בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת עקב החדשות מאיטליה

המשקיעים באיטליה מגיבים להודעת ההתפטרות המפתיעה של ראש ממשלת איטליה ביום שבת ■ תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה טיפסו לרמה של 4.8% ■ ביום חמישי תיפתח פסגה גורלית בבריסל

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, כאשר בורסת איטליה ירדה ביותר מ-2% בשל החשש שמבטאים המשקיעים מהתפטרותו הצפויה של ראש הממשלה מריו מונטי. כיוון המסחר הושפע, בין היתר, מהתחזיות הפסימיות שסיפק הבנק המרכזי האירופי בסוף השבוע וכן מנתונים חיוביים שפורסמו בסין.

כאמור, בורסת איטליה ירדה ביותר מ-2% ותשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלו ביותר ב-20 נקודות בסיס לרמה של 4.72% כאשר המשקיעים הגיבו להודעתו הדרמטית של ראש הממשלה מריו מונטי מיום שבת, לפיה בכוונתו להתפטר לאחר הגשת התקציב לאישור. במכתב ההתפטרות שהגיש לנשיא אמר מונטי כי הסיבה להתפטרות נובעת מהעובדה שמפלגתו של ברלוסקוני, מפלגת העם החופשי משכה את תמיכתה בממשלתו ביום חמישי ובשל כך הוא מרגיש כי היא איבדה את תמיכת הפרלמנט בה, ועל כן החליט להתפטר.

מעבר לכך, המשקיעים הגיבו לתחזיות הפסימיות שסיפק מריו דרגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי, במהלך מסיבת העיתונאים שקיים לאחר הכרזת הריבית של גוש האירו לחודש דצמבר. כעת, מעצבי המדיניות באירופה נושאים עיניהם לעבר פסגה בת יומיים שתיפתח ביום חמישי, בה ידונו המנהיגים בהעמקת האינטגרציה הפיסקלית וכן במפת דרכים כוללת לפתרון המשבר בגוש האירו. שר האוצר של אירופה יקיימו פגישה מקדימה כבר ביום רביעי.

בכירים ביוון טוענים כי הממשלה מתכוונת להרחיב את תוכנית רכישות האג"ח שלה, במסגרתה היא רכשה אג"ח ממשלתיות שלה בהיקף של כ-10 מיליארד אירו אך בהנחה עצומה כך שהשווי שלהן נאמד בכ-30 מיליארד אירו. התוכנית היא למעשה חלק ממתווה תוכנית החילוץ של המדינה.

מוריץ קרמר, ראש יחידת דירוג האשראי לאירופה, המזרח התיכון ואפריקה בסוכנות הדירוג S&P, אמר היום בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" כי החשש מהתפרקות גוש האירו טרם חלף, אם כי ב-S&P לא שותפים לפסימיות הזו.

"בחודשים האחרונים הדיבורים על מות האירו הולכים ונעלמים, אבל יש עדיין בקרב הפרשנים והמשקיעים כאלה שחושבים שגוש האירו יתפרק. אנחנו לא חולקים את הדעה הפסימית הזאת, על אף שאנחנו מאמינים שממשלה עתידית של יוון יכולה להחליט אחרי כל הקשיים אולי לפרוש מגוש האירו. זו תהיה החלטה של ממשלה נבחרת ביוון ולא של קובעי מדיניות בליבת אירופה". (לסיפור המלא)

לשידור החי מועידת ישראל לעסקים 2012

בתוך כך, הכלכלה הגרמנית ממשיכה להראות סימני שיפור. הייצוא הגרמני עלה במפתיע בחודש אוקטובר ב-0.3%, לעומת חודש ספטמבר אז הוא ירד ב-2.4%. צפי האנליסטים עמד על ירידה של 0.3%.

סנטימנט חיובי באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') בעליות שערים, על רקע העליות בוול סטריט ביום שישי ונתוני מאקרו טובים בסין מסוף השבוע, שקיזזו נתונים מאכזבים שפורסמו הבוקר בסין. מדדי אסיה עולים עד כ-0.9% בהובלת הבורסה בסין. בשעה זו החוזים העתידיים בוול סטריט ובאירופה מאותתים על פתיחה מעורבת היום.

נתוני המאקרו הטובים בסין שפורסמו בסוף השבוע מקזזים את אלה שפורסמו הבוקר והיו מתחת לצפי האנליסטים. התפוקה התעשייתית לנובמבר עלתה ב-10.1% - הקריאה החזקה ביותר מאז חודש מארס. המכירות הקמעונאיות במדינה עלו בכ-15%, והצריכה הפרטית בסין עלתה ב-31.6%. מדד המחירים לצרכן עלה ב-2%.

הבוקר פורסם כי היצוא לחודש נובמבר עלה ב-2.9%, לעומת עלייה של 11.6% בחודש הקודם ובהשוואה לצפי לעלייה של כ-10%. מאזן הסחר הסתכם בעודף של 19.6 מיליארד דולר, לעומת הצפי בשוק ל-25 מיליארד. "הנתונים המעורבים ממחישים כמה שברירית ההתאוששות של כלכלת סין", אמר יאנפנג רן (Xianfang Ren) כלכלן בכיר ב-IHS בסין.

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות שערים על רקע נתוני התעסוקה הטובים לחודש נובמבר. שיעור האבטלה בארה"ב ירד ל-7.7% מ-7.9% לעומת הצפי לעלייה ל-8%. בנוסף, 148 אלף משרות חדשות נוצרו בחודש שעבר, לעומת צפי ל-93 אלף משרות בלבד. ברקע, עדיין, הקיפאון במגעים בארה"ב בנוגע להסכם על תקציב הממשל שימנע את הצוק הפיסקלי.

בין המניות שבלטו לחיוב על רקע נתוני המאקרו באסיה נציין את Yue Yuen Industrial Holdings, שמייצרת נעליים לענקית ההנעלה נייקי, ואת Aluminum Corp .

מניית Advantest Corp ריכזה עניין ביפן לאחר שידווחה על תחזית חיובית ועלייה צפויה של 20% במכירות ברבעון הנוכחי. מניית Citizen Holdings בולטת אף היא.