא רכשה את Sweetpacks הישראלית ■ נדב גושן, מנכ"ל Sweetpacks, מסביר את המודל העסקי מאחורי העצמת "הכיף" של הגולשים

בחלק ניכר מזמננו אנו מתקשרים עם אחרים באופן מקוון - כותבים אי-מייל, שולחים מסרון, משוחחים בצ'ט של פייסבוק, שואלים חבר "מה נשמע" ב-WhatsApp, ועוד ועוד. בחלק לא מבוטל מתקשורת זו אנו משתמשים באנימציות כדי להביע את רגשותינו: סמיילי מחייך מפה לאוזן כדי להביע שמחה, סמיילי "נקרע מצחוק" כדי שהצד השני יידע שנפלנו מהכיסא מרוב צחוק, פרצוף נרגז כדי להביע כעס, ומה לא.

זה כיף, זה נחמד, זה משעשע, וזה עושה לנו טוב. מה"כיף" הזה, שברוב המקרים לא עולה לנו שקל, יש הרבה חברות שעושות הרבה מאוד כסף, ואחת מהן היא Sweetpacks הישראלית, שבשבוע שעבר הושלמה רכישתה על ידי העמיתה הישראלית פריון (Perion).

פריון רכשה את Sweetpacks במזומן ובמניות, בעסקה שמשלבת בתוכה שלושה מרכיבים שונים: 10 מיליון דולר במזומן ו-1.99 מיליון מניות של פריון (שכרגע שוות 19.4 מיליון דולר); 7.5 מיליון דולר במזומן שישולמו תוך שנה מרגע השלמת הרכישה, ו-7.5 מיליון דולר נוספים במזומן שישולמו תוך שנה וחצי מרגע השלמת הרכישה, בכפוף לעמידת הנרכשת באבני דרך שונות. כך, שווי הרכישה המקסימלי עומד כרגע על 44.4 מיליון דולר, והופך את Sweetpacks לרכישה הגדולה בתולדות פריון.

פריון, למי ששכח, נקראה בעברה אינקרדימייל (Incredimail), וצמחה כחברה המפתחת אפליקציות חינמיות (בעיקר אותם 'סמיילי'ם למיניהם) למשתמשי דואר אלקטרוני.

בחלוף הזמן, ובעיקר דרך רכישות, הרחיבה את סל מוצריה במטרה להפוך לחברה מובילה במה שקרוי בעגה המקצועית Internet Consumer. כרגע, כך זה נראה, פריון צועדת במסלול הנכון, ורכישת Sweetpacks צפויה להצעיד אותה בשנה הבאה להכנסות של 100 מיליון דולר לפחות.

חבילה שלמה, ולא מוצר אחד

הסיפור של Sweetpacks די דומה לזה של סטארט-אפים רבים אחרים. החברה הוקמה לפני תשע שנים, והמוצר הראשון שלה היה משחקים מבוססי מסנג'ר (תוכנת המסרים המיידיים של מיקרוסופט). המוצר כשל, ובעקבות כניסת משקיעים חדשים שינתה החברה את פניה ופיתחה תוכנת אמוטיקונים חינמית (אמוטיקון פירושו אנימציה כמו סמיילי מחייך) עבור משתמשי מסנג'ר.

המסנג'ר, כידוע, לא ממש שרד בתחרות מול פייסבוק, ו-Sweetpacks (שנקראה במקור SweetIM, מלשון מסר מיידי, Instant Message), שוב נאלצה לבצע חשיבה מחדש.

את החשיבה מחדש הזו הוביל נדב גושן, המנכ"ל שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים וחצי. גושן (42), כפי שתבינו בהמשך, חי את המושג Internet Consumer כבר די הרבה שנים. ל-Sweetpacks הגיע מבבילון, בה שימש במשך כשנתיים כמשנה למנכ"ל, ובעברו הרחוק יותר נמנה עם בכירי אמפייר אונליין (לשעבר משווקת אתרי ההימורים המקוונים של נעם לניר), היה העובד השביעי ב-ICQ ומנהל אגף תוכן בפלאפון.

"עזבתי את בבילון כי קיבלתי הצעה להיות מנכ"ל של חברה, ורציתי להתפתח מקצועית", הוא מספר ל"גלובס" על הרגע שבו עזב את מי שהפכה יותר מאוחר ל'מניית העם'. "ואני לא מצטער", הוא מדגיש.

Sweetpacks גייסה מאז הקמתה מאות אלפי דולרים בודדים, ובעלת המניות הגדולה בה היא קבוצה של אנשי עסקים יהודים (מעל מחצית ההון), בעוד יתר המניות מוחזקות על ידי מייסדי החברה, עובדים ושאר משקיעים קטנים דוגמת גיגי לוי, בעברו מנכ"ל 888.

Mindspark כמודל חיקוי

גושן לא מרחיב את הדיבור על אותה בעלת שליטה אלמונית, ורק מבהיר כי מכירת Sweetpacks לא נבעה מחוסר אמון בעתידה, אלא להיפך. "לא האקזיט מעניין אותם אלא הרצון להפוך את Sweetpacks לחלק ממשהו גדול, ומכאן החיבור לפריון", הוא אומר.

כשמסתכלים על הנתונים של Sweetpacks, אפשר להבין למה מתכוון גושן. החברה, למעשה, "עלתה על הגל", ואת 2012 היא צפויה לסיים עם הכנסות של 35 מיליון דולר לפחות (פי שניים מב-2011), ו-EBITDA של 10 מיליון דולר (שולי רווח של 35%). על שיפור זה חתומה בין השאר גוגל, שאחראית לכ-80% מהכנסות החברה (במסגרת חלקה בתוכנית AdSense), ולא פחות חשוב - לאותה חשיבה מחדש שביצעה החברה.

כמשתמע משמה, Sweetpacks מציעה כיום חבילה של פתרונות למשתמש האינטרנט שהופכות את חוויית העבודה שלו ברשת לידידותית יותר. מלבד המוצר המקורי, SweetIM, פיתחה החברה ממיר קבצי וידאו, משחקים, מתקן טעויות כתיב ודקדוק לשפה האנגלית, ואפילו SweetIM המותאם למשתמשי פייסבוק, החל מהצ'ט של הרשת החברתית וכלה ב-Wall של כל משתמש.

כל הפתרונות הללו ניתנים להורדה בחינם, והכנסות החברה נוצרות מהתקנת סרגל הכלים שלה - פעולה המחברת אותה באופן אוטומטי לגוגל.

קהל המשתמשים של Sweetpacks, לפי גושן, מתחלק בין שלוש קבוצות קהלים: נשים בנות 25-35; גברים בני 45-50, ובני עשרה.

למרות שהפתרונות של Sweetpacks חינמיים, וכל מטרתם היא שיהיה לנו יותר "כיף" ברשת, גושן רואה בפעילותה מטרה הרבה יותר מורכבת. "כשנכנסתי לחברה הבנתי שהבסיס להצלחתה הוא בניית תשתית לניהול משתמשים, וזה אומר איסוף כמה שיותר נתונים על כל משתמש, ושימוש באותו בסיס דטה כדי להציע לכל משתמש את המוצר שהכי מתאים לו", הוא אומר.

"ההבדל בין חברה שמקבלת משתמשים בחינם כמו Sweetpacks, לבין חברה שרוכשת משתמשים, הוא שהיכולת שלה להתאים עצמה לשינויים היא כמעט אפסית. בתחילת דרכה, ההפצה של Sweetpacks הייתה ויראלית, אך כשהמוצר של החברה הפסיק לייצר לה כוח הפצה - בעיקר בגלל שהסביבה בה פעלה השתנתה - Sweetpacks שינתה אסטרטגיה, וכל מה שקשור במדידה הפך לחשוב". לדבריו, כיום "Sweetpacks מבוססת על היכולת של החברה למדוד כל דבר שקשור למי שהוריד את אחת מהתוכנות שלה, ולהתאים לו את המוצר הנכון".

ובכלל, לטענתו, לחברות האינטרנט בישראל יש הרבה יותר דטה על המשתמשים שלהן מכל שלוש מפעילות הסלולר, לשם השוואה, ונתון זה יכול להפוך לקלף מנצח כל עוד עושים בו שימוש נכון.

גושן מבסס את דבריו, בין היתר, על ההצלחה של Mindspark האמריקנית, חברה בת פרטית של IAC, חברת אינטרנט מגוונת שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 3.9 מיליארד דולר.

"Mindspark די דומה לנו. זו חברה שהבינה שהיא צריכה להציע כמה שיותר מוצרים, והחזון הזה הוא שחיבר אותנו לפריון, דהיינו להיות חברת Internet Consumer ישראלית מובילה".

tali-z@globes.co.il

Say cheese: מניית פריון יותר מהכפילה את שוויה מתחילת השנה

Sweetpacks היא הרכישה השנייה בתולדות פריון, וכמו הראשונה (של Smilebox) - היא רכישה כבדה במונחיה וכזו הממחישה את אסטרטגיית הרכישות האגרסיבית אותה אימצה החברה בשנה האחרונה. אסטרטגיה זו נובעת, בין היתר, מרצונה של פריון לעלות מדרגה ולהרחיב את סל מוצריה, אך לא פחות חשוב - להקטין את תלותה בגוגל.

Sweetpacks כנראה תסייע פחות בהקטנת התלות של פריון בגוגל, אך Smilebox האמריקנית כבר עשתה זאת, ולראיה שיעור הכנסות פריון מחיפוש מקוון (ראו גרף). Smilebox נרכשה באוגוסט אשתקד תמורת 25 מיליון דולר במזומן, ועד 15 מיליון דולר נוספים בכפוף לעמידתה באבני דרך שונות. מהדו"ח השנתי של פריון עולה כי Smilebox אכן עמדה ביעדים שהוצבו לה, ופריון העבירה השנה 6.5 מיליון דולר נוספים לבעלי המניות של הנרכשת, וכך שווי הרכישה עלה ל-31.5 מיליון דולר. בדו"חות הרבעון השלישי של השנה ציין מנכ"ל פריון, ג'וזף מנדלבאום, כי Smilebox צמחה בשיעור שנתי של 30% מאז הרכישה, וכי ברבעון השלישי לבדו הגיעה לרווחיות שיא. "הרכישה אכן הפכה לזכייה גדולה עבורנו", הדגיש.

Smilebox, שהוקמה לפני שש שנים, פיתחה תוכנה אותה ניתן להוריד לשולחן העבודה של המחשב האישי (DeskTop), והיא מנהלת את מאגרי התמונות וסרטי הווידיאו שיש לנו במחשב, תוך יצירת חוויה ידידותית יותר. התוכנה של Smilebox מאפשרת למשתמש בה להפוך את אותם תמונות וסרטי וידיאו לחלק מהזמנה לאירוע, למצגת שקופיות, אלבום תמונות, ברכות (למשל לימי הולדת), וכן לשתף אחרים בצפייה בהם. החברה מאפשרת להוריד תוכנת בסיס ללא תשלום, ותוכנת פרימיום תמורת דמי מנוי שנתי של 40 דולר, או מנוי חודשי שעלותו בערך 6 דולרים.

תוצאות Smilebox, במקביל לשיפור בתוצאותיה של פריון לבדה, רוממו את מניית החברה לפסגות חדשות. ביום שני האחרון נסקה המניה לשיא של כל הזמנים - 10.25 דולר, ביתר ימי המסחר של השבוע האחרון התממשה קמעה, ונסגרה ביום שישי על מחיר של 9.77 דולר, המשקף שווי חברה של 118 מיליון דולר, ותשואה של 147% מתחילת השנה.

עופר אדלר, ממייסדי פריון, מכר מניות תמורת 1.8 מיליון דולר

13 שנה לאחר שהוקמה, וכמעט שבע שנים לאחר שהונפקה בראשונה, עולה אחד משני מייסדי פריון, עופר אדלר, שלב נוסף בתהליך התנתקותו מהחברה. אדלר, כפי שעולה ממסמכי החברה שהוגשו לרשות לניירות ערך האמריקנית בשבוע שעבר, מכר בחודש האחרון חלק ממניותיו בפריון תמורת 1.8 מיליון דולר וירד להחזקה של 4% - החזקה שכבר אינה מגדירה אותו כבעל עניין בחברה.

אדלר מכר 236,210 מניות לפי מחירים שבין 7-7.83 דולר, מה שאומר שהוא פספס את העלייה המשמעותית שנרשמה במניית פריון במהלך נובמבר. בחודש זה נסקה המניה ב-32%, והיא נסחרת כרגע לפי מחיר של 9.77 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 118 מיליון דולר.

אדלר, נזכיר, כבר אינו מכהן בתפקיד כלשהו בחברה - אפילו לא כדירקטור - וזה אומר שמעתה והלאה לא ניתן יהיה לדעת על מימושים נוספים שיבצע במניות פריון.

כך או אחרת, אין זו הפעם הראשונה שאדלר - שהקים את פריון יחד עם בן דודו ירון אדלר - מוכר מניות של פריון. במהלך 2006-2011 מכר אדלר מניות תמורת סכום כולל של 14 מיליון דולר, ושווי המניות שנותרו לו בחברה עומד על 4.7 מיליון דולר, כך שסך ההון שצבר בפריון לבדה עומד על 21 מיליון דולר ברוטו, בקירוב.

ירון אדלר, לעומתו, לא מימש עדיין את יתרת מניותיו בפריון, ונותר בעל המניות הגדול ביותר בחברה (7.3%, ראו טבלה).

המספרים
 המספרים