מי עומד מאחורי אולג פטרושקה? הוועדה למדרוג באינטרנט

מטרת הקמפיין הייתה להוכיח את יעילות הפרסום באינטרנט ■ הקמפיין נוהל בסודיות רבה, וברשת נוצר באזז סביב דמותו של המועמד המסתורי

מאז יום ראשון השבוע מככב השם "אולג פטרושקה" בעולם האינטרנט והפוליטיקה. דמותו הופיעה בבאנרים בכל האתרים הישראליים המובילים, כמועמד לבחירות הקרובות, ורבים תהו מאיפה הגיעו האוליגרך הרוסי, ששופך הרבה כסף על פרסום מאסיבי באינטרנט הישראלי?

בסרטונים שהופצו בפייסבוק, ביו-טיוב ובאתר הבית שלו, נראה פטרושקה מפזר הבטחות להפחית את מחיר המזון, הדלק והדירות ולהחזיר את ההרתעה לישראל, בעודו מסייר בשוק מחנה יהודה ובכותל בירושלים.

עם סלוגן "ישראל צריכה מנהיג חזק" ורקע כבכיר לשעבר בק.ג.ב, תופעת פטרושקה הביאה בימים האחרונים אפילו ליצירת "ממים" אינטרנטיים בדמותו.

את חידתו של אולג פטרושקה ניסו לפתור השבוע בתוכניות הטלוויזיה ובאתרי החדשות באינטרנט, אך איש לא הצליח לגלות מה הרקע שלו ומהיכן הוא הגיע. חלק חשבו שאולי מדובר במערכון של "ארץ נהדרת" לבחירות הקרובות, אחרים תהו אם מדובר בקמפיין של חברה מסחרית או שאולי באמת מדובר בתעמולת בחירות כלשהי.

אבל הניחושים היו רחוקים מהמציאות. מאחורי הקמפיין עומדות הוועדה למדרוג הגלישה באינטרנט וחברת הפרסום d-say, והוא נעשה בשיתוף אתרי האינטרנט הישראליים המובילים. הוועדה ניצלה את תקופת הבחירות כדי להריץ קמפיין, שמטרתו להראות שבאנרים באינטרנט יוצרים מודעות גבוהה למותג.

האתרים הקצו שטחי פרסום

את דמותו של אולג פטרושקה גילם איש עסקים ישראלי בשם יגאל פרקש, חבר של אחד מאנשי צוות ההפקה שצילם את הקמפיין ואת הסיור בשוק מחנה יהודה, כשפטרושקה לוחץ את ידיהם של מוכרים וקונים.

חברת d-say הייתה אמונה על עמוד הפייסבוק, יצירת הסרטונים ובכלל הבאזז הכללי מאחורי הקמפיין, כשאתרי האינטרנט, ביניהם אתר וואלה, נידבו שטחי פרסום לטובת הקמפיין, וכך לא שולם להם דבר. מנגד, הם הפסידו שטחי פרסום יקרים (בשווי 700 אלף שקל) לטובת המטרה של העלאת אמון המפרסמים הישראלים בפרסום Display מבוסס באנרים ו-ווידיאו.

את עלויות ההפקה מימנה ועדת המדרוג, בניהולו של גל תורג'מן, מכספי החברות של האתרים ומשרדי הפרסום, כשהעלויות המוערכות עומדות על עשרות אלפי שקלים.

הקמפיין עצמו נשמר תחת מעטה סודיות רב, כשבכל אתר שלקח חלק בפרסומו נחשפו רק אדם או שניים אל מאחורי הקלעים שלו.

ב-d-say סיפרו כי הרעיון עלה כבר לפני מספר חודשים, כשלפני שבוע החלו לשתול סיפור כיסוי לדמותו של פטרושקה באינטרנט כמו פוסטים בפורומים, תמונות וכו' כדי ליצור אמינות. עם זאת, הקמפיין עלה רק ביום ראשון השבוע - 3 ימים אחרי שנסגרו רשימות המועמדים לכנסת, מה שפגע באמינות הקמפיין.

לדברי תמיר יולביץ', מנכ"ל d-say, "ההשראה שלנו הייתה ארקדי גאידמק, ולקחנו את הדמות למקום פרובוקטיבי, עם שם יחסית זכיר".

אז אחרי שפטרושקה יצא מהמירוץ לראשות הממשלה, כמה באזז הצליח לייצר הקמפיין? ב-72 השעות הראשונות של המהלך נרשמו כ-125 אלף הקלקות על הבאנרים השונים שהתפרסמו באתרים כמו mako, גלובס, נענע10, ספורט5 ועוד. ב-72 השעות הראשונות לקמפיין נחשפו אליו 2.4 מיליון גולשים בפועל (Real Users), ובאתר האינטרנט נרשמו 157 אלף כניסות לצד זמן שהייה של 1:53 דקות באתר.

כמו כן, הבאזז סביב פטרושקה הביא גם לכ-42 אלף חיפושים בגוגל ב-72 השעות האחרונות (ללא קידום SEO), לכ-200 אלף צפיות בכלל סרטוני התעמולה שהועלו ליו-טיוב.

ואיך זה השפיע על זכירות המותג? באמצעות יפעת בקרת פרסום נערך מחקר אמפירי בקרב בני 18 ומעלה כדי למדוד את המודעות לפטרושקה. על-פי המחקר, 34% מהישראלים ציינו כי הם מכירים את השם "אולג פטרושקה".

עוד עולה כי 45% מהישראלים נחשפו לקמפיין ה-Display באינטרנט ומבין אותם נחשפים, 66% היו מודעים למותג "אולג פטרושקה". כך, למעשה, החשיפה לבאנרים הכפילה את המודעות למותג כמעט פי שניים.

המספרים של קמפיין אולג פטרושקה
 המספרים של קמפיין אולג פטרושקה