איום או ספין? חח"י מאיימת לבטל את הסכם הגז עם תמר

חברת החשמל מאיימת "לשקול מחדש" את ההסכם אם לא תשונה החלטת רשות הגז לחייב את החברה לוותר על חלק מהכמות המגיעה לה לטובת מפעלי תעשייה קטנים ■ בכירים במשק: "החברה מאיימת להישאר ללא גז בכלל"

חברת החשמל מאיימת "לשקול מחדש" את הסכם הגז עם "תמר" אם לא תשונה החלטת רשות הגז במשרד האנרגיה לחייב את החברה לוותר על חלק מהכמות המגיעה לה לטובת מפעלי תעשייה קטנים. מדובר בעיסקת הגז הגדולה ביותר שנחתמה במשק ושאושרה לפני חצי שנה בתום מו"מ ממושך ותהליכי אישור מפרכים.

גורמים בחברה תקפו היום בחריפות את רשות הגז על החלטתה משלשום להנהיג משטר פרו-ראטה שלפיו לקוחות "תמר" יקבלו רק חלק יחסי מכמות הגז המובטחת להם במקרי מחסור בגז. בכירים בחברה אמרו כי לא ייתכן שרשות הגז תבוא כעת ותתערב בתנאי כה מהותי בהסכמי הגז, חצי שנה לאחר שההסכמים אושרו ונחתמו סופית לאחר שעברו את התערבותם של רשות החשמל, רשות החברות הממשלתיות והממונה על ההגבלים העסקיים שכבר "חוררו אותם כגבינה שווייצרית".

גורמים במשרד האנרגיה טענו היום כי הכמות שאותה מבקשת הרשות לשריין תנוע בין 1 ל-3 אחוז בלבד מסך צריכת הגז של המשק. במשק האנרגיה קיבלו בספקנות את האפשרות שהחברה תבטל את ההסכם עם "תמר". לדבריהם "החברה בעצם מאיימת לירות לעצמה בראש ולהישאר ללא גז בכלל".

איומיה של חברת החשמל עוררו תגובות נזעמות גם מצד תעשיינים המעוניינים לרכוש את הגז מ"תמר". פסח ברנט, בעלי מפעל שניב תעשיות נייר באופקים, אמר כי "הניסיון של חברת החשמל להתעסק בכמויות זניחות שהובטחו לתעשייה הינו ניסיון כושל להסיט את דעת הציבור מהניהול הכושל של חברת החשמל וביטוי להתנהלות של חברה הרואה את המדינה כשייכת לה. החלטת רשות הגז היא החלטה צודקת שמצילה אלפי מקומות עבודה בתעשייה"

המחסור בגז צפוי החל משנת 2014 ונוצר כיון שצינור הגז מ"תמר" לא תוכנן כדי לספק את מלוא צריכת הגז של המשק. נכון להיום כל כמות הגז בצינור כבר מובטחת ללקוחות גדולים של "תמר" ובראשם חברת החשמל ותחנות הכוח הפרטיות הגדולות.

ברשות הגז חששו כי במקרה כזה לא יישאר גז למפעלי התעשייה, הנחשבים לצרכנים קטנים. ברשות הגיעו למסקנה כי עליהם להתערב בהסכמי הגז החתומים כדי "לשריין" גז למפעלי התעשייה - אחרת ירדו לטימיון מאמצי הרשות לשכנע את המפעלים לעבור לשימוש בגז טבעי במקום במזוט ובסולר. במצב שנוצר גם מפעל פניציה לא יכל לקבל כמות גז מובטחת מ"תמר". ואולם חברת החשמל רואה עצמה נפגעת עיקרית מהמהלך בהיותה צרכנית הגז הראשית של תמר וזו שתיאלץ לוותר על הכמות הגדולה ביותר.