ארה"ב מפקפקת באכיפה שלנו

מחייבת את הבנקים בארץ למסור פרטים על עשרות לקוחות

בסוף השבוע שעבר נפגש מנהל רשות המסים הישראלי, דורון ארבלי, עם נציב המס האמריקני, סטיבן מילר. זה היה מפגש ראשון זה 15 שנה בין ממונה ישראלי לאמריקני, שעסק בעניין המתמשך והמטריד של חובת יישום הוראות הממשל האמריקני, כללי FATCA, על הבנקים והאזרחים האמריקנים בישראל.

ארבלי הציג בפני עמיתו, איש ה-IRS, רשות המסים האמריקנית, את עמדתה הרשמית של ישראל הנוגעת לדרישה האמריקנית, המחייבת את כל הבנקים בישראל למסור לשלטונות המס האמריקניים פרטים פיננסיים מלאים הנוגעים לכל אחד מעשרות אלפי לקוחותיהם, המוגדרים US person.

הדרישה האמריקנית, החד-משמעית, שאין כל דרך להתנגד לה (אלא אם איזשהו בנק מוכן לוותר על כל עסקיו הדולריים בעולם), תקפה גם כשהיא סותרת חוקים והוראות רגולטוריות בישראל.

המערכת הבנקאית בישראל עומדת זה זמן "עם הגב לקיר" בכל הנוגע לדרישות האמריקניות, הכופה עליה היענות לכל דרישותיה ודורשת התערבות של בנק ישראל ומשרד האוצר. אם לא ייחתם הסכם בין שתי המדינות עד סוף 2013 - יחילו האמריקנים את הוראותיהם על כל המוסדות הפיננסיים בישראל.

האמריקנים דחו - ולא בנימוס - ניסיונות קודמים לקיים מפגשים בין ישראלים לאמריקנים בדרגות שונות. ההערכה והציפייה הייתה כי היחסים יפשירו לאחר הבחירות בארצות-הברית, וכן אכן קרה.

צורך קריטי

בישראל יש רצון עז, יותר נכון צורך קריטי, להגיע להסכם בילטרלי, ארה"ב-ישראל, במודל ההסכם הייחודי, המכונה ההסכם ה"קל", שנחתם בעניין בין ארה"ב לבריטניה. הסכם זה מתבסס על הערכה אמריקנית שבבריטניה קיימת מערכת אכיפת מס אפקטיבית ויעילה. ההסכם אמנם לא סימטרי, אבל מאפשר למוסדות הפיננסיים הבריטיים לחיות איתו.

ההסכם קובע העברת מידע הדדית בין המדינות מתוך נתוני המוסדות הפיננסיים, מאפשר הסדרה בחקיקה או רגולציה של דרישות המידע האמריקניות, ובעיקר הופך את רשות המס הבריטית לגורם ביניים בין המוסדות הפיננסים המקומיים ל-IRS.

במקביל, חתמה ארה"ב על הסכם עם השלטונות בשווייץ ויפן, לפי "מודל קשה"; בהסכמים הללו אין הדדיות, ובפועל המוסדות הפיננסיים של שווייץ ויפן מוכפפים כמעט לחלוטין למוסדות האמריקניים. ההסכם מעיד על יחסם המפקפק של האמריקנים כלפי יכולות מערכות האכיפה במדינות הללו.

הסיכוי לחתימה על הסכם לפי המודל הבריטי לא גדול. העובדה שעד השבוע לא הייתה התקדמות ממשית בשיח בין שלטונות המס בארה"ב לישראל - מראה על פקפוק אמריקני ביכולות האכיפה הישראליות.

גם התשובה שניתנה בשבוע שעבר לארבלי לא הייתה חד-משמעית: זה לא תלוי רק ב-IRS, אמר מילר לארבלי, אלה עניינים הנוגעים גם למשרד האוצר ולמשרד המשפטים האמריקני.

ישראל מתנחמת בעובדה שארה"ב הסכימה להמשיך את המשא-ומתן שלה מול מדינות האיחוד האירופי עוד כמה חודשים, ולא לכפות עליהן, כפי שהתכוונה לעשות בסוף 2012, את ה"הסכם הקשה". בישראל מקווים שאם יצליחו באירופה לשכנע את האמריקנים לחתום על הסכם מקל, תוכל ישראל להשתלב בו.