מחטפי השכר: יו"ר החברה לישראל מוותר על האופציות

(עדכון) - החברה לישראל מאשרת חשיפת "גלובס" ■ יו"ר החברה לישראל הודיע לדירקטוריון כי הוא מוותר על הדיון בתנאי ההעסקה יום לפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף ■ עדיין לא ברור האם גם ניר גלעד יצטרף לוויתור

החברה לישראל מאשרת הערב (א') את חשיפת "גלובס" באשר לוויתור על עדכון תנאי העסקת היו"ר, אמיר אלשטיין. דירקטוריון החברה אמור היה לדון ביום ג' על התנאים, יום לפני כניסת חוק שכר הבכירים לתוקף.

אלשטיין הודיע לדירקטוריון החברה על בקשתו להוריד מסדר היום של האסיפה הכללית שנקבעה ליום ג' את הנושאים הקשורים בהארכת הסכם כהונתו ואת העדכונים לתנאי העסקתו. כמו כן לא יוקצו לו בינתיים כתבי אופציות.

ל"גלובס" נודע כי אלשטיין פנה בימים האחרונים במכתב לדירקטוריון החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, וביקש כי כהונתו כיו"ר תוארך בשלוש שנים, בתנאי השכר הקיימים.

יש לציין כי מדובר בוויתור חלקי. שכרו הנוכחי של אלשטיין גם כיום הוא מהגבוהים במשק, וספק רב אם בעלי המניות של החברה לישראל היו מאשרים אותו במסגרת חוק שכר הבכירים, שייכנס לתוקף ביום ד' השבוע, יום לאחר כינוס האסיפה הכללית של החברה.

לפני כשבועיים הודיעה החברה לישראל על כינוס אסיפה כללית ביום ג' הקרוב, בה יתבקשו בעלי המניות לאשר את הארכת כהונתם של אלשטיין ושל מנכ"ל החברה, ניר גלעד, בשלוש שנים, החל מיולי 2013, עם שיפורים ניכרים בתנאי העסקתם.

עיתוי כינוס האסיפה לאישור השכר עורר כאמור ביקורת חריפה - יום אחד לפני כנסתו לתוקף של חוק שכר הבכירים (תיקון 20 לחוק החברות). החוק, שאושר בתחילת החודש שעבר בכנסת, כולל מספר רפורמות מרחיקות לכת הצפויות לקצץ משמעותית בתנאי העסקתם של מנהלים בכירים בחברות הציבוריות, ובראשן דרישה כי שכרם יאושר ברוב של בעלי מניות המיעוט מקרב הציבור.

גלעד ואלשטיין העריכו, קרוב לוודאי, כי הסיכוי שבעלי המניות הללו יאשרו את תנאי שכרם קלוש. לפיכך, הם תזמנו את האסיפה הכללית של בעלי המניות ליום האחרון שבו די יהיה ברוב רגיל (ובתוכו בעל השליטה עידן עופר, שתומך בתנאי העסקתם החדשים) כדי לאשר את תנאי שכרם.

בהתאם להסכמי ההעסקה החדשים, בחברה לישראל העריכו שעלות שכרם של השניים השנה תגיע לכ-15.5 מיליון שקל כל אחד, ללא מענק שנתי במידה שיינתן. מרבית הסכום, כ-10.5 מיליון שקל לכל אחד, הוא בגין הטבת אופציות לשניים. בסך הכול אמורה הייתה האסיפה הכללית לאשר למנהליה הבכירים של החברה לישראל אופציות בשווי כולל של קרוב ל-100 מיליון שקל - כמחציתן לחלוקה שווה בין אלשטיין לגלעד.

שינויים נוספים בחוזי ההעסקה

עלות שכרם הנוכחית של גלעד ואלשטיין היא מהגבוהות במשק. בשנת 2011 עמדה עלות השכר של גלעד על 21.1 מיליון שקל - מרבית הסכום בתגמול מבוסס מניות, ובחמש השנים האחרונות הצטברה עלות העסקתו ל-73.5 מיליון שקל. עלות ההעסקה של אלשטיין, שנכנס לתפקיד היו"ר ביולי 2010, עמדה אשתקד על 15 מיליון שקל (כמחצית מהסכום בהטבה מבוססת מניות).

מלבד הקצאת האופציות הנדיבה, ביקשו בחברה לישראל לבצע מספר שינויים נוספים בחוזיהם של אלשטיין וגלעד. הללו כללו מנגנון הבשלה מוקדם של אופציות, הגדרות מחדש של תקופת ההסתגלות במקרה של סיום כהונה, מענק פרישה לשיקול דעת הדירקטוריון ומענק יחסי בהתאם לתוצאות החברה בשנה בה יסיימו את כהונתם. עדיין לא ברור האם גם ניר גלעד יצטרף לוויתור של אלשטיין.

חבילת האופציות
 חבילת האופציות