מוסדר, שיטתי וקטלני

רשות המסים יכולה רק לקנא ביכולות של מקבילתה בארה"ב

עכשיו זה כבר רשמי. דורון ארבלי, מנהל רשות המסים בישראל, נפגש עם עמיתו האמריקני כדי להציע לו לחתום על הסכם שבמסגרתו מדינת ישראל תתייצב, כחיץ של ממש, בין כוחה הבלתי מוגבל של מערכת המס והאכיפה האמריקנית, לבין הבנקים בישראל, שמצאו את עצמם לאחרונה נמחצים תחת כובד משקלה, ונאלצים לשתף פעולה במסגרת מבצע חסר תקדים לגילוי הון לא רגולטורי אמריקני.

ארבלי מגשים את תפקידו של הריבון הישראלי. כשמבינים את כללי המשחק החדשים, מבינים שארבלי עושה הרבה מעבר לכך. ארבלי מקיים את הבטחתו לקהל הנישומים הצייתנים במדינת ישראל, ויוצא לחבור למומחה מספר אחת בעולם באיתור הון בלתי מוצהר - ה-IRS.

המומחיות של ה-IRS מתבססת בעיקר על העוצמה האמריקנית. גם בתחום ריסוק החיסיון הבנקאי, כמו בתחומים אחרים המוכרים לנו עד כאב (והמבין הבין), האמריקנים הם היחידים שיכולים לעשות ככל העולה על רוחם. הם עשו את זה בשווייץ והם בדרך לישראל.

ארבלי יודע שהוא עומד לפגוש שותף לא פשוט, תובעני, שקובע בעצמו את התנאים בהסכמי השותפות שלו. אבל הוא גם יודע שהוא לא צפוי לחזור בידיים ריקות. ה-DNA של ה-IRS בעניין חילופי המידע ברור ומוכר: "מהפכת השקיפות" כבר אמרנו?

אוצרות מידע

האם זה משפיע על ישראלים בעלי חשבונות בנק בחו"ל, שלא הצהירו עליהם לרשויות המס בישראל? התשובה היא כן - ובגדול. בידי רשות המסים האמריקנית "אוצרות מידע" בלתי מוגבלים הכוללים סודות כמוסים שהוסתרו במרתפי הבנקים השווייצריים ובעולם כולו עשרות שנים. רשות המסים בישראל עומדת להיות מועשרת במידע רב על חשבונות בנק של ישראלים בחו"ל. המידע עשוי לכלול שמות, מספרי חשבון, תנועות, הפקדות וכו'.

בד-בבד רשות המסים בישראל אפשרה ועדיין מאפשרת למי שבידו הון שלא הוצהר כדין, להסדיר את עניינו תוך הבטחת חסינות מהעמדה לדין פלילי, במסגרת "גילוי מרצון". קיימות דרכים רבות נוספות העומדות בפני החפצים להסדיר את מעמדם ולהציג את עצמם מחדש וכראוי לרשות המסים בישראל.

שלא נטעה, המידע הזה כבר זורם ברמת הרשויות. אבל מה שהיה עד כה ברמת הקשר האישי בין פקיד ישראלי העוסק בחילופי מידע לבין עמיתו האמריקני, יהיה בקרוב מוסדר, שיטתי וקטלני כמו שרק הדוד סם יודע לעשות.

מנהל רשות המסים בישראל ימשיך כנראה "לקנא" ביכולותיו של עמיתו האמריקני, במיוחד שכשמדובר בהכפפת הבנקים הישראלים לרצונותיו. אבל הוא עשה מעשה, הוא שומר על הריבונות הישראלית, וחשוב מכך, הוא הופך את ישראל לשחקנית משמעותית בדרמה עולמית שכבר בעת העלאת המערכה הראשונה שלה, אפשר היה להבין שמיועד לה תפקיד גדול.

* הכותב הוא רואה חשבון ועורך דין, לשעבר סגן מנהל רשות המסים וכיום בעלים של משרד המתמחה בייעוץ התחומי המס והגילוי.